Naftaši upozoravaju: Umesto u budžet, pare sve više idu švercerima

20.10.2020

18:00 >> 09:04

0

Ukoliko se država još više pozabavi švercom goriva, moglo bi da bude i više para u budžetu, koje su sada preko potrebne, poručuje Tomislav Mićović, gen

Naftaši upozoravaju: Umesto u budžet, pare sve više idu švercerima
Copyright Pixabay

U toku pandemije je povećan ulazak ilegalnog goriva na tržište Srbije, i tu ne govorimo o malim prenosima benzina privatnim automobilima iz BiH i Severne Makedonije, kako je pokazala naša analiza. Država treba da obrati pažnju na to i saseče u korenu, kao što je bilo 2011, 2012. pa sve do 2017. godine, kada smo imali slične pokušaje, kaže za 24sedam Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Ilegalno tržište goriva se ne predaje, samo traži nove kanale kuda će se probiti na srpsko tržište, upozoravaju naftaši koji su zabrinuti za svoje prihode, pogotovo pred donošenje budžeta za 2021. godinu.

Dostava “na kuću”

Tomislav Mićović ne veruje da švercovano gorivo završi na legalnim benzinskim pumpama, jer su one veoma često kontrolisane, pogotovo otkad se kvalitet goriva čekira tzv. markiranjem. Godišnje se uzme 3.500 uzoraka sa stanica.

– Tako da šverc funkcioniše preko “kućnih dostava“. Ali to nije ni kanisterče koje vam neko donese, već se radi o isporuci tonu, dve goriva nekom poljoprivredniku ili malom prevozniku – kaže Mićović.

– Teško je proceniti koliko je tačno tog „crnog“ goriva ali neki pokazatelji govore da ga ima i to sve više. Dunav su nam najveća nezaštićena vrata Srbije i treba kontrolisati i uzvodno i nizvodno, i najverovatnije se radi o tome. Nije to komplikovano sprečiti, ali nije ni lako, jer to su iskusnu šverceri kojima je to posao – kaže Mićović, koji podseća da Dunavom kao međunarodnom rekom idu barže sa gorivom koje se nižu, a jedna samo nosi 1.000 tona goriva.

Njegove reči potvrđuju i vesti sa terena pa smo tako, recimo, u junu bili svedoci carinskog otkrića „isparenja“ 28 tone nafte sa jednog domaćeg broda koji je mesecima vučen Dunavom a „trošio“ je gorivo. Dva meseca pre toga je otkriven brod domaće firme koji je plovio pod slovačkom zastavom a kod kog posada nije mogla da opravda papirima prvo u aprilu manjak od 67 tona goriva, a potom u maju i višak od 50 tona.

„Mali šverc“ trenutno na pauzi

Što se tiče „malog šverca“ preko bosanske i makedonske granice, toga u ovom periodu ima manje ali ne zbog toga što je taj kanal zatvoren pojačanim nadzorom.

Dunav su nam najveća nezaštićena vrata Srbije i treba kontrolisati i uzvodno i nizvodno; Pixabay/dendoktoor

– Zbog korone ljudi manje mogu ili hoće da prelaze tako da je i tu šverca sada manje. Naravno, ne treba potceniti ni rad policije i inspekcija jer svedoci smo vesti gotovo svake nedelje da je negde neko uhvaćen sa nekoliko stotina ili čak hiljadu litara ilegalnog goriva – kaže generalni sekretar UNKS.

Mićović podseća da su se zbog toga svojevremeno i zalagali za uvođenje akcize na gorivo, jer samo tako može urediti tržište i demotivisati šverc.

U Srbiji se godišnje potroši 2,2 miliona tona goriva, i od toga u državnu kasu uđe, preko carine, akcize i drugih taksi i na kraju PDV-a, više od 10 odsto celokupnog budžeta. Neke procene su da zbog šverca budžet izgubi najmanje 100 miliona evra prihoda, a taj iznos bi mogao da bude i mnogostruko veći.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike