Reditelji i glumci o popularnom fenomenu: Serije su eho vremena u kojem živimo

05.12.2020

14:00 >> 19:32

0

Gledanjem filma svako veče se ulazi u potpuno novi svet, traži više koncentracije i pažnje. Serije ne ugrožavaju film, samo ubrzavaju proces da se odredi g

Reditelji i glumci o popularnom fenomenu: Serije su eho vremena u kojem živimo
Copyright ATA Images

Neverovatna količina igranog serijskog programa u Srbiji, jedinstvena je tema među filmskim stvaraocima, a govoreći o tome reditelji Srdan Golubović i Oleg Novković i glumac Nenad Jezdić kažu da su pomalo zatečeni tim “novim poretkom”.

Danas se istovremeno snima između 30 i 40 TV serija, što je veći broj od filmova u produkciji, mada je zanimljivo da se i filmovi za bioskop takođe ubrzo pretvaraju u barem mini serije, kao da se od tog formata ne može pobeći.

– Svi ljudi sve više sede kod kuće, posebno sada u ovom periodu pandemije, i to celu ovu stvar ubrzava, ali je to jedan proces koji je pokrenut, mnogo ranije. Mislim da je to prirodno i da je to potreba običnog potrošača da svako veče nakon posla odgleda jednu ili dve epizode nekog programa, jer je to već nastavak nečega u šta je već ušao – kaže za Tanjug reditelj Srdan Golubović, koji ove godine niže uspehe sa filmom “Otac” na mnogim svetskim festivalima.

Smatra da se gledanjem filma svako veče ulazi u potpuno novi svet, traži više koncentracije i pažnje, mentalnog angažmana, tako da su serije fenomen ovog vremena i društva u kome živimo.

Opet, u našim okvirima to ima i dublje aspekte, smatra reditelj, a to je borba dva operatera za svoje mesto na tržištu – SBB – United Media (kanal Nova S) i Telekom Srbija (Superstar TV).

ATA Images/Antonio Ahel

Na pitanje, kako je moguće da odjednom ima toliko sredstava za ogroman broj serija, koje su ipak prilično skupe, jer proizvode ogroman broj epizoda, sa puno glumaca i režisera, a ni približno se ne radi toliko filmova, reditelj objašnjava:

– Po meni to su ipak dve različite industrije – film i televizija. Bez obzira što ima veoma kvalitetnih serija koje imaju jak umetnički kvalitet, televizija jeste nešto što se zove “entertainment” industrija, dakle – zabava.

Kako kaže, film je i dalje nešto što je domen umetnosti, art house produkcije, i misli da tu i treba da se pravi jasna razlika.

– Serije ne ugrožavaju film, one samo ubrzavaju proces da se odredi gde danas film pripada i kojoj publici se obraća, posebno pojavom platformi kakav je pre svega Netflix, ili HBO. Istina, to je jak udarac za bioskope, pre svega za multiplekse, ali takozvani “single theatres”, odnosno mali bioskopi i festivali neće trpeti, naprotiv, mislim da to pospešuje život festivala, odnosno ideju da postoje neka mesta, kao oaze umetničkog filma kojih će biti sve više – kaže Golubović.

Na ovu pojavu posebno su iznenađeni glumci koji nikada nisu imali više posla, i ne uspevaju da stanu sa radom u toliko paralelnih projekata.

Nenad Jezdić je izuzetno tražen u igranim TV serijama koje se snimaju neprestano u toj gigantskoj produkciji koja nema kraja poslednjih godina.

– Sve je to stvar tržišta, u onom najbanalnijem smislu, jer mi smo svi sada na tržištu svega, portala, mreža, tržištu virtuelno – vizuelnog univerzuma – naglašava Jezdić, koga će publika gledati i u seriji “Kamiondžije“, kao omaž originalnoj TV priči, iz pera pokojnog Gordana Mihića.

– Ti ljudi koji žele svoju reklamu, promociju, zasnivaju svoje potrebe na bazi velikih i malih ekrana, interneta, pribegavaju projektima, koji će ljude vezati za sebe. TV serije to svakako jesu, prave interaktivne igrice, koje otkrivaju naše poreklo, naš mentalitet, našu stvarnost, svedoče o onome što mi kao ljudi, društvo, jesmo i tako se ljudi takmiče da naprave što više takvih sadržaja – kaže Jezdić.

Foto: 24sedam/Goran Sivački

On smatra da je ta količina igranog programa u TV serijama samo stvar trenutne potrebe tržišta, a ako se desi u nekom trenutku nešto drugo što će se svim tim interesnim grupama činiti isplativijim i jednostavnijim, onda sasvim sigurno ovog posla više neće biti.

Postavlja se pitanje onda da li je film sada po strani, jer su ga serije dosta istisnule.

– Ne pravim razliku zaista, jer smatram da i filmovi i serije u svom sadržaju moraju biti koncentrisani oko jedne ideje, a to je da svedočimo neprikosnovenu istinu – naglašava glumac, i dopunjuje da mu je manje važno da li je to format od dva sata filma, ili od 45 minuta epizode neke serije u nastavcima.

– Da li je to veliko platno ili je to samo monitor, neki još manji i najmanji ekran, na tabletu ili mobilnom telefonu, ili je na nekom portalu, mreži, serveru, u suštini nema razlike. Interaktivna igrica otkrivanja istine je nešto što se traži i očekuje, od dobrog umetničkog dela, na filmu, pozorištu ili televiziji – završava glumac čiji film “Vikend sa ćaletom” beleži veliki uspeh sa više od 50.000 gledalaca, a čak i on će biti pretvoren u mini seriju od sedam epizoda.

Da je svetski trend proizvodnje TV serija uveliko nastao, a onda se preselio i kod nas, mišljenja je Oleg Novković, režiser koji je snimio zapaženu seriju “Močvara”.

– Mnogi filmski reditelji kao Džon Milijus, Martin Skorseze, Džon Dal, režiraju i za televiziju, ta vrsta dramskog sadržaja se sada seli na mali ekran, ali zapravo više na sve te striming platforme kao što je Netflix ili HBO – jasan je reditelj Novković, kome je “Močvara” prva serija u karijeri, koja će dobiti i nastavak.

– Očigledno da je velika potreba gledališta za tim projektima. Čim se završi neka serija na HBO, odmah poželim da gledam neku novu koja će se pojaviti, ili da sačekam sledeću sezonu serije koju pratim ne bi li opet uživao u tim likovima koje volim i za čiju sudbinu strepim -kaže reditelj, koji je svoju “Močvaru” od 10 epizoda nazvao zapravo – “filmom iz 10 poglavlja”.

ATAImages / Antonio Ahel

– Meni je veoma drago što je u procvatu TV industrija u Srbiji, ali je jasno da neće sve serije kod nas biti sjajne, neke će biti odlične, neke osrednje, ostale loše, i najverovatnije da neće svake godine da se snima baš 30 serija, to je sada takav iznenadni nalet – iskren je Novković.

Krimi žanr je već neko vreme, donekle po uzoru na američke serije, prešao na domaći igrani program: “Ubice mog oca”, “Besa”, “Grupa”, “Senke nad Balkanom”, “Tajkun”, “Močvara”, uskoro i “Klan”, a on ističe da se publika u Srbiji navikava na sadržaje koje ranije nije imala prilike da prati.

– Publika ispred malih ekrana mora da se navikne sada na neku novu estetiku i nove sadržaje, pa i žanrove. Sve će to biti različiti rediteljski i autorski rukopisi”, zaključio je jedan od autora serije “Močvara”.

Pročitajte još: Boban Skerlić za 24sedam: Dok je čoveka, biće nasilja i zla

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike