Za njih ništa nije zabranjeno, niti obavezno u saobraćaju! Vozači ovih vozila još uvek su "nevidljivi" pred zakonom

30.08.2022

07:59

0

To znači da mogu da rade šta god žele, kaže za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić

Za njih ništa nije zabranjeno, niti obavezno u saobraćaju! Vozači ovih vozila još uvek su "nevidljivi" pred zakonom
vlad-b-emjNOlbRZio-unsplash - Copyright Unsplash

Električni trotineti se mogu sve češće videti na beogradskim ulicama, a iako su vozači ovih dvotočkaša potencijalno opasni po sebe i sve ostale pešake i druge učesnike u saobraćaju, oni su i dalje nevidljivi pred zakonom.

Naime, izrada novog Zakona o bezbednosti saobraćaja počela je još početkom 2020. godine, ali kada bi on konačno mogao da bude završen i usvojen još uvek nije poznato.

Zasad nema pomaka kada je reč o novom zakonu, a otkad je počela njegova izrada održano je svega nekoliko sastanka pre nego što je počela pandemija koronavirusa, koja je sve stopirala.

Profimedia
 

Trend vožnje električnih trotineta u Beogradu je u porastu, pogotovo tokom proleća i leta, a s obzirom na to da korišćenje ovih dvotočkaša u Srbiji još uvek nije regulisano zakonom, građani imaju apsolutnu slobodu - mogu da voze po kolovozu, trotoaru, biciklističkim stazama, ne moraju da nose kacige, niti da se vode bilo kojim pravilima u saobraćaju.

Koliko je vožnja trotineta (ne)bezbedna u glavnom gradu, kako po samog vlasnika, tako i za pešake i druge vozače, ukazuje za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić.

- U Zakonu o bezbednosti saobraćaja ne postoji definicija električnog trotineta, kao ni električnog bicikla, prema tome na njih se zakon ne odnosi. Za njih ništa nije zabranjeno niti obavezno. Ne važi ni pravilo prvenstva prolaza desne strane, niti je propisano da li mogu da se voze isključivo po trotoaru ili kolovozu. Znači, mogu da rade šta god žele - objašnjava Vujanić.

Printscreen/YouTube
Milan Vujanić

On naglašava da se vožnja električnih trotineta i bicikala mora precizno definisati zakonom, kao i da zakon mora uzeti u obzir novonastalo stanje - sve učestaliju upotrebu ovog prevoznog sredstva.

- Ukoliko, na primer, trotinet udari dete na trotoaru, roditelj ne može da tuži vozača jer to prevozno sredstvo nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja - pojašnjava naš sagovornik.

Ističe da još uvek nije definisano šta vozač trotineta mora da ima od opreme, kao ni ko i gde ima pravo da upravlja njime.

Pixabay
 

- Tek kada se ti segmenti regulišu, vozači trotineta će biti vidljivi pred zakonom - zaključio je Vujanić za 24sedam.

Najčešće povrede glave

Kako je objasnio stručnjak za bezbednost saobraćaja i predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista doktor Vladimir Jevtić, prilikom pada sa trotineta najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice.

Profimedia
 

- Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Očekujemo od zakonodavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina kretanja pešaka je dva metra u sekundi, pa kada naiđe trotinet koji se kreće mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog ishoda - kaže Jevtić.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike