Ko hoće da kupi, već sad kupuje: Niže cene polovnjaka samo pusti san

20.02.2024

19:35

0

Iako neke ankete upućuju na to da je više od polovine potencijalnih kupaca trenutno odustalo od kupovine polovnog automobila, tržište se polako stabilizuje i prihvata se nova realnost

Ko hoće da kupi, već sad kupuje: Niže cene polovnjaka samo pusti san
Ilustracija - Copyright Profimedia/Pixabay

Malo zbog uticaja iz inostranstva, a malo i zbog domaćih specifičnosti, tek cene polovnih automobila su u prošlog godini u Srbiji porasle za oko 19 odsto u odnosu na one iz 2022. Ali trend povećanja cena usporava sa usporenjem inflacije i u EU i kod nas, a nema više ni eksternih šokova kao što su cene transporta, pokazuju podaci specijalizovanog portala za oglašavanje "Polovni automobili".

To bi trebalo da znači da se ni u 2024. cene neće mnogo pomerati i da će ona prosečna iz decembra, od 9.981 evro, ostati reper i za tekuću godinu. I mada se, prema anketi portala, ta cena izgleda ne sviđa kupcima, pa je preko 55 odsto ispitanika navelo da su privremeno odustali od kupovine polovnjaka (oko 10 odsto i na duže), sa tržišta dolaze i drugačije informacije.

- I mi smo učestovali u toj anketi kupaca i prodavaca i slažemo se da se očekuje stabilizacija. Ali, prema onome što sad vidimo, iako nije baš sezona za kupovinu, kupaca ima sve više. Čini mi se da su postali svesni toga da su ove cene one koje će ostati i da nema ništa od toga da „cena mora da padne“. Naprotiv, neke administrativne stvari su sada skuplje, nedavno su malo poskupela i vozila u inostranstvu, ali se prodavci trude da sami to amortizuju kako bi krenula prodaja koja je prošle godine utanjila – kaže za 24sedam Peđa Sablić, generalni menadžer „Balkan auta“.

Prema ranijim podacima „Polovnih automobila“, prošle godine je uvezeno u Srbiju 132.000 polovnih automobila, što je bio pad od tri odsto u odnosu na godinu dana ranije. Razlog je svakako bio nastavak rasta cene na ionako visoke cene iz 2022. (tada je rast bio 24 odsto).

Bolja prodaja novih vozila u EU

U EU je u januaru registrovano 851.690 novih automobila, što je za 12,1 odsto više u odnosu na isti mesec prošle godine, objavilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA). U Nemačkoj je snažan međugodišnji rast od 19,1 odsto, u Italiji 10,6 Francuskoj 9,2 i Španiji 7,3 odsto.

A cene su povećane ne samo zbog skupljih automobila u EU, usled smanjene ponude, već i pomenutih „administrativnih“ troškova. Cena obaveznog ispitivanja vozila, kako bi moglo da se nađe u prodaji na domaćem tržištu, porasle su septembra prošle godine za preko 70 odsto (sa 7.000 na 12.000 dinara), a tu je i naplata ekološke takse od 12,34 dinara po kilogramu mase automobila. Zajedno, to dodaje 200-300 evra troška po vozilu.

U EU se očekuje pad cene, na osnovu povećane ponude usled veće prodaje novih automobila, a u Srbiji više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini, podaci su ankete, dok oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste.

Ta procena rasta zasniva se na očekivanjima da bi tu mogla da se „umeša“ najavljivana zabrana uvoza polovnih automobila standarda emisije zagađenja euro 3 i euro 4.

- To se i dalje čeka, kao što se čekala subvencija za električne automobile. Sada i uvoznici novih automobila traže da se najavljivana subvencija od 2.100 evra po vozili odnosi i na njih. Ništa se tu još ne zna, ali mi smo spremni i svakako nećemo dizati cenu na osnovu toga. Međutim, sve to nema veze, jer može se reći da kupci postaju svesni nove realnosti, i oni koji zaista žele da kupe auto ne čekaju već kupuju. To pokazuje i veća ponuda od 73.000 automobila naspram 69.000 u decembru. Tržište se budi – zaključuje Peđa Sablić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike