aktuelno

Sve što niste znali o "rafalima" koje želimo od Francuza: Otkrivamo zašto su francuski avioni toliko cenjeni u svetu! (FOTO/VIDEO)

08.04.2024

20:02

0

Autor: I.K.

Reč je o avionima koji su verovatno najskuplji na celom svetu

Sve što niste znali o "rafalima" koje želimo od Francuza: Otkrivamo zašto su francuski avioni toliko cenjeni u svetu! (FOTO/VIDEO)
Francuski borbeni avion "Rafal" - Copyright Profimedia

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je u Parizu da je Srbija veoma blizu odluke o kupovini "rafala" od Francuske. On je istakao da je reč o avionima koji su verovatno najskuplji na celom svetu.

- To su bolji avioni od F-16. I skuplji i bolji. Reč je o najboljim avionima i sa najmodernijim sistemima. To su 4 plus generacije, koje su ispred naših MIG-ova i svega drugog. I po svojim radarskim mogućnostima, i po raketama koje zadržavaju, rekao je Vučić. 

Sve što niste znali o "rafalima" koje želimo od Francuza: Otkrivamo zašto su francuski avioni toliko cenjeni u svetu! (FOTO/VIDEO)Profimedia
 

Urednik portala Tango six Petar Vojinović izjavio je za Tanjug da bi nabavka francuskih borbenih aviona "rafal", o kojoj će predsednik Srbije Aleksandar Vučić razgovarati tokom posete Parizu, bila jedna od najvećih nabavki u finansijskom pogledu za srpske oružane snage u istoriji i dodao da pregovori o nabavci "rafala" traju skoro tri godine.

Vrednost eskadrile - tri milijarde evra

Procenjena vrednost nabavke eskadrile od 12 aviona (10 jednoseda, dva dvoseda i opreme) je tri milijarde evra.  

Vojinović je istakao da je ratno vazduhoplovstvo rešilo problem lovaca modernizacijom postojećih MiG-29, dokupljivanjem, dobijanjem starih polovnih iz Rusije i Belorusije, ali je naglasio da su oni dosta unapređeni da bi mogli da obavljaju svoje redovne zadatke i ono što se od njih traži. 

Sve što niste znali o "rafalima" koje želimo od Francuza: Otkrivamo zašto su francuski avioni toliko cenjeni u svetu! (FOTO/VIDEO)Tanjug video printscreen
Petar Vojinović

- Sadašnji lovci MiG-29, koliko god da su prilično dobro modernizovani, imaju svoj vek trajanja zbog starosti njihovog zmaja, njihove strukture odnosno celokupnog aviona. I oni mogu da ostanu u službi negde do 2035-2037. godine, zavisi kako koji. I onda je pre nekoliko godina počela baš priča o nabavci višenamenskih borbenih aviona "rafal", koji su generacija iznad MiG-ova koje trenutno imamo. Oni su mnogo sposobni, ne mogu se porediti po kvalitetu, poručio je Vojinović.

Višenamenski borbeni avion

Vojinović je objasnio da je Hrvatska nabavila isti tip aviona, ali polovne, koje je platila oko milijardu evra, a uzela je i simulator letenja. 

-Naša verzija "rafala" bila bi modernija od njihove trenutne. To je višenamenski borbeni avion, lovac četvrte generacije, odnosno platforma koja nije samo namenjena da juri druge avione po nebu, nego i da deluje po ciljevima na zemlji sa većih daljina, rekao je Vojinović.

Naglasio je da je taj avion, po svojim sposobnostima trenutno najkorisniji vid platforme za oružane snage.

Sve što niste znali o "rafalima" koje želimo od Francuza: Otkrivamo zašto su francuski avioni toliko cenjeni u svetu! (FOTO/VIDEO)Profimedia
 

 

- Ne postoji uporedivo oružje koje možete kupiti kao vojska, osim višenamenskog borbenog aviona, po brzini, po vatrenoj moći, po sposobnosti, dakle da dejstvuje u raznim scenarijima. Tako da je prilično bitno da kao zemlja, bili vi neutralni ili u nekom vojnom savezu, to imate, istakao je urednik portala Tango six. 

Dodao je da, ako Srbija dobije te avione do 2040, to će biti taman na vreme kada MIG-ovi budu izlazili iz upotrebe. 

Integrisan sistem "Spectra"

Svojevremeno, kada se u javnosti prvi put pomenulo da Srbija razmišlja o kupovini "rafala", Boriša Mandić, nekadašnji pilot "miga-21" rekao je za RTS da smatra da je najveća prednost ovih aviona mogućnost obavljanja širokog dijapazona borbenih zadataka istovremeno, bez obzira na vremenske uslove i doba dana.

Rafali imaju integrisan sistem "Spectra" koji pilotu omogućava upozorenje na radarsku vidljivost, pravovremeno obaveštenje ukoliko je ka njemu ispaljena raketa, ali "rafal" može i da ometa neprijateljske nišanske radare i raketne sisteme koji ciljaju koristeći laserske i infracrvene zrake.

Kada "rafal" poleti da bombarduje neprijateljske položaje, njemu ne treba posebna pratnja koja bi vodila računa o neprijateljskim sistemima PVO i o neprijateljskim avionima, jer je on sposoban i za borbu u vazduhu, ali i za uništenje ciljeva na zemlji.

Avion je naoružan topom kalibra 30 milimetara, a ukupno ima 14 podvesnih tačaka koje mogu poneti 9,5 tona naoružanja, tu spadaju i rakete vazduh-vazduh, ali i projektili i bombe vazduh-zemlja. "Rafale" pokreću dva motora koji omogućavaju najveću brzinu od 2.223 kilometara na čas (1,8 maha), borbeni dolet je 1.852 kilometara. Najveća visina leta je 16,8 kilometara, ističe proizvođač. 

Potrebno je najmanje 10 godina, od potpisivanja ugovora da novi "rafali" slete na Batajnicu, ocenjuje Mandić.

- Treba promeniti i logistiku i tehniku i sredstva i finansije i budžet i ostalo. A treba i Kompanija Dassaultl da proizvede nove, objašnjava Mandić.

Bonus video:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/Tanjug/RTS

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike