"Pešaci na prvom mestu u saobraćaju": Kako od 650.000 automobila na beogradskim ulicama do "zelenijeg" grada

22.04.2021

18:15 >> 17:40

0

Glavni gradski urbanista Marko Stojičić za 24sedam kaže da zelenu hijerarhiju nije moguće uspostaviti ukoliko se drastično ne poveća i procenat biciklista

"Pešaci na prvom mestu u saobraćaju": Kako od 650.000 automobila na beogradskim ulicama do "zelenijeg" grada
Copyright Pixabay

Beograd, zajedno sa španskim gradom Bilbaom i francuskim Grenoblom, dobitnik je ovogodišnjeg priznanja za najbolji Plan održive mobilnosti, a o tome šta to predstavlja za građane prestonice, ali i za težnju ka “zelenijem” gradu, govorio je za 24sedam glavni gradski urbanista Marko Stojčić.

Naime, žiri Evropske komisije ove godine nominovao je Beograd za finale “SUMP” nagrade, a kako gradski urbanista kaže, to je izuzetno važna činjenica.

Glavni gradski urbanista Marko Stojčić Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

– Ova nagrada veoma znači Beogradu i njegovim stanarima, koji žele da žive u urednom i modernom gradu. Nagrada će u potpunosti preobratiti funkcionisanje saobraćaja u gradu i to je jasan pokazatelj da svi građani mogu da računaju da će prestonica u narednih nekoliko godina biti znatno zdravija, prihvatljivija i čovekomernija – objašnjava on.

Kako kaže, Beograd nije osvojio prvo mesto, ali jeste uvršten u tri grada, što jeste nagrada za prestonicu.

– Biti u tri najnaprednija grada u Evropi, koja se bave ovom temom, velika je čast i pokazatelj je da putanja kojom smo zamislili da dođemo do cilja da Beograd bude ekološki i zdrav, potpuno je ispravna i to nam daje motivaciju da sa još više energije i truda svaki od pojedinačnih projekata pokušavamo da podjednako i istrajno postavimo na put gde vidimo završetak i efekte tog projekta – ističe naš sagovornik.

Ekološka vozila na prestoničkim ulicama

Profimedia

Stojčić za 24sedam ističe da Beograd ima jasan plan vezan za nultu emisiju ugljen-dioksida, koji se prvenstveno odnosi na ekološka vozila.

– To podrazumeva izgradnju metroa, koji ne funkcioniše na osnovu fosilnih goriva, kao i da tramvaji i autobusi budu potpuno ekološka vozila. Još jedna stvar je bitna, a to je veći broj automobila na elektropogon ili neki drugi vid pogona, koji ne podrazumeva sagorevanje goriva – pojašnjava on.

Pešaci na prvom mestu

Pixabay

Glavni gradski urbanista ističe da se zelena hijerarhija u kretanju zasniva na tome da su na prvom mestu pešaci, zatim biciklisti, na trećem mestu javni gradski prevoz, a na poslednjem privatni automobili.

On podvlači da nju nije moguće uspostaviti ukoliko se drastično ne poveća procenat biciklista u saobraćaju, što kako dodaje, znači da i Grad mora da obezbedi infrastrukturu kojom bi oni mogli da funkcionišu, ne u rekreativne, već u svrhe svakodnevnog prevoza.

– Potrebno je povećati i procenat biciklista sa trenutnih 0,7 posto na barem pet procenata, javni gradski prevoz ne sme da padne sa sadašnjih 50 posto učešća u saobraćaju, a sve to mora da se desi na uštrb putničkih automobila, kojih danas ima oko 650.000, a koji su, osim u ekološkom smislu, potpuno neprihvatljivi i kada je reč o prostornim karakteristikama, jer je ta brojka velika za grad veličine Beograda – objasnio je glavni gradski urbanista.

Najveći problem u Beogradu – kvalitet vazduha

Pixabay

Stojčić napominje da su svi projekti Grada usmereni ka zdravijem i zelenijem Beogradu, kao i da se većina njih zasniva na usvojenom Planu generalne regulacije zelenih površina.

Pročitajte još

– Zelena regulativa podrazumeva jako velike površine za pošumljavanje, povećanje broja stabala u okviru javnih gradskih prostora, i gde god da je to moguće, formiranje drvoreda i zelenih koridora – priča on.

Gradski urbanista dodaje da u tu regulativu spadaju i potpuno izmeštanje svih industrija iz grada i povećanje urbane poljoprivrede, koja će znatno da utiče na kvalitetniji vazduh.

– Najveći problem u kvalitetu vazduha u gradu jesu pojedinačna ložišta, i biće sve dok u potpunosti ne budu sva domaćinstva povezana na gasovod ili na daljinski sistemski grejanja, ili opet na neki treći, potpuno ekološki sistem – zaključuje Stojčić.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike