aktuelno

Može mnogo da vas košta: Česte vožnje na kratkim relacijama će naštetiti vašem autu

07.06.2025

16:46

0

Autor: Milica Lekić

Osim što troše više goriva i pogoršavaju kvalitet vazduha u gradovima, loše utiču i na vozilo

Može mnogo da vas košta: Česte vožnje na kratkim relacijama će naštetiti vašem autu
Copyright Profimedia

Urbani stil života često podrazumeva svakodnevne kratke relacije – od kuće do posla, do prodavnice ili škole, najčešće u dometu od nekoliko kilometara. I dok se ovakva upotreba automobila čini kao minimalno opterećenje, u stvarnosti ona ima ozbiljne posledice po mehaničko zdravlje vozila.

Savremeni automobili, bez obzira na stepen napretka u tehnologiji, još uvek funkcionišu po zakonima termodinamike. Motori zahtevaju vreme da postignu optimalnu radnu temperaturu, ulje mora da dostigne idealnu viskoznost za pravilno podmazivanje, a izduvni sistem treba da "izduva" vlagu. Kada se to ne dešava – što je slučaj kod čestih i kratkih vožnji – dolazi do ubrzanog habanja komponenti, korozije i većih troškova održavanja.

Može mnogo da vas košta: Česte vožnje na kratkim relacijama će naštetiti vašem autuFreepik
 

Šta se smatra „kratkim“ putovanjem?

U mehaničkom smislu, vožnje kraće od 10 kilometara, posebno kada se obavljaju više puta dnevno, smatraju se problematičnim. Na tako kratkim distancama motor nema vremena da se zagreje, a to znači da:

  • ulje ne dostiže odgovarajuću temperaturu za optimalno podmazivanje,
  • kondenzovana vlaga ostaje u motoru i izduvnom sistemu,
  • potrošnja goriva ostaje znatno veća nego što bi bila na dužim vožnjama.
  • Drugim rečima – mehanički sistem automobila ostaje u "hladnom" režimu, što ubrzava njegovo starenje.

Posledice po motor i izduvni sistem

Motor koji ne dostigne radnu temperaturu ne može pravilno da obavlja sve svoje funkcije. Jedna od najčešćih posledica je razgradnja motornog ulja, jer gorivo i vlaga ostaju zarobljeni u kućištu radilice.

Može mnogo da vas košta: Česte vožnje na kratkim relacijama će naštetiti vašem autuFreepik
 

Takođe, vlaga u izduvnom sistemu ne uspeva da ispari, pa vremenom izaziva unutrašnju oksidaciju i rđu, naročito na prigušivaču i izduvnim cevima.

Kvačilo i menjač trpe najveći pritisak

U gradskim uslovima, posebno kod automobila sa ručnim menjačem, kvačilo se koristi gotovo neprekidno.

Česta stajanja, kretanja i zadržavanja u kolonama uzrokuju njegovo ubrzano trošenje, što može dovesti do zamene celog sklopa ranije nego što bi bilo očekivano. Takođe, menjač trpi dodatno opterećenje, jer ne dolazi do stabilne vožnje koja bi omogućila pravilno hlađenje i rad sistema.

Povećana potrošnja goriva i emisija štetnih gasova

Kratke vožnje direktno utiču i na veću potrošnju goriva. Dok motor ne dostigne optimalnu temperaturu, mešavina goriva i vazduha nije efikasna, što dovodi do sagorevanja više goriva nego što je potrebno. Ovo ne samo da prazni rezervoar, već povećava i emisije štetnih gasova, čineći gradske sredine još zagađenijima.

Može mnogo da vas košta: Česte vožnje na kratkim relacijama će naštetiti vašem autuProfimedia
 

Više gradskih kilometara – veći servisni troškovi

Automobil koji je istu kilometražu prešao u gradu i onaj koji je vožen na otvorenom putu neće imati isti stepen očuvanosti. Vozilo koje je većinu vremena provelo u gradskom režimu imaće lošije stanje mehanike, što znači više poseta servisu, češće zamene ulja, brže trošenje delova i više ulaganja.

Iako se čine bezazlenima, svakodnevne vožnje od 2, 5 ili 8 kilometara mogu drastično skratiti životni vek vašeg vozila. Osim što troše više goriva i pogoršavaju kvalitet vazduha u gradovima, štetno utiču na motor, menjač, izduvni sistem i kvačilo. 

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike