Šta sve može u Srbiji bez čekanja na šalteru? Donosimo vam vodič kroz elektronsku upravu

14.02.2021

19:00 >> 08:35

0

Autor: R.M.

Elektronska uprava u Srbiji postoji više od 10 godina, a postoji oko 900 elektronskih usluga različitih državnih organa

Šta sve može u Srbiji bez čekanja na šalteru? Donosimo vam vodič kroz elektronsku upravu
Copyright Pixabay

U Srbiji već desetak godina postoji mogućnost da umesto na šalteru, mnoge administrativne poslove završite preko računara ili mobilnog telefona.

Godinama su građani Srbije morali da obilaze šaltere, a svima je poznata sad već legendarna rečenica “fali vam ovaj papir”. Srećom, pre nešto više od jedne decenije država je krenula sa pružanjem elektronskih usluge za građane, privredu i zaposlene u državnoj upravi.

Centralizovano mesto za ove usluge je portal eUprava, napravljen još 2010. godine.

Oko 900 usluga i milion korisnika

U Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu kažu da je na njemu aktivno oko milion korisnika, koji mogu da koriste 900 elektronskih usluga različitih državnih organa.

Osim što štedi vreme, elektronska uprava štedi i novac ali i živce. Naročito kada se setimo ranijih situacija gde ste morali da stalno obilazite šaltere. Ali u ministarstvu najavljuju nastavak usluga elektronske uprave.

– Jedan od ključnih prioriteta na koji će u narednom periodu posebno biti stavljen fokus jeste nastavak i dodatno intenziviranje razvoja elektronske uprave, kao i podsticanje građana da koriste e-usluge – kaže za “24sedam” ministarka državne uprave i lokalne samouprave Marija Obradović.

Marija Obradović, foto: Tanjug/Nikola Anđić

Ipak, veliki broj građana još uvek ne zna koje sve usluge je država omogućila preko državne uprave. Iz dokumenta koji nam je dostavljen iz ministarstva, vidi se da država pruža tri vrste usluga – za građane, privredu i državu.

Usluge omogućene građanima

Bebo, dobrodošla na svet – Projekat „Bebo, dobro došla na svet” stvoren je da olakša roditeljima prijavu detetovog rođenja, prebivališta, zdravstveno osiguranje i podnošenje zahteva za roditeljski dodatak već u porodilištima. Prijava je besplatna a dokumenta stižu na kućnu adresu.

Foto:Pixabay/ David Schwarzenberg

Usluga eVrtić – Radi se o elektronskoj prijavi dece za upis u predškolske ustanove, koja je, pored Beograda, uvedena u još 17 gradova i opština.

Registracija vozila – Sistem za Produženje registracione nalepnice na ovlašćenim tehničkim pregledima dostupan je građanima i pravnim licima na Portalu eUprava, gde su u mogućnosti da samostalno pokrenu uslugu, odaberu tehnički pregled, zakažu termin, pripreme dokumentaciju i plate neophodne takse elektronskim putem.

eStranac – Stranci koji dolaze u Srbiju mogu biti prijavljeni elektronski zahvaljujući usluzi “Prijava boravišta stranca”. Fizička lica kod kojih stranci dolaze u posetu mogu da izvrše prijavu boravišta stranca u bilo kom trenutku, bez odlaska na šalter MUP-a.

JIS LPA – Informacije o porezu na imovinu i drugim izvornim javnim prihodima su sada dostupni na klik građanima, privredi i državi preko Jedinstvenog informacionog sistema lokalne poreske administracije. Preko ovog sistema mogu se videti poreske obaveze na teritoriji Srbije

eUpis – Ovaj sistem oslobađa roditelje, đake i studente da prilikom upisa prilažu dokumenta kojima sada zaposleni u obrazovnim institucijama pristupaju po službenoj dužnosti i pribavljaju te podatke iz evidencija, a sve u cilju pojednostavljenja birokratskih procedura za građane.

Usluge namenjene privredi

ALIMS – Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije postavila je nove elektronske usluge na Portalu eUprave, namenjene pravnim licima, a koje predstavljaju deo projekta “ePodnošenje zahteva klijenata”. Navedene usluge omogućavaju da elektronski zakažete termin za lično podnošenje zahteva i prateće dokumentacije, kao i podnesete zahtev i prateću dokumentaciju u elektronskom obliku.

Pixabay

Ukidanje pečata – Stupanjem na snagu izmene Zakona o privrednim društvima ukida se korišćenje pečata za privredne subjekte. Zakon je van snage stavio odredbe čak 10 zakona i 107 podzakonskih akata u kojima se pominje pečat. Nijedna institucija banka ili organizacija više nema pravo da zahteva pečat privrednim društvima ili preduzetnicima. Pečat više nije potreban kod prijema pošte, izdavanja različitih potvrda, popunjavanja obrazaca, podnošenja zahteva i sl. Privredna društva i preduzetnici koji su se osnovali posle 1. oktobra 2018. godine ne moraju da izrađuju pečat, dok postojeći mogu postepeno da ih izbace iz upotrebe.

Registracija firme – Agencija za privredne registre na svom sajtu je ponudila više elektronskih usluga i registara namenjenih pre svega privrednicima. Preko sajta Agencije je moguće elektronskim putem registrovati preduzetničku radnju ili jednočlano ili višečlano društvo sa ograničenom odgovornošću, dostaviti finansijske izveštaje i dobiti druge usluge.

Elektronske građevinske dozvole – Ova usluga omogućena je privredi i građanima, a odnosi se na  podnošenje elektronskih zahteva za izdavanje građevinskih dozvola. Informacije se mogu naći na posebnom portalu ili APR-u.

Pročitajte još:
eŠalter – Radi se o elektronskom sistemu upisa nepokretnosti preko javnih beležnika.

ePorezi – Portal koji omogućava svim poreskim obveznicima predaju i praćenje elektronski potpisanih obrazaca poreskih prijava , uvid u stanje na računima poreskog obveznika i dodelu ilioduzimanje ovlašćenja za korišćenje elektronskih servisa.

Prijavljivanje sezonskih radnika u poljoprivredi – Napravljen je sistem za elektronsko prijavljivanje od posebnog internet portala i aplikacije za mobilne telefone.

Inače, postoje i elektronski servisi koji omogućavaju lakši rad državnih organa kao što su vremenski žig, državni data centar, internet servisi, mreža eUprave, CERT, Kontakt centar za javnu upravu – G2G, kao i SUF.

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike