Pad prodaje polovnih automobila u Srbiji: I dalje verujemo "dizelašima", evo kada se očekuje stabilizacija tržišta

28.01.2024

12:43

0

Petar Veličković sa sajta "Polovni automobili" kaže za RTS da je Srbija u 2023. uvezla više od 132.000 polovnih automobila

Pad prodaje polovnih automobila u Srbiji: I dalje verujemo "dizelašima", evo kada se očekuje stabilizacija tržišta
Ilustracija - Copyright Profimedia

Građani Srbije najčešće kupuju automobile starije od 10 godina, sa dizel motorom, iz Francuske i Nemačke, rezultati su analize portala "Polovni automobili". 

Petar Veličković sa sajta "Polovni automobili" kaže za RTS da je Srbija u 2023. uvezla više od 132.000 polovnih automobila, što znači da je prodaja opala za skoro tri odsto u odnosu na 2022.

- Nastavljen je trend pada prodaje polovnih vozila, a geopolitička situacija je glavni razlog. Krajem prošle godine desio se još jedan ratni sukob, uz već postojeći u Ukrajini. U mnogim državama je to napravilo ozbiljne posledice, inflaciju, nestabilnost cena i troškova života - ističe Veličković.

Pixabay
 

Navodi da je značajno i što su krajem septembra porasli troškovi uvoza polovnih automobila u Srbiju.

- Postoji određena procedura koja mora da se uradi da bi automobil mogao da bude registrovan i prođe tehnički pregled, a cena toga je skočila sa 7.000 dinara na 12.000. Ujedno, država je našla način da naplaćuje ekološku taksu za automobile iz uvoza. I kada se sve to sabere, trošak po automobilu je porastao između 200 i 300 evra. Kada uračunamo troškove transporta i više - navodi portparol portala "Polovni automobili".

Evropsko tržište "polovnjaka" – u Italiji pad, Francuska i Nemačka rastu

Profimedia
 

Na evropskom tržištu, najveći pad kupovine polovnih vozila zabeležen je u Italiji, skoro 11 odsto. U Španiji je pad prodaje sličan srpskom, u Austriji svega jedan odsto.

U Francuskoj i Nemačkoj, sa tržišta odakle Srbija uvozi najveći broj vozila, došlo je do rasta prodaje, za 24 i 8 odsto.

- U nekom trenutku, trendovi sa evropskog tržišta – odakle dominantno uvozimo polovne automobil – trebalo bi da budu prisutni i kod nas. Međutim, moramo biti oprezni, u Nemačkoj je pre nekoliko meseci pala cena 'polovnjaka', što se kod nas nije osetilo. Takođe, na formiranje cene u Srbiji značajno utiču i pomenuti skupi troškovi uvoza - kaže sagovornik RTS-a.

U 2024. godini očekuje se stabilnije tržište

Unsplash
 

Prognoze i analize, tvrdi Veličković, ukazuju da bi tokom 2024. godine tržište polovnih automobila trebalo da se stabilizuje.

- To je moguće ako se smiri inflacija i troškovi života, ali i ako se smire odnosi velikih sila. Tada bismo imali stabilniju situaciju na tržištu polovnih automobila, jer se nešto slično već dešava na nivou Evrope kada je reč o tržištu novih vozila - naglašava Veličković.

Iznenađuje ga što je rast prodaje novih automobila veći za 11 odsto. U Italiji je kupovina porasla za skoro 19, a u Francuskoj i Nemačkoj za 16 i 7 odsto.

Srbija veruje "dizelašima", ali se trend polako menja

Građani Srbije su tokom 2023. najčešće kupovali vozila koja su proizvedena između 2007. i 2011. godine, oko 43 odsto, a preovladavali su automobili sa dizel motorom (64,5 odsto).

- To su preslikani podaci iz 2022. godine. Mi smo okrenuti polovnjacima koji su stari od deset godina i imaju euro 3 ili 4 normu. Bilo je najava da će od 1. januara ta vozila ukinuti, ali do toga još nije došlo. Ako se to dogodi, ostaćemo bez značajnog dela tržišta polovnih vozila iz uvoza - smatra portparol "Polovnih automobila", uz napomenu da će slična vozila koja su već registrovana i voze se u Srbiji moći nesmetano da se prodaju.

Ukazuje i da se karakteristika okrenutosti tržišta ka vozilima sa dizel motorom menja sa rastom cene dizel goriva.

Bonus video: 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: RTS

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike