Slovenci puštaju „Uber“: Svetski „divlji taksi“ primiče se Zapadnom Balkanu

11.12.2020

10:16 >> 11:36

0

Slovenačka vlada je donela odluku da omogućava upliv novih tehnologija i u javni prevoz, što omogućava dolazak (po zlu) čuvenog Ubera

Slovenci puštaju „Uber“: Svetski „divlji taksi“ primiče se Zapadnom Balkanu
Copyright Pixabay/ freestocks-photos

Platforma koja se u IT svetu „reklamira“ kao deo „ekonomije deljenja“ i savremeno tehnološko rešenje za lični javni prevoz umesto „omraženog“ taksija, biće verovatno uskoro dostupna i putnicima i vozačima u Sloveniji.

Vlada je uverena da će to ponudu prevoza učiniti raznolikijom, a cene nižim, ali to ne misle i oni koji problem sagledavaju šire i upozoravaju da dolazak „Ubera“ nije nužno dobra vest.

Slovenci će izmeniti zakon za sprovođenje taksi prevoza i najam automobila s vozačem, a takođe se predlaže smanjenje administrativnih prepreka za sprovođenje taksi delatnosti.

„Uber“ u Srbiji

U Ministarstvu saobraćaja su početkom 2020. rekli da su sa predstavnicima „Ubera“ imali poslednji kontakt pre tri godine. Oni su tražili informacije i pojašnjenja o zakonskim okvirima i uslovima obavljanja delatnosti prevoza putnika u Srbiji, a odavde im je rečeno da prevoz putnika može da se vrši samo uz posedovanje odgovarajuće (taksi) licence i mogu se koristiti isključivo profesionalni vozači, odnosno licencirani vozači. Protiv sličnih „tehnoloških“ kompanija u Srbiji su iz Ministarstva trgovine podnošene krivične prijave, ali situacija nije razjašnjena na sudu.

Taksimetri kao aparati odlaze u istoriju, jer kako neće biti obavezni za „Uber“ i slične „prevoznke koji to nisu“, više neće biti obavezni ni za taksiste, s obzirom na to da su cena prevoza i ruta unapred dogovorene putem internet platformi.

To putniku daje sigurnost, pa zahtevi za dodatnom zaštitom, poput taksimetra, nisu potrebni, navodi Ministarstvo infrastrukture.

Ali dozvola se ne daje blanko, jer i lokalna samouprava će imati pravo glasa u postavljanju pravila i moći će da postavi standard kvaliteta koji propisuje vrstu pogona, izgled vozila i njegovu starost. Prema navodima Ministarstva infrastrukture, to će im omogućiti da slede ekološke ciljeve lokalne zajednice i osiguraju odgovarajući nivo prevoza.

Dolasku „Ubera“ u Ljubljanu odavno je naklonjen gradonačelnik Zoran Janković, koji kaže da grad „Uberu“ nudi svoja električna vozila koja bi mogla biti uključena u njihov vozni park i da će svi automobili koje će voziti „Uberovi“ vozači morati da budu zelene boje.

S druge strane, snažno protivljenje dolasku „Ubera“ u Sloveniju izrazili su taksi prevoznici i sindikati, a protive im se i političke stranke izrazitijeg levog centra.

Manja cena, mnogo problema

Da se ne radi o nekakvom pustom „levičarenju“ i cehovskom ometanju „tehnološkog progresa“ svedoče mnogobrojni sudski sporovi, zabrane i ograničenja „Uberu“ i sličnim „gig“ (tezgaroškim) kompanijama po Evropi svetu.

„Uberu“ sve manje prolazi priča da je samo tehnološka kompanija koja efikasno „spaja vozaće i putnike“ i da se zapravo ne bavi javnim prevozom. To je kao nelojalna konkurencija profesionalnim prevoznicima prepoznato i u Londonu i u Madridu, po Nemačkoj…, a „Uber“ ima problema i matičnoj Kaliforniji, gde se vozači koji voze za “Uber“ bore za to da budu priznati kao zaposleni, a time i da imaju zaštitu zakona o radu – od socijalne i zdravstvene zaštite, preko prava na minimalnu zaradu, do osiguranja.

Ništa od toga nemaju tzv. kotraktori „Ubera“, a zakonsku zaštitu nemaju ni putnici koji se s njima voze. Naime, pored toga što ih voze vozači koji u principu nisu ni na koji način proveravani, ni kako voze ni da li imaju kriminalni dosije bilo koje vrste, nisu tehnički proveravana ni vozila, kao što je to obavezno kod taksi službe.

Postavlja se i pitanje poreza, jer pošto vozači “nisu zaposleni”, ne plaćaju ni porez kao taksisti, a pitanje je i kako se internet kompanijama kakva je “Uber” naplaćuje porez. Na kraju, ako doživite nesreću sa „Uberom“, nećete dobiti odštetu, jer taj vozač je osiguran jednako (nikako) kao i, recimo, vaš komšija.

Pročitajte još:

Sve o privatnim penzijama: Ako na vreme počnete da odvajate novac, imaćete finu “ušteđevinu” u starosti

Neverovatna prognoza: Cigarete će nam biti „jeftinije“, a pušača više

A i jeftinija vožnja je upitna, jer kod „Ubera“ nije ista cena u špicu i van njega, kada je sunčano i kada pada kiša, a poznati su slučajevi ogromnog skoka cene prevoza u oblasti u trenutku terorističkog napada u Parizu 2015. ili Londonu 2017.

Tako se, u principu, „Uber“ i slični mogu suštinski uporediti sa, Srbima dobro poznatim, „divljim taksistima“. Samo što ovi potonji nemaju tako fensi naziv.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Bankar.me

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike