Polovni automobili platili cenu krize: Robe ima, ali fali kupaca

12.07.2023

07:35

0

Prodaja popularnih polovnjaka na kraju prve polovine ove godine gotovo je za trećinu manja nego u isto vreme 2022. a veliki dileri na tržištu za 24sedam kažu da ne vide da će brzo biti bolje

Polovni automobili platili cenu krize: Robe ima, ali fali kupaca
Ilustracija - Copyright Profimedia/Pixabay

Cenu ekonomske krize i svetu i u Srbiji, platili su ove godine izgleda oni za koje se to najmanje očekivalo – prodavci polovnih automobila. Na domaćem tržištu se za prvih šest meseci prodao 92.861 automobil, što je za 29 odsto manje nego u isto vreme prošle godine, podaci su „Kjub tima“ (CUBE Team), zvaničnog partnera Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, koji prikuplja i analiziramo podatke o prvi put registrovanim putničkim i lakim komercijalnim vozilima.

Kada se uporede podaci sa prvim polugođem 2021. godine, pad prodaje polovnjaka se uvećao na 38 odsto, što govori o ozbiljnosti situacije u kojoj se ovo tržište nalazi u Srbiji. Ali, nije samo Srbija u problemu, kaže za 24sedam Jovan Pajić, menadžer prodaje u kompaniji „Balkan kar sejls“ (Balkan Car Sales), jedne od naših najvećih uvoznica polovnih automobila.

- Jako loša godina, sve nam se sastavilo. Teža je nabavka vozila, porasli su dodatni troškovi, ima manje kreditnih kupaca… Mislim da toliko nisu problem ni cene, koje su visoke i tako će ostati, ljudi imaju novca ali da su im prioriteti sada drugačiji. I na zapadu se sada duže vozi stari model automobila, i tamo je ekonomska kriza kao i ovde samo se možda manje vidi na prvi pogled – kaže nam Pajić.

Da su se promenile tržišne okolnosti, i kod na i u svetu, potvrđuje i Stanko Čučković,  direktor prodaje u firmi „Britiš motors Polovna vozila“.

Čučković kaže da se „Britišu“ oseća pad prodaje ali da su uspeli da budu bolji od proseka tržišta i da pad svedu na 10 do 20 odsto.

- Sve zavisi od modela do modela, i među 150 automobila svih brendova koje svakodnevno imamo na lageru spremne za isporuku, najbrže će se prodati oni koji su ređi na tržištu. Za njih, čim stignu imamo odmah po desetak poziva – objašnjava Čučković.

Bojan Pajić kaže da je stiglo na naplatu i to što se za dve godine korone nisu prodavali novi automobili, a time na tržište polovnjaka stizali “stari“. Na to se sada nadovezala kreditna kriza, jer novca ima manje a uslovi za kredit su rigorozniji.

Letovanje, udžbenici, ogrev… pa tek onda možda automobil

Jovan Pajić kaže da ne vidi da će se situacija popraviti do kraja godine.
- Sada je već polovina jula. Svako ko je odvojio neki dinar u stranu, sprema se za letovanje. U septembru na red za trošak dolaze udžbenici i sve za školu, pa ogrev… pa tek onda u novembru mi možemo da se nadamo da neko počne da misli o automobilima – objašnjava sagovornik 24sedam.

- I manje je kredita, procedure su duže a uslovi za dobijanje strožiji. Kamatne stope su mnogo više, a nama je oko 30 odsto kupaca dolazilo sa novcem od kredita. Pritom, ni česta spajanja banaka i lizinga i raznorazna „prepakivanja“ ne doprinose tome da tržište brže funkcioniše – dodaje Pajić.

Ko čeka pad cena…

Bojan Pajić kaže da je prodaja kola u ova vremena neizvesna, ali da je izvesno da do onog čemu se mnogi nadaju a to je pad cena – neće biti.

- To se neće desiti, i to je jedino što je sigurno. Mi ne možemo da dođemo do jeftinijih vozila u inostranstvu, jer čak nema ni organskog pada vrednosti vozila sa starošću. A kad nema velike kupovine, ne možete ni računati da ćete kroz velik obrt sa malom maržom da napravite zaradu – ističe Pajić.

Trećina starija od 2005.

Od 92.861 novoregistrovanog polovnjaka u prvih šest meseci 2023. gtovo 26.000 je godišta starijeg od 2005. godine. Najprodavanija "berba" od mlađih je 2018. sa 3.266 komada. "Folksvageni" su ubedljivo najčešće kupljeni polovnjaci (računajuči i "Škodu" kao deo grupe), sa gotov 20.000, što je otprilike kolilo i drugoplasiranog "Opela" i trećeplasiranog "Fijata" zajedno. Dobro se drže i premijum marke "Mercedes" i "Audi" sa po oko 7.000 prodatih komada.  

Pa cena ne očekuju ni u „Britiš motorsu“, ali su ipak odlučili malo „pokrenu tržište“.

- Cene su rasle poslednjih godina zbog velike tražnje a sada se situacija preokrenula i nudi se više nego što se prodaje. Međutim, cene ne padaju. Zbog toga mi želimo da ubrzamo promet i imamo letnju akciju u kojoj smo cene spustili u proseku za desetak odsto. To nije malo, kada se uzme u obzir da imamo vozila koja koštaju od 3.000 do 100.000 evra – napominje Stanko Čučković.

Da li će ovih 10 odsto popusta biti dovoljno da kupci nagrnu, videćemo ali velikog optimizma među dilerima, bar što se tiče ove godine.

- Nije problem ni cena, ni kvalitet vozila, čak nan ne bi bio veliki problem što trenutno nema velike prodaje. Ali kada nema ni posete placevima, to „boli“ – zaključuje Bojan Pajić.

BONUS VIDEO

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike