Beograđani, spremite noge, Grad uvodi totalno novi sistem prevoza: Bolji i jeftiniji od automobila!
U planu čak 150 stanica sa 900 do 1.500 dvotočkaša
U Beogradu će u narednom periodu biti uveden sistem iznajmljivanja javnih bicikala, po uzoru na svetske metropole, odlučeno je na nedavno održanoj sednici Skupštine grada Beograda.
Naime, odbornici su usvojili Predlog odluke o izmenama i dopunama odluke o postavljanju sistema javnih bicikala, a iako ova ideja postoji već nekoliko godina unazad, nikako da se realizuje.
Prema rečima Milana Borića, člana biciklističkog udruženja “Jugo cikling kampanja”, već nekoliko puta je bilo reči o ovom projektu.
- Kako su objasnili gradski čelnici, plan nije realizovan zato što privatne kompanije, koje bi bile partner Gradu, traže da se, pored iznajmljivanja bicikala, iznajmljuju i električni trotineti. Lično mislim da je razlog što još uvek nemamo javne bicikle taj što je to veoma ambiciozan projekat, jer treba da se napravi čak 150 stanica u gradu - ističe Borić za 24sedam.
Kako kaže, bilo bi veoma korisno da se uvede ovakav vid iznajmljivanja bicikala, ali je potrebno da se to pravilno reguliše.
- Postoje razna rešenja. U inostranstvu postoje dva sistema. Bicikli mogu da se ostavljaju i zaključavaju na stanicama, a postoji i napredniji sistem, gde bicikli mogu da se ostave na raskrsnici i ne moraju da se vraćaju do stanice. Svaki bicikl u sebi ima lokator i oni se mogu preuzeti i ostaviti na više mesta - objasnio je Borić za 24sedam.
Na ulicama bi bilo od 900 do 1.500 bicikala
O uvođenju ovakvog sistema pričalo se krajem 2018. i početkom 2019. godine, kada je objašnjeno da bi stanice s javnim biciklima Beograđani i gosti prestonice mogli da koriste već od proleća 2020. godine i da za to partnerstvo postoji više zainteresovanih kompanija.
Ono što je tada bilo poznato jeste kako će okvirno na ulicama izgledati stanice s javnim dvotočkašima i kako će se oni iznajmljivati.
Naime, Grad bi izabrao privatnog operatera s kojim bi se osnovalo zajedničko preduzeće, nabavila oprema i sredilo 150 stanica na kojima bi bilo ukupno od 900 do 1.500 običnih i elektro bicikala.
Ovim projektom bili bi obuhvaćeni Stari grad, Palilula, Vračar, Savski venac, Novi Beograd, Zemun, kao i Ada Ciganlija, do koje postoji mreža biciklističkih staza, bilo je još tada precizirano u Odluci o usvajanju projekta institucionalnog javno-privatnog partnerstva uvođenja sistema javnih bicikala.
Subotica
Sistem iznajmljivanja javnih bicikala već postoji u Srbiji, i to u Subotici. Naime, građanima je na raspolaganju pet automatskih stanica za iznajmljivanje bicikala.
Registracija za korišćenje bicikala se može izvršiti uz ličnu kartu ili pasoš i ona iznosi 500 dinara, što predstavlja jednokratni trošak za izradu čip kartice korisnika i neograničenog je trajanja.
Iznajmljivanje bicikala iznosi 100 dinara na dan ili 20 na sat. Na stanicama može da se iznajmi bicikl od sedam do 20 časova, a može da se vrati u bilo koje vreme.
Međutim, tada se nije znalo da će tenderi za partnerstvo sa Gradom propasti, a prema rečima zamenika gradonačelnika Gorana Vesića, shvaćeno je da kompanije očekuju da imaju istovremeno i električne trotinete i javne bicikle u okviru ovog sistema iznajmljivanja.
- Nije moguće da se raspiše tender za električne trotinete zato što oni ne postoje u našem zakonu, a tražili smo da se izmeni Zakon o bezbednosti saobraćaja i da se reguliše upotreba trotineta. Grad je tražio da se uredi korišćenje trotineta i kada bi se to desilo, mi bismo mogli da raspišemo tender i za iznajmljivanje trotineta, što postoji u mnogim gradovima na svetu - objasnio je Vesić.
Obrazlažući odluku, Dušan Rafailović, sekretar Sekretarijata za saobraćaj, istakao je da je izmena i dopuna Odluke o postavljanju javnih bicikala doneta zbog toga što je u međuvremenu znatno unapređena tehnika i tehnologija funkcionisanja ovog sistema, te se tako ostvaruju mogućnosti fleksibilnog sistema u odnosu na promenljive saobraćajno-tehničke uslove, a sa stanovišta zahteva i potreba građana.
Polovina bicikala na električni pogon
Polovina bicikala bila bi na električni pogon zbog konfiguracije reljefa u starom delu grada i lakšeg kretanja onih koji nisu u punoj fizičkoj kondiciji.
Plan je da svi dvotočkaši budu "smart bajk" i "esmart bajk", što znači da bi svaka stanica bila opremljena stalcima za parkiranje i zaključavanje bicikala i punjačima za elektrobicikl.
- Javni bicikl je vozilo u smislu propisa o bezbednosti saobraćaja koje ima karakteristike uređene propisima o opštoj bezbednosti proizvoda, koje je posebno konstruisano i opremljeno za iznajmljivanje i korišćenje za prevoz građana i koje se može pokretati snagom vozača ili uz pogonsku asistenciju električnog motora (električni bicikl), čija nominalna snaga ne prelazi 350 W, a maksimalna brzina ne prelazi 25 km/h - navodi se u obrazloženju Odluke iz novembra 2018. godine.
Svaka stanica, predviđeno je ranije usvojenom odlukom, imaće softverski sistem za preuzimanje bicikla.
Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari