Američke povlastice „sele“ auto-industriju iz Evrope

19.04.2023

09:25

0

Autor: 24sedam

Skupi gas i struja u Evropi a visoki podsticaji za ekološke automobile u SAD razlog su što se sve više fabrika evropskih firmi gradi u Americi

Američke povlastice „sele“ auto-industriju iz Evrope
Ilustracija - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Svetsku automobilsku industriju trenutno drže dva trenda: u Aziji kineski proizvođači istiskuju evropske i američke na tržištu električnih modela, dok u SAD evropski proizvođači dolaze privučeni ili prinuđeni novim američkim sistemom podsticaja.

- Nećemo da premeštamo postojeću proizvodnju u SAD, ali veća je verovatnoća da ćemo sledeće fabrike da izgradimo u Americi. Postoji rizik da Evropa izgubi od te preraspodele – opisuje ovaj drugi trend Klaus Rozenfeld, šefa kompanije „Šefler“, četvrtog po veličini nemačkog dobavljača za automobilsku industriju.

Iz konsultantske kuće „Berils stratedži advajzors“ (Berylls Strategy Advisors), specijalizovanoj za autoindustriju, kažu da je glavni razlog za preseljenje u SAD i Kinu visoki troškovi energije. Nivo cene struje u EU dva do tri puta je veći nego u SAD, piše Dojče vele.

- Ali i stroži regulatorni zahtevi kojima je industrija u EU i Nemačkoj izložena, takođe idu u prilog preseljenju. A naravno, primamljive su i privlačnije subvencije koje se trenutno nude u SAD – kažu konsultanti.

A SAD odnedavno nude milijarde dolara subvencija za one koji proizvode automobile u toj zemlji i to od domaih komponenti. Američki predsednik Džozef Bajden najavio je 13. septembra prošle godine Zakon o smanjenju inflacije koji predviđa velike subvencije i za proizvodnju ekološki prihvatljivih vozila.

Veliki pad u Evropi

Prema analizi „Berilsa“, između Nemačke i Severne Amerike u narednim godinama postojaće razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili „Audi“ i „Ford“, taj trend bi se čak i pojačao.

Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 radnih mesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Nemačkoj od 0,6 procentnih poena u 2029. godini.

- Osim toga, opada i konkurentska prednost nemačkih proizvođača i dobavljača delova, koja se uglavnom povezivala sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem - navode stručnjaci.

Ti motori su, međutim, još malo pa stvar prošlosti. Pored digitalizacije, ekspanzija nekadašnjih „alternativnih pogona“ jedan je od megatrendova u autoindustriji.

U SAD se takođe nazire kraj takve vrste motora, iako ipak sporije nego u Evropi ili Kini. Poređenja radi, trenutno su oko 14 odsto novregistrovanih automobila u Nemačkoj - električna vozila.

U Kini, najvećem tržištu električnih automobila na svetu, čak 21 odsto. S druge strane, u SAD ih je manje od šest procenata.

To bi, međutim, u bliskoj budućnosti moglo dramatično da se promeni.

- Prošla su vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD - kaže američki stručnjak za tržište automobila i partner kući „Berils“.

Osnovni izazov za nemačke kompanije biće da procene specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektromobilnošću. To uključuje i posebne modele vozila.

- Za razliku od Evrope, terenska vozila i kamioneti činiće više od 75 odsto tržišta čistih elektromobila. Na američkom tržištu, najprodavaniji model ostaje „Fordov“ kamionet „F-150" - navodi se u analizi.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike