Električni trotineti konačno postaju vidljivi pred zakonom: Moći će da idu i trotoarom i ulicom, ali pod određenim uslovima

22.12.2022

18:30

0

U tekstu Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja uvodi se kategorija lako električno vozilo

Električni trotineti konačno postaju vidljivi pred zakonom: Moći će da idu i trotoarom i ulicom, ali pod određenim uslovima
Ilustracija - Copyright Pixabay

Zbog svakodnevnih saobraćajnih gužvi na prestoničkim ulicama, električni trotineti se u Beogradu sve češće koriste kao prevozno sredstvo. Međutim, vozači ovih dvotočkaša i dalje su nevidljivi pred zakonom, što bi u narednom periodu trebalo da se promeni.

Naime, korišćenje električnih trotineta u Srbiji još uvek nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja, te građani imaju apsolutnu slobodu - mogu da voze po kolovozu, trotoaru, biciklističkim stazama, ne moraju da nose kacige, niti da se vode bilo kojim pravilima u saobraćaju.

Ali to bi uskoro trebalo da se promeni.

Pixabay
 

Naime, u tekstu Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji je MUP objavio na svom sajtu, uvodi se kategorija lako električno vozilo koja se odnosi na električne trotinete.

Definisano je da je lako električno vozilo ono vozilo koje ima najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg.

U nacrtu zakona se navodi da je vozač lakog električnog vozila obavezan da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Takođe, za kretanje može da koristi pešačku stazu, pešačku zonu ili trotoar, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, pod uslovom da ne ometa kretanje pešaka i da se kreće brzinom pešaka, a najviše
5 km/h
.

U nacrtu se objašnjava i da se vozač može kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja pešačkom stazom, pešačkom zonom ili trotoarom.

Pixabay
 

Dakle, vozači električnih trotineta moraće da se kreću biciklističkim stazama i trakama, ali tamo gde ih nema moći će da se kreću trotoarom brzinom do 5 km/h. Kretanje kolovozom biće im dozvoljeno samo ako je nemoguće kretanje trotoarom i ako je ograničenje na tom kolovozu do 30 km/h.

To znači da će se električni trotineti najviše kretati trotoarima i pešačkim zonama.

Kolike će biti kazne?

Moguće kazne za prekršaje trotinetom kretaće se najverovatnije od 5.000 do 10.000 dinara.

- Trebalo bi da budu predviđene visoke kazne za trotinete. Mora se propisati ko sme da ih vozi, kada, u kojim uslovima, koje tehničke karakteristike mora da ispunjava trotinet... Nemam pregled novčanih iznosa, ali je sigurno da kazne neće biti male. Najmanja novčana kazna u Srbiji je 5.000 dinara. A za ove što ne poštuju saobraćajne znake je 10.000 dinara. S tim što postoji mogućnost da u roku od osam dana plate pola. Kazne kao kazne nominalno nisu male. Deset hiljada dinara nije mala kazna za nekog ko ima mesečno 30.000-50.000 dinara - kaže za 24sedam stručnjak za bezbednost u saobraćaju Milan Vujanić.

Printscreen/YouTube
 

Upitan šta ako vozač trotineta udari pešaka i pobegne sa lica mesta, i kako će policija da ga uhvati ako nema registraciju, naš sagovornik odgovara:

- Pa teško, ali kriminalističkom postupkom svakako bi ga našli. U Nemačkoj su za vreme "Bir festa" oduzete vozačke dozvole vozačima B kategorije jer su alkoholisani vozili trotinete. Oni u Nemačkoj to tretiraju kao vozilo i vozača sa vozačkom dozvolom. U Londonu je zabranjena upotreba električnih trotineta na javnim površinama. A sa druge strane u Kini bicikli imaju registraske oznake.

Zaštitna oprema

Kako je počeo da raste broj građana koji voze električne trotinete, odgovorniji prodavci shvatili su da je zaštitna oprema neophodna za vozače ovog prevoznog sredstva - kaciga mora biti obavezna, a poželjni su i štitnici za ruke i noge.

Kako su za 24sedam objasnili u jednoj radnji koja se bavi prodajom trotineta, oni svakom kupcu dvotočkaša poklanjaju zaštitnu kacigu.

Profimedia
 

- Zaštitna oprema može da spase život. Štitnike za ruke i noge, za sada, uglavnom niko ne kupuje - rekla je za 24sedam prodavačica.

Najčešće su povrede glave

Kako je objasnio dr Vladimir Jevtić, stručnjak za dvotočkaše, prilikom pada sa trotineta najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice.

- Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Očekujemo od zakondavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina pešaka je do dva metra u sekundi, i kada naiđe trotinet koji se kreće mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog stradanja - kaže Jevtić.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike