Ana Perišić je prva žena pilot jurišne letelice u Vojsci Srbije: "Kada sednete u avion, on ne poznaje ni čin, ni pol, bitno je samo znanje"

03.01.2024

07:35

4

Da li je bilo teško snaći se u "muškom svetu", kako postiže da uskladi privatni i profesionalni život, zbog čega je avion "Orao" toliko moćan, Ana otkriva za 24sedam

Ana Perišić je prva žena pilot jurišne letelice u Vojsci Srbije: "Kada sednete u avion, on ne poznaje ni čin, ni pol, bitno je samo znanje"
Kapetan Ana Perišić na dužnosti - Copyright Privatna arhiva

Bez straha seda u borbeni avion "Orao" i svaki let je za nju "novi ispit", neustrašiva u visinama i dama među pilotima, ona je - kapetan prve klase Ana Perišić, prva žena pilot jurišnog aviona u istoriji Vojske Srbije. 

Njeno radno mesto je u 241. lovačko bombarderskoj eskadrili na aerodromu „Morava“ kod Kraljeva. Godine 2020. Ana je završila preobuku i iz aviona "Super-galeb G-4" prešla u avion "Orao". 

Kapetan prve klase za 24sedam govori o svom pozivu, kada i kako se odlučila da postane pilot. Da li je bilo teško snaći se u "muškom svetu", kako postiže da uskladi privatni i profesionalni život, zbog čega je avion "Orao" toliko moćan i da li priželjkuje da upravlja letelicom Mig-29. 

Na kraju, Perišić je ostavila jaku poruku sa sve koji razmišljaju o tome da postanu piloti.


* Kako ste se odlučili da budete pilot? Da li postoji neki prelomni trenutak?

- Od malena sam volela Vojsku i maštala da postanem pripadnik Vojske Srbije. I baš tada, 2007.godine, kada sam završavala srednju školu, desilo se to da je po prvi put raspisan konkurs za upis na Vojnu akademiju na koji mogu da se prijave i devojke! Odlučila sam da se prijavim, i na moje veliko oduševljenje, saznajem da mogu da konkurišem i za smer avijacije, odnosno da mogu da postanem vojni pilot...

Privatna arhiva
 

* Kako se postaje pilot?

- Nakon prijave na konkurs, usledio je poziv i time je započeo proces prijema na Vojnu akademiju. Sve je počelo testiranjem iz matematike i opšte informisanosti, a nakon toga usledili su zdravstveni pregledi na Vazduhoplovno medicinskom institutu, specijalizovanoj zdravstvenoj Ustanovi RViPVO, koja je nadležna za zdravstvenu selekciju vojnih letača i padobranaca. Zatim je usledila obuka za preživljavanje u prirodi i padobranska obuka. Na kraju je usledio i poslednji a ujedno i najvažniji deo procesa prijema a to je selektivno letenje u 252. školsko trenažnoj avijacijskoj eskadrili, na avionima Utva-75. Tada se po prvi put susrećem sa letenjem i već tada, sa svakim narednim letom shvatam i znam da želim da postanem pilot i da je to profesija kojom želim da se bavim!!! Sve to je trajalo oko dva i po meseca, nakon čega je usledilo četvorogodišnje školovanje na Vojnoj akademiji i sticanje prvog oficirskog čina i zvanja pilota! Na tom putu, predamnom su bili izazovi koje je trebalo preskočiti, uložiti trud, zalaganje, znanje... ali kada težite svom cilju, ništa nije teško.

Privatna arhiva
 

* Danas postoji novi model školovanja za pilote. O čemu se radi?

- U to vreme, kada sam ja završavala, vojni pilot ste mogli da postanete samo školovanjem i završetkom Vojne akademije. Danas, pored redovnog školovanja za pilote na Vojnoj akademiji, od 2022. godine, postoji još jedan način da postanete deo elitnog plavog stroja. A to je Vojno stručno osposobljavanje rezervnih oficira roda avijacija. Dva puta godišnje raspisuje se konkurs za poziv vojnog pilota, po tom modelu, na koji mogu da se prijave svi oni koji imaju završen civilni fakultet, odnosno osnovne akademske studije i koji imaju manje od 30 godina života u trenutku konkurisanja. Svi kandidati koji sa uspehom savladaju plan i program Vojno stručnog osposobljavanja rezervnih oficira roda avijacija promovišu u prve oficirske činove, stiču zvanje pilota i postaju naše kolege.

* S obzirom da je ovo do skoro bio muški poziv, kako ste se snašli?

- U početku je bilo veoma izazovno snaći se u muškom okruženju. Starije kolege su nas lepo prihvatile i pomogle da se svi zajedno prilagodimo i vrlo brzo postanemo potpuno ravnopravan kolektiv. Ali, kada sednete u avion, on ne poznaje ni čin ni pol, bitni su samo znanje i veštine i svi su svesni toga. I želim da ohrabrim sve mlade devojke da krenu mojim stopama.

* Koje osobine krase dobrog avijatičara?

- Velika je čast biti vojni pilot! Na prvom mestu, ovaj posao morate da volite. Naravno, pored psiho-fizičkih sposobnosti, neophodno je i stalno usavršavanje znanja i veština koje posedujete. Završetkom Vojne akademije, ne prestaje vaše učenje. Svaki novi let je novi izazov, prilika da se nauči nešto novo i morate biti spremni da stalno nadograđujete sebe.

* Već tri godine letite na avionu "Orao"?

- Na pitanje kako se osećam kada letim, uvek sam odgovarala da to ne može baš da se opiše i da mora da se proba. Svaki pilot jednostavno „uživa“ u letenju. Do 2020.godine letela sam na avionu Super-galeb G-4, nakon čega sam završila preobuku za avion „Orao“ i od tada se nalazim u 241. lovačko bombarderskoj eskadrili na aerodromu „Morava“ kod Kraljeva. Avion "orao" je zahtevan i moćan vazduhoplov. Prosečna brzina naših letova je 700 kilimetara na čas. Svaki let je poseban, svaki zadatak je priča i izazov za sebe i uvek se trudim da dam svoj maksimum. U toku je i modernizacija ovog aviona, tako da će nakon toga imati dodatno unapređene mogućnosti.

Privatna arhiva
 

* Da li i dalje priželjkujete Mig- 29 i zašto je poseban?

- Moram da kažem da sam trenutno u potpunosti zadovoljna letelicom na kojoj letim kao i mestom službovanja. Naravno da je želja za stalnim usavršavanjem prisutna. U narednom periodu, nastavlja se sa nabavkom i opremanjem RViPVO novim avionima i helikopterima, pa videćemo...

* Imate dvoje dece i muža, kako usklađujete obaveze..?

Porodica mi je velika podrška. Suprug je takođe vojno lice i razume prirodu moga posla. Zajedno se trudimo da uskladimo obaveze, i uz dobru organizaciju sve se postiže.

* Kada dan prođe, ko je Ana Perišić?

- Nakon radnog vremena, najviše volim da provodim vreme sa porodicom, trudim se da im posvetim što više ljubavi i pažnje.

Privatna arhiva
 

* Poruka za buduće pilote?

- Na kraju, još jednom želim da pozovem sve mlade ljude koji vole vazduhoplovstvo da se prijave i postanu vojni piloti.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike