Divljanje po ulicama: Jure trotoarom 50 na sat, udaraju pešake, a zakon im ne može ništa
Za električne bicikle ne postoje posebna zakonska pravila, već se tretiraju kao obični bicikli
Na ulicama širom Srbije sve je više alternativnih prevoznih sredstava, a jedno od njih je i električni bicikl. Međutim, nije retko da se pešaci žale na vozače ovih bicikala koji često jure trotoarima brzinama koje mogu biti opasne.
Tako se već desilo da je nekoliko biciklista oborilo pešake i nanelo im povrede, a problem stvara i to što ovo prevozno sredstvo nije u potpunosti zakonski regulisano.
- To prevozno sredstvo se uopšte ne nalazi ni u predlogu Zakona o saobraćaju - kaže profesor na Saobraćajnom fakultetu Milan Vujanić.
- U zakonu nema nikakve veze, to je bicikl. Onaj ko ga vozi, bio on električni ili ne, na njega se odnose propisi koji se odnose na bicikl... Možete da ga pogonite tako da vas neko gura ili motorom, ili da bude električni, svejedno, on je bicikl - naglašava Vujanić.
Prema njegovim rečima, na običnom biciklu se može postići brzina od 30 do 50 kilometara na sat, a u predlogu Zakona se ne nalaze električni bicikli, već samo električni trotineti kao laka električna vozila.
- Ta kategorija podrazumeva da je to vozilo na dva točka, koje nema mesta za sedenje, sa snagom do 0,6 kilovata i može da se kreće do 20 kilometara na čas - kazao je on.
Možda su električni bicikli novina na putevima, ali električni trotineti sigurno nisu. Oni koji ih koriste, voze ih i po trotoaru i putu gde idu automobili, a vrlo često nisu obezbeđeni ni osnovnom zaštitnom opremom. Vujanić naglašava da je kazna za vožnju takvog prevoznog sredstva na moto ili auto putu od 120 do 150.000 dinara.
- Pri tome nije dozvoljeno da ga vozi osoba mlađa od 14 godina, a mora da ima biciklističku kacigu ako se kreće na putu. Biciklističke i biciklističko-pešačke staze su predodređene za vožnju električnih trotineta - pojasnio je Vujanić.
Gde takve staze ne postoje, kaže da se voze do jednog metra od desne strane kolovoza na putu na kojem se vozi do 30 kilometara na sat. Dodaje da mogu da se kreću i putem do 50 kilometara na sat.
- Zabranjeno je i kažnjivo ako ga neko vozi van naselja na putu gde je dozvoljena brzina do 80 kilometara na sat - kazao je Vujanić.
Komentarišući upotrebu električnih bicikala na ulicama Beograda, predsednik Udruženja građana “Ulice za bicikliste” Zoran Bukvić kaže da je pitanje koliko se mogu nazvati biciklima, jer ima "poprilično jak motor i ide do 70 na sat".
- Kada imamo brzinu i masu, a kreću se tako brzo, prilično su rizični učesnici, pogotovo za ranjive kategorije saobraćaja kao što su pešaci. Nije isto kada imate biciklistu koji eventualno prođe kroz crveno i ide 20-30 na sat. On prvenstveno ugrožava samog sebe, a očigledno je da ovde imamo ljude koji su motivisani profitom, pa da oni zbog toga jure i da se dešavaju ovakve nezgode - kazao je Bukvić.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari