Sve nade polažu se u Juice: Misija istraživanja Jupitera je nezamislivo rizična, a prve rezultate daće tek za osam godina

17.04.2023

Kada stigne na Jupiter u julu 2031. godine, svemirska letelica će provesti oko tri i po godine u orbiti oko gasnog giganta i leteći oko tri njegova meseca: Ganimeda, Kalisto i Evrope

Copyright ESA

Evropska svemirska agencija poslala je letelicu da istraži Jupiter i tri njegova najveća i najintrigantnija meseca.

Misija Jupiter Icy Moons Explorer, ili JUICE, pokrenuta je u petak u 8.14 ujutro lansiranjem rakete Arijana 5 iz evropske svemirske luke u Kuruu u Francuskoj Gvajani.

Svemirska letelica se odvojila od rakete Arijana 5 28 minuta nakon lansiranja, a ESA je primila signal od JUICE-a oko sat vremena nakon poletanja, potvrđujući da kontrola misije na Zemlji može da „razgovara“ sa svemirskim vozilom.

- Svemirska letelica je izgovorila prve reči iz svog novog doma u svemiru, koju je snimila naša zemaljska stanica New Norcia u Zapadnoj Australiji. @ESA_Juice, čujemo vas jasno i glasno - stoji u objavi na Tviter nalogu ESA operacija.

Tokom narednih 17 dana Juice će postaviti svoje solarne nizove, antene i druge instrumente, nakon čega će uslediti tri meseca testiranja i pripreme instrumenata.

Letelici će biti potrebno osam godina da stigne do Jupitera, najveće planete našeg Sunčevog sistema. Tokom svog dugog krstarenja svemirska letelica će koristiti neke gravitacione praćke dok leti pored Zemlje, Meseca i Venere.

Kada Juice stigne na Jupiter u julu 2031. godine, svemirska letelica će provesti oko tri i po godine u orbiti oko gasnog giganta i leteći oko tri njegova meseca: Ganimeda, Kalisto i Evrope. Pred kraj misije Juice će se fokusirati isključivo na orbitu Ganimeda, što će ga učiniti prvim svemirskim brodom koji je ikada kružio oko ovog prirodnog satelita.

ESA

Ganimed, Kalisto i Evropa su prekriveni ledom i mogli bi da sadrže podzemne okeane koji su potencijalno nastanjeni.

U međuvremenu, očekuje se da će NASA-ina misija Evropa Kliper, lansirana 2024. godine, stići do Jupitera u aprilu 2030. i obaviti skoro 50 preleta preko Evrope i da će joj se približiti na samo 25 kilometara.

Ove dve misije bi mogle da otkriju neke od najvećih misterija o Jupiteru i njegovim mesecima.

Oči u oči sa gigantom Sunčevog sistema

Istraživanje Jupitera počelo je Nasinim misijama Pionir i Vojadžer 1970-ih, nakon čega su usledile namenske misije kao što su Galileo i sonda Juno. Juno kruži oko Jupitera i leti pored nekih njegovih meseca od 2016.

Misija Juice ima pet glavnih ciljeva, uključujući korišćenje svog moćnog paketa od 10 instrumenata za karakterizaciju tri ledena meseca i utvrđivanje da li imaju okeane, otkrivanje šta Ganimed čini tako jedinstvenim i utvrđivanje da li su meseci potencijalno nastanjeni.

ESA

Naučnici žele da znaju koliko su okeani duboki, da li sadrže slanu ili slatku vodu i kako ta voda reaguje sa ledenim omotačem svakod od tri meseca. Ganimed, Kalisto i Evropa imaju različite površine, a Juice bi mogao da otkrije kakva je aktivnost dovela do toga da neki od njih izgledaju tamno i sa kraterima ili bleđe i izbrazdano.

Ganimed je najveći mesec u Sunčevom sistemu, veći od Plutona i Merkura, i jedini ima magnetno polje slično Zemlji. Juice-ovi instrumenti mogu otkriti rotaciju meseca, gravitaciju, oblik, unutrašnju strukturu i sastav i proviriti kroz njegovu ledenu koru pomoću radara.

Juice će takođe sprovesti detaljnu analizu Jupitera kako bi utvrdio kako je složeno magnetno i radijaciono okruženje oko ove masivne planete oblikovalo njene mesece, kao i kako se Jupiter uopšte formirao. Bolje razumevanje Jupiterovog porekla može pomoći naučnicima da primene ta otkrića na planete slične njemu koje se nalaze izvan našeg Sunčevog sistema.

Jupiterovo magnetno polje je 20 puta jače od Zemljinog i ima oštro okruženje radijacije, koji utiču na njegove mesece. Misija Juice je osmišljena da otkrije šta se dešava dok Jupiter komunicira sa svojim mesecima, uključujući aurore, vruće tačke, radio-emisije i talase naelektrisanih čestica.

Mogućnost života

ESA

Iako su tri meseca obložena debelim ledenim omotačima, unutrašnje grejanje bi moglo da se odvija u jezgru svakog od tri meseca i ta toplota bi mogla da učini unutrašnje okeane mogućim staništima za nekadašnja ili današnja živa bića.

Juice može da pretražuje mesece u potrazi za dokazima o postojanju života, uključujući elemente kao što su ugljenik, kiseonik, azot, gvožđe i magnezijum.

Prethodne misije kao što su Galileo i Kasini, koje su posetile Saturn i njegove mesece, potvrdile su da se tečna voda može naći na planetama i mesecima daleko od Sunca - i da voda verovatno postoji ispod površine.

- Mislim da je Juice potvrda da se naše razumevanje mesta traženja potencijalnih znakova života promenilo u poslednjih 20 godina - rekla je Mišel Dogerti, profesor istraživanja Kraljevskog društva na Imperijal koledžu u Londonu i glavni istraživač Juice-ovog magnetometra.

Život kako ga razumemo na Zemlji zahteva tečnu vodu, izvor toplote i organski materijal, „a onda je potrebno da ta tri sastojka budu dovoljno stabilna tokom dovoljno dugog vremenskog perioda da bi nešto zaista moglo da se desi“, rekao je Dogerti.

ESA

- Sa Juice-om želimo da potvrdimo da na ovim mesecima ima tečne vode, da potvrdimo njihove izvore toplote. Drugi instrumenti će moći daljinski da osete da li ima organskog materijala i na površini. I tako ćemo spojiti sve te sastojke zajedno - rekla je ona.

Preživeti Jupiter

Juice-ova svemirska letelica veličine kamiona dizajnirana je da preživi dugo putovanje do Jupitera i mora da opstane u ekstremom okruženju gasnog giganta kada bude stigla do njega. Dva solarna niza u obliku krsta obezbediće svemirskoj letelici snagu, a trezori obloženi olovom štite njenu najosetljiviju elektroniku.

Misija koju vodi ESA uključuje doprinose Nasee i Japanske agencije za istraživanje svemira. Testiranje i modeliranje Jupiterovih radijacijskih pojaseva omogučilo je inženjerima da se pripreme za ono na šta će Juice naići.

- Ključno dostignuće ovog modela za nas je bilo da pokažemo da ono što je u početku izgledalo kao opasno mesto nije potpuno van domašaja. Oko tri i po godine na Jupiteru uključivaće ekvivalentno izlaganje zračenju telekomunikacionog satelita u geostacionarnoj Zemljinoj orbiti tokom 20 godina, u čijem upravljanju imamo dosta iskustva - rekao je Kristijan Erd, menadžer svemirske letelice i sistema Juice.

ESA

Da bi se pomoglo Juice-u da preživi, njegova putanja je dizajnirana da proleti pored Kalista 21 put, ali samo dva puta pored Evrope. Evropa je najbliža Jupiteru nalazi se unutar njegovog oreola zračenja. Samo dve orbite oko ovog meseca prouzrokovaće da letelica iskusi trećinu sopstvenih mogućnosti izloženosti radijaciji.

Neki od Juice-ovih instrumenata su zaštićeni, dok će drugi biti izloženi elementima da bi ispitali atmosferu Jupitera i njegovih meseca. Više imidžera i senzora će uhvatiti i poslati podatke na različitim talasnim dužinama svetlosti.

S obzirom na eventualnu udaljenost između letelice i Zemlje, biće potrebno 45 minuta da se pošalje jednosmerni signal Juice-u. Ali to nije ništa u poređenju sa višegodišnjim čekanjem da Juice stigne na Jupiter.

Naučnici već očekuju jedinstvene podatke koji će Juice poslati.

- Mislim da je najkritičniji naš prvi prelet Ganimeda. Prvi jedan ili dva preleta je kada ćemo potvrditi postojanje okeana - rekao je Dogerti.