Koliko će još poskupeti gorivo? Do pretkriznog nivoa imamo još malo fore

25.05.2021

05:47 >> 09:07

0

Došla je na naplatu cena ozdravljenja privreda, pa analitičari podsećaju da u svetu bez kovida nema jeftine” nafte

Koliko će još poskupeti gorivo? Do pretkriznog nivoa imamo još malo fore
Copyright Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović/Pixabay

Nafta se na svetskim berzama ponovo vinula na nivo koji prelazi 65 dolara i na trgovanju ovih dana brent, kao reper za cenu goriva na srpkim pumpama, postiže cenu veću od 67 dolara.

Sa porastom globalne cene nafte od 36 odsto samo od početka godine, postavlja se pitanje s kakvim ćemo cenama na pumpama dočekati kraj ove “godine izlaska iz kovid krize”.

– Cena goriva bi mogla da dođe na onu iz pretkrizne 2019. godine, ali nadam se da do toga još neće doći. Ne očekujem da bi nafta u svetu mogla da do kraja godine pređe prosečnih 65 dolara, tako da nema straha od visokih cena – kaže za 24sedam ekonomista Goran Radosaljević, profesor na Fakultetu FEFA i generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije.

U dva meseca skoro pet dinara, ali…

Trenutna situacija pokazuje da su se u Srbiji cene za dva meseca povećale oko 4,5 dinara (3,1 odsto) za litar benzina, 2,2 dinara (1,4 odsto) za dizel, a da je autogas ostao na istom nivou. To znači da sada na digitalnim brojčanicima pumpi piše 152,6 dinara za litar BMB, nešto više od 157 dinara za litar evrodizela i 84,5 dinara za TNG. Hoće li tako i ostati ili ćemo ponovo tradicionalno kukati da je “gorivo nikad skuplje”?

Sve pod kontrolom tri naftne sile

Radosavljević ističe da je svetsko tržište danas mnogo stabilnije nego pre nekoliko decenija. Ima dovoljno i zaliha i kapaciteta za proizvodnju, koja je sada pod kontrolom SAD, Rusije i Saudijske Arabije.

– Ove tri zemlje drže trećinu tržišta, kada im se doda OPEK to je više od polovine, tako da više nema događaja, osim onih razmera pandemije, koji bi mogli da uzdrmaju svet. Imali smo “slučaj Iran” i “slučaj Venecuela” i to nije bitnije uticalo na cenu nafte. Tržište je kratkoročno osetljivo ali bitan je prosek na duži rok – podseća on.

Po svemu sudeći, ovoga puta ćemo izbeći “dramu” na pumpama (osim ako se država ne poigra akcizama ili nekim novim nametom na goriva), a svakako nećemo dostići “200 dinara za litar”, kako to katastrofično s vremena na vreme najavljuju tabloidi.

Iako se cena nafte globalno “oporavlja” od novembra 2020. godine, kada je bila jeftinija od 39 dolara za barel, da bi poslednjih meseci oscilirala između 63 i 70 dolara, procena je da je sadašnjim cenama dosegla plafon.

Američka uprava za informacije o energetici (US EIA), u majskom izdanju svoje globalne procene navela je da će prosečna spot cena (za kupovinu odmah) biti 62,26 dolara, odnosno da će sa prosečnih 65 dolara u drugom kvartalu do kraja godine prosek pasti na 61 dolar. Za sledeću godinu procena EIA je još niža, 60,74 dolara za barel.

Znači, nema ni govora o ceni od 100 dolara za barel, što je preduslov da benzin u Srbiji eventualno ode na 200 dinara.

– Neverovatno je da se to desi jer cenu diktira svetska potražnja, koja je sa trenutnih 96 miliona barela dnevno još za oko četiri miliona barela manja nego što je bila 2019. godine. Razlog tome je što, iako je u SAD potražnja znatno skočila, u Indiji je, recimo, znatno pala zbog novog buktanja epidemije kovida. Drugo, i turizam i avio-sektor još nisu ni krenuli da se oporavljaju, a samo avio-industrija nosila je sedam do osam odsto globalne potrošnje – ističe Radosavljević.

Važna je i nadoknada gubitaka

Ako je verovati zvaničnoj statistici, Srbija je već izašla iz kovid krize. Privredni nivo je na onome na kome je bio 2019. godine, a očekuje se da će ove godine rast BDP-a biti šest odsto ili više. Oporavak privrede, i kod nas i u svetu, znači i veću potrošnju nafte pa bi trebalo očekivati i da se njena cena vrati na pretkrizni nivo.

– Nije vrednost nafte jedini element koji utiče na cene goriva u Srbiji. Imate i cene derivata, koje trgovci takođe gledaju pri formiranju cene, ali i akciza i poreza. A ove godine nam još predstoji povećanje akcize za iznos inflacije u prošloj godini, a to je 1,6 odsto. Videćemo i koliko brzo će trgovci želeti da nadoknade gubitke koje su imali zbog zaključavanja i manje privredne aktivnosti prošle godine, ali ne očekujem da će cene biti više od onih iz 2019. godine – zaključuje Radosavljević.

Pročitajte još:

Jeftino gorivo brzo zaboravimo

Kako nam generalno poskupljenja “bodu oči” a pojeftinjenja brzo zaboravimo, tako smo smetnuli s uma da je trenutno “skup benzin” za 2,5 dinara jeftiniji nego što je to bilo pre dve godine, a dizel za gotovo sedam dinara. To je negde i cena do koje bi se gorivo moglo “popeti” u Srbiji.

Naravno, i to nam je skupo i radije se sećamo da je pre godinu dana, u vreme potpunog zatvaranja zemlje zbog kovida benzin koštao 126 dinara, a dizel 136 dinara.

Isto tako, rado ćemo reći da je u aprilu 2020. barel brenta koštao manje od 25 dolara, a isparilo nam je iz sećanja da je u septembru ne tako daleke 2018. godine njegova cena bila 86 dolara, ako se već ne sećamo 2012. i cene od gotovo 126 dolara.

Stoga, berzanska cena ne treba da nas, kao krajnje korisnike, plaši jer su u oktobru te 2018. cene goriva bile tek nekoliko dinara više nego sada.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike