"Svima je dosta šetanja po šalterima, svi naši problemi rešavaće se na jednom mestu!": Ekskluzivno ministarka Marija Obradović

08.02.2021

19:25 >> 19:23

0

Autor: R.M.

U intervjuu za 24sedam, ministarka kaže da je do sada 14 opština i gradova uspostavilo takozvano jedinstveno upravno mesto, a očekuje se njegovo otvaranje u

"Svima je dosta šetanja po šalterima, svi naši problemi rešavaće se na jednom mestu!": Ekskluzivno ministarka Marija Obradović
Copyright Tanjug/Nikola Anđić

Ministarka  državne uprave i lokalne samouprave Marija Obradović kaže, za “24sedam”, da je njeno ministarstvo započelo rešavanje problema glomazne administracije u cilju olakšavanja života građana Srbije. Jedna od stvari u tom poslu je takozvano jedinstveno upravno mesto, koje podrazumeva da će se svi problemi građana rešavati na jednom šalteru ili u jednoj kancelariji.

Uhvatili ste se ukoštac sa velikim poslom koji se tiče reforme javne uprave. S tim u vezi, koji su trenutno najveći problemi javnih uprava u Srbiji?

– Reforma javne uprave je veliki, važan i obiman posao koji se sprovodi nekoliko godina i na kome će se raditi i u budućnosti, s obzirom na to da je to jedan od tri stuba naših evropskih integracija i strateški važan posao od izuzetnog značaja za kvalitet života građana. Reforma javne uprave obuhvata unapređenje administracije, upravljanje ljudskim resursima, upravljanje javnim finansijama, unapređenje usluga za građane i privredu, veće učešće građana u odlučivanju i unapređenje sistema lokalne samouprave. Ovaj važan reformski proces u državi praćen je dugoročnim akcionim planom za implementaciju sa konkretnim ciljevima koje treba ostvariti.

Foto: MDULS/Novak Šepelj

Da li nas, osim olakšavanja života građanima, na taj veliki posao obavezuju pregovaračka poglavlja 23 i 24 u pretpristupnim pregovorima sa EU?

– Da. Ujedno, na reformu nas obavezuju i pregovaračka poglavlja 23 i 24 u pretpristupnim pregovorima sa EU, ali pre svega obećanje građanima da će Srbija postati moderna država, mesto na kome se kvalitetno živi i gde su ljudi zadovoljni. Kada govorimo o tome šta su problemi sa kojima se suočavaju lokalne samouprave, odnosno gradovi i opštine u Srbiji, oni su raznoliki. Ja sam, kao resorni ministar, pokrenula nov mehanizam saradnje sa gradonačelnicima i predsednicima opština, kako bi im Ministarstvo, na čijem sam čelu, bilo podrška za rešavanje otvorenih pitanja, velikih projekata, ali i prevazilaženje gorućih problema. Ne treba zaboraviti da nakon poslednjih lokalnih izbora u Srbiji imamo 60 novih lidera na lokalnom nivou, uglednih ljudi u svojim sredinama, koji se prvi put nalaze na ovim funkcijama i kojima je potrebna podrška. Takođe, jedna od važnih činjenica je i ta da od tih 60 novih lidera, imamo 20 žena koje vode sredine u kojima se danas teško živi i u kojima situacija nije laka. To je dodatni izazov za mene kao ministra, ali i ženu, jer je jako važno ovim liderkama na lokalu pružiti podršku, ohrabriti ih, ali i pružiti podršku za međusobno povezivanje i umrežavanje, kako bi lakše i kvalitetnije obavljale svoj posao.

Kada će se završiti javni poziv za raspodelu budžetskih sredstava lokalnim samoupravama?

– Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave upravo privodi kraju javni poziv za raspodelu budžetskih sredstava za lokalne samouprave u iznosu od skoro pola milijarde dinara, kojima se finansiraju projekti za koje opštine i gradovi konkurišu. Ujedno, iz tih sredstava nagradićemo i najbolje opštine i gradove u Srbiji, koji se u svom radu pridržavaju principa dobre uprave.

Iz vizure građana, čini se da je rad pojedinih javnih uprava u Srbiji negde dobar, a negde baš i nije. Koji su to problemi građana koje je Ministarstvo uspelo da identifikuje?

– Svedoci smo toga da se građani žale na najrazličitije stvari. Najviše svakog od nas nervira ako bilo koji posao u opštini ili gradskoj upravi ne možemo da završimo brzo, jednostavno i bez velikih troškova. Svima nam je dosta da nas službenici “šetaju” od šaltera do šaltera, da nam traže dodatne papire, da ono što bi trebalo da organi rade po službenoj dužnosti rade sami građani. Prepoznali smo ovaj problem i krenuli sa projektom koji je danas jedan od najpopularnijih među opštinama i gradovima u Srbiji, a to je JUM ili “jedinstveno upravno mesto”. To je jedan šalter, jedna kancelarija, jedno mesto na kome građani predaju svoje zahteve i na tom istom mestu dobijaju odgovor, a sve ostalo završava službenik u ime građana. Do sada imamo 14 opština i gradova u Srbiji koji su uspostavili JUM u svojim sredinama, a ove godine će ih otvoriti Kosjerić, Topola i Paraćin. U narednim danima raspisaćemo javni poziv za uspostaljanje JUM u vrednosti od 40 miliona dinara, i pozivam opštine i gradove da se prijave za ovaj program.

Foto: MDULS/Novak Šepelj

Na koji način rešavate te probleme i koliko je to dugotrajan proces?

– Mi smo ministarstvo koje u odnosu na druga ministarstva nema velika sredstva na raspolaganju za sve čime se bavi, bez obzira na to što je budžet ove godine uvećan za 50 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Novac se ne može davati bilo kome bez konkretnih projekata, za koje se raspisuju konkursi, i bez ispunjavanja kriterijuma. Kako bi naša državna uprava, ali i lokalna samouprava bile servis građana, u pravom smislu te reči, moramo mnogo da radimo, da unapređujemo sve kapacitete, i tehničke i ljudske, kako bismo odgovorili na izazove koje sobom nosi današnjica. To jeste dugotrajan proces, koji nije ni lak, ni jednostavan, i koji se sprovodi u koordinaciji sa Vladom Srbije, ali i sa inostranim partnerima, koji pružaju tehničku, ali i finansijsku podršku reformskim procesima kroz različite projekte koje zajednički realizujemo.

Stiče se utisak da u nekim javnim upravama vlada nezainteresovanost pojedinih službenika za poslove za koje su zaduženi. Ovo izaziva revolt kod građana. Da li je rešenje ovih problema u pojačanoj kontroli ili nečem drugom?

– Kao i u svakom poslu, imate ljude koji su posvećeni i koji nisu posvećeni, vredne ljude i manje marljive. Često se u javnosti govorilo o tome da će se rad državnih službenika vrednovati na isti način, što će se urediti uvođenjem platnih razreda. Nažalost, primenu zakona kojima se regulišu plate u javnom sektoru morali smo da odložimo za sledeću godinu zbog izbijanja epidemije kovida 19 i preusmeravanja sredstava na borbu protiv te bolesti. To ne znači da smo od toga odustali, naprotiv, aktivno radimo na poboljšanju i otklanjanju manjkavosti u predloženim zakonima, u saradnji sa svim relevantnim činiocima, posebno sindikatima. Cilj nam je da sledeće godine krenemo sa primenom bez problema. Intenzivno radimo na stručnom usavršavanju zaposlenih u državanoj upravi, a osnovana je i Nacionalna akademija za javnu upravu, kao centralna institucija sistema stručnog usavršavanja, koja sprovodi programe obuke kojima se unapređuju kompetencije zaposlenih u javnoj upravi neophodne za kvalitetno obavljanje posla.

Koliko uticaja Ministarstvo ima na to kako se raspodeljuju budžeti lokalih uprava i kako se mogu sprečiti zloupotrebe?

– Sva pravila po kojima se pripremaju i izvršavaju budžeti jedinica lokalne samouprave propisuje Ministarstvo finansija, koje ujedno vrši i nadzor nad primenom svojih propisa. Eventaulne zloupotrebe sredstava budžeta kontroliše, pred Ministarstva finansija, i Državna revizorska institucija. Naše ministarstvo nema zakonskih ovlašćenja za nadzor, praćenje ili kontrolu budžetskih sredstava jedinica lokalne samouprave.

U jednom svom autorskom tekstu naveli ste, između ostalog, da će biti ojačane e-usluge. Da li možete da nam kažete šta bismo u skorije vreme mogli da “završavamo” preko računara, a ne šaltera?

Pročitajte još:
– Kovid 19 nam je pokazao da je naša država sposobna da komunicira elektronski sa svojim građanima. Baš ova pošast, koja je zahvatila čitav svet, pokazala je koliku korist imamo svi od uvođenja eUprave u naše živote. Portal eUprava pruža državi, građanima i privredi usluge u preko 30 različitih oblasti i svakim danom se taj broj povećava, a istovremeno se postojeće usluge unapređuju. Posebno sam zahvalna naporima koje u ovaj posao ulažu zaposleni u Kancelariji za informacione tehnologije i elektronsku upravu, koji su pokazali da domaća pamet i znanje mogu da razviju u kratkom vremenu jako kvalitetne e-usluge.

Koji je najbolji primer za to?

– Primer za to su usluge prijavljivanja za PCR testiranje građana, iskazivanje interesovanja za vakcinisanje protiv kovida 19, prijavljivanje za 100 evra pomoći države građanima, upis dece u vrtić ili osnovnu i srednju školu ili usluga e-beba, odnosno “Bebo, dobrodošla na svet”. Najkorišćenija usluga je izdavanje ličnih dokumenata (lične karte i pasoša), na koju smo i zaboravili prethodnih meseci, upravo zato što je postala deo našeg svakodnevnog života. Od pre nekoliko dana uvedena je nova usluga za građane, a to je izdavanje vozačkih dozvola, i iskreno se nadam da će i ona zaživeti na isti način kao i ostale i postati sastavni deo naših života. Svakim danom se sve više približavamo tome da svi zajedno postanemo e-građani, a da državu učinimo našim servisom.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike