Krivo optužene: Da li se baterije za vozila baš tako (samo)zapaljuju?

31.03.2023

19:35

0

Koliko su baterije za skutere i automobile bezbedne i šta je zaista potrebno da zgrešimo da bi se zapalile

Krivo optužene: Da li se baterije za vozila baš tako (samo)zapaljuju?
Baterija za e-skuter - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Baterije koje sve češće eksplodiraju na električnim skuterima i električnim biciklima, vest je koja je uznemirila Britance ali stvar nije ni tako dramatična ni jednostavna, objašnjava stručnjak za 24sedam

Skuteri se u Londonu samozapaljuju i eksplodiraju, vest je koju je ovih dana u svet pustila gradska Vatrogasna brigada. U „Tajmsovoj“ informaciji kaže se da je ove godine zabeleženo 37 požara u glavnom gradu Velike Britanije usled eksplozije na skuteru ili biciklu sa motorom, što je povećanje za 60 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Vest deluje dramatično, čak i kada se ignoriše činjenica da putevima u Britaniji kruži oko milion skutera,  jer pitanje bezbednosti baterija nameće se kao jedno od najvažnijih u eri nastrupajuće e-mobilnosti i sveopšte elektrifikacije koja je bez baterija svih vrsta nezamisliva.

Da li su baterije baš toliko opasne i da li se baš „samozapaljuju“ kao što iz pomenute vesti deluje, 24sedam je pitao domaćeg stručnjaka Vladimira Anića, konsultanta za električna vozila.

- Baterije nisu bezopasne ali daleko od toga da same od sebe eksplodiraju ili se zapale. Imali smo pre nekoliko godina slučaj pregrevanja baterija u najskupljim „Samsungovim“ mobilnim telefonima pa i dalje koristimo mobilne, kao što vozimo i automobile na gas, iako se povremeno neki zapali. Bitno je znati pod kojim uslovima nešto što normalno bezbedno koristimo može postati opasno a ne načelno s nečim plašiti ljude. Pritom, u automobilima je problem sa baterijom mnogo ozbiljniji nego na skuteru sa kog se lako može sići – kaže Anić.

Pixabay/Trinity_Elektroroller
Električni skuteri su sve popularniji

 

Sagovornik 24sedam, inače konsultant i u Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova kao i član radne grupe Privredne komore Srbije za električna vozila, kaže da litijumske baterije, kakve idu kao izvor energije u vozila, mogu da se zapale u tri slučaja.

- Prvi je fizičko oštećenje same ćelije baterije, usled greške u proizvodnji ili naknadnog proboja u transportu ili korišćenju. Drugo je problem nepravilnog punjenja baterije a treći je nepravilnog servisiranja – objašnjava Anić.

Baterije su ozbiljan biznis

Ali već prvi razlog uveliko se predupređuje time što je ceo proces od proizvodnje baterije do njene ugradnje praćen i sertifikovan.

- Baterije su ozbiljan biznis i vi da biste trasportovali baterije morate imati specijalna MSDS dokumenta hemijske bezbednosti i sertifikate koji se obnavljaju svake godine. A da bi baterije došle iz Kine, gde se inače proizvodi više od 93 odsto električnih vozila na svetu, moraju da prođu sve bezbednosne protokole. Jer i najbolje baterije danas, one „Samsungove“ ili „LG-ove“ se prave tamo a ne u matičnoj Južnoj Koreji. Evropa ne pravi baterije, odnosno pravi ih nešto malo od baterijskih ćelija koje dolaze iz Kine - naglašava Anić.

Ovaj stručnjak napominje da svaka baterija ima tzv. BMS sistem za upravljanje, koji vodi računa o otme da se suviše ne isprazni ili ne prepuni, i da da je čak i najjeftiniji kineski sistem dovoljno dobar da do zapaljenja ne dođe.

- Ako bi deo baterije, neka ćelija ispala iz sistema BMS ne bi dozvolio da cela baterija dalje radi. Takođe, ako bi BMS otkazao baterija bi se sama ugasila i ništa se ne bi desilo – objašnjava Anić.

Baterija je, sama po sebi, prilično bezbedna ali problem je šta mi radimo sa njom. A tu je prvo pitanje ono svakodnevno – dopunjavanje.

Pixabay
Litijumska baterija nije kao akumulator na automobilu

 

- Ako se ne koristi originalan punjač dobijen uz vozilo, koji je namenjen konkretno toj litijumskoj bateriji, mogao bi da poremeti BMS. Ne može se to gledati onako kako su ljudi inače navikli kod nekih drugih baterija i starih sistema, po voltaži. Nisu to olovni akumulatori. Savremeni punjači su impulsni, imaju i ispravljački deo kao stari ali i upravljački koji ima svoj procesor. Ako budete punili litijum-jonsku bateriju sa punjačem za olovni akumulator, zapalićete je – ukazuje Anić.

Dodatni problem kod punjenja, čak i kada je punjač originalan, jeste lokalna električna mreža.

- Ako živite u „divljem“ naselju ili negde gde su ljudi sa daljinskog grejanja prešli na grejanje na struju, velika je verovatnoća da mreža to ne može da podnese i da u njoj imate velike fluktuacije napona ili oscilacije frekvencije struje. A to nije dobro za punjače – kaže Anić.

I na kraju ide deo gde se, kao po pravilu, na ćupriji plati ono što se ućarilo na mostu – na redovnom servisiranju. To može da bude na dva načina – ili se kupi neodgovarajuća zamenska baterija ili se radi uštede ode „u garažu“ umesto u ovlašćeni servis.

- Ljudi preko oglasa kupe bateriju ko zna od koga. Ta baterija je takođe sa sertifikatom i nije ona problem, već da li je za njihovo vozilo i za njihov punjač. Pritom često ljudi kupe za skuter onu recimo od 65 amperčasa umesto one od 40, da bi im „trajala duže“. A baterija mora da bude usklađena sa karakteristikama vozila, bilo to skuter ili automobil inače rizikujete kvar ili čak požar. Servisiranje je posebna priča. Ono jeste skupo ali je to s razlogom jer morate raditi po proceduri, sa pravim alatima i pravim komponentama – zaključuje Anić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike