Znate li da brzinomeri u svim automobilima pokazuju netačnu brzinu? Razlog je vrlo jednostavan i za vaše je dobro

13.12.2022

08:54

0

Autor: Z.A.S.

Ovo je, bez izuzetka, slučaj u svim automobilima

Znate li da brzinomeri u svim automobilima pokazuju netačnu brzinu? Razlog je vrlo jednostavan i za vaše je dobro
Kontrolna tabla - Copyright Pixabay

Ukoliko ste ikada pokušali da izmerite brzinu svog automobila, uz pomoć navigacionog uređaja ili aplikacije na mobilnom telefonu, verovatno ste primetili da se ono što pokazuje brzinomer automobila ne poklapa sa stvarnom vrednošću.

Ovo je slučaj u svim automobilima i to bez izuzetka, a naravno, postavlja se pitanje zbog čega je to tako i kako je moguće da automobilska industrija do danas nije uspela da napravi brzinomere koji su tačni?

Odgovor je vrlo jednostavan.

Pixabay
 

Stvar je u tome da svi automobili na svojim brzinomerima imaju namerno programiranu grešku. Razlog za to leži u zakonskim propisima. Pravna smernica EU-a (75/443/EWG) propisuje sledeće: - Brzina koju prikazuje brzinomer automobila ne sme nikada da bude manja od stvarne brzine. -

Proizvođači su se tog pravila držali i mnogo pre EU propisa, a sve kako bi izbegli bes i tužbe vlasnika vozila, u slučaju da policija kontroliše njihovu brzinu.

Ukoliko se vozač drži propisane brzine i prati svoj brzinomer nikada se neće naći u prekršaju. Međutim, kada bi brzinomer slučajno pokazivao manju brzinu od stvarne, to bi onda lako moglo da se dogodi.

Pixabay
 

S nekadašnjom tehnologijom se brzinomer koji laže nije mogao napraviti tako precizno kao danas, pa su pre trideset, četrdeset godina automobili lagali i mnogo više nego danas. Na 100 km/h to je bilo po pravilu oko 10 km/h, a na  maksimalnoj brzini, brzinomeri su neretko prikazivali i 20, 30 km/h više od stvarne brzine kojem se kreće vozilo.

Pixabay
 

Danas su te razlike u principu manje, ali ne kod svih automobila. Propisi EU kažu da maksimalna razlika između stvarne i prikazane brzine može biti 10 posto plus 4 km/h. To u teoriji znači da brzinomer može da laže u toj meri da vam stvarnu brzinu od 86 km/h prikaže kao 100 km/h. Iako je reč o vrlo velikoj razlici, sve je u okviru zakona i takav brzinomer se pravno smatra ispravnim. U realnosti su razlike danas ipak mnogo manje, pa je većina automobila nameštena tako da njihovi brzinomeri prikazuju od oko 4 km/h do oko 10 km/h veću brzinu od stvarne.

Kolika je ta razlika za pojedine automobile zavisi od odluke proizvođača, jer aktuelna tehnologija merenja brzine ne zavisi od GPS-a i ne može biti potpuno tačna. Zato je i dalje uračunato određeno odstupanje.

Profimedia
 

Brzina se, u principu, meri na osnovu kretanja točkova. Elektronika koja je zadužena za nadzor ABS-a i ESP-a precizno meri obrt točkova i koristeći podatak o prečniku guma računa brzinu kojom se vozilo kreće. Merenje se vrši svakih 50 milisekundi kako bi prikazana brzina uvek bila aktuelna. Ali ona se može lako promeniti. Trošenjem guma smanjuje se i njihov obim što utiče na razliku između stvarne i prikazana brzine. Tako će ona na kraju biti još manja od prikazane. Ako pak vlasnik na vozilo ugradi veće točkove, stvarna brzina će se povećati u odnosu na prikazanu. Odstupanja su moguća i kod preslabo ili previše napumpanih guma. Sve to čini potpuno precizno merenje nemogućim te i najmoderniji automobili i dalje imaju ugrađeno ranije spomenuto odstupanje.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike