Od testa za buduće prvake samo se roditelji plaše: Misle da deca treba da čitaju i pišu pre škole, a evo šta se od njih stvarno očekuje

03.04.2023

20:15

0

U strahu od testa roditelji traže od dece da uče stvari koje ih ne zanimaju, iako se to ne traži od njih

Od testa za buduće prvake samo se roditelji plaše: Misle da deca treba da čitaju i pišu pre škole, a evo šta se od njih stvarno očekuje
Ilustracija - Copyright Profimedia

Prijava za upis u prvi razred osnovne škole počela je danas, a mališani će imati testiranje koje mnogim roditeljima zadaje glavobolje

Zapravo, radi se o testu ličnosti sa školskim psiholozima i pedagozima zbog koga veliki broj roditelja misle da njihovo dete mora da ima znanja i veštine koje tek treba da nauči u školi. 

Iako dete ne može da "padne" na testu školski psiholog Biljana Lajović kaže za 24sedam da od kada je uvedeno ovo testiranje roditelji dižu paniku. 

- Naravno, to ne rade svi ali neki imaju problem šta će biti, kako, da li će se dete snaći... a ustvari, taj test prvenstveno služi da se utvrdi jedan razvojni momenat deteta i njegov status. Da može da se prati njegov razvoj, a drugo da mogu da se naprave ujednačena odeljenje prema tim karakteristima - kaže Lajovićeva.

Ona objašnjava da ne postoje pripreme za ovaj test.

- Primenjuju se testovi koji u jednom delu imaju nešto elementarno što deca treba da znaju i ne traži se da deca budu specijalna pred polazak u prvi razred, već da budu u uobičajnom nivou deteta te starosti. Dakle, da pokazuju određeni stepen samostalnosti i imaju neka elementarna znanja koja su potrebna za taj uzrast - dodaje psihološkinja.

Na pitanje o koja znanja deca treba da imaju, Lajovićeva odgovara:

- Recimo, da li razumeju značenje nekih reči. Da li umeju da precrtaju određeni oblik, da li se snalaze na određenom formatu papira... ali, ne da li znaju da pišu slova. To može da bude podatak koji se uzima zato da bi se "ujednačilo" odeljenje, pa da u jednom odeljenju ne budu sva deca koja znaju da pišu i čitaju nego da to bude raspoređeno i procentualno zastupljeno - kaže ona.

Test elementarnih znanja

Međutim, testiraju se i neka elementarna znanja.

- Imate dete koje ne ume da zakopča dugmiće kada krene u školu. Ili ne zna elementarne podatke o svojoj porodici kao što su koga ima, šta rade mama i tata... to su najosnovnije stvari iz života - kaže ona.

Profimedia
Ilustracija

Lajovićeva je navela neke od stvari koje bi testom trebalo da budu utvrđene, a tiču se deteta.

- To nije test znanja, već spremnosti za polakaz u školu. A to podrazumeva koliko je samostalno dete, da li zna da drži olovku i papir, kakve ima veštine, da li zna da se obuče i obuje, da li ima elementarnu komunikaciju, da li prepoznaje određene oblike, poznaje značenje nekih ključnih reči, razume uputstvo kada mu se da... - objasnila je ona.

U slučaju da psiholog ili psihijatar utvrde da dete ima slabije razvijenu neku od osobina koje se testiraju, 

- Nije važan rezultat koji se postigne na testu, već neki opšti utisak. Očekuje se od onoga ko testira dete da roditelju, recimo, kaže da za nekoliko meseci do polaska u školu posveti pažnju detetu u smislu da nauči da veže pertle, zakopčava dugmiće... da na određeni način vežbaju da dete može da održi pažnju 15-20 minuta... taj rezultat testiranja treba da bude od strane psihologa i pedagoga protumačen roditelju tako da on pomogne detetu da savlada neke elementarne stvare koje sticajem okolnosti nisu savladane - kaže ona.

Stručnjaci utvrđuju stepen spremnosti deteta

 

Lajovićeva dodaje da dete ne treba terati da rade one stvari za koje nema interesovanje.

- Ako nema interesovanje da uči slova, ne treba ga terati. Ili da računa. Ima ko je stručan da dete nauči kako se pravilno piše i kako se pravilno računa - kaže ona.

Psihološkinja objašnjava da dosta dece dolazi naučeno da pišu slova, ali pogrešno.

- Slova se pišu na određeni način. Postoji potez koji je tačan. Ne zato što je neko to odredio, već zato što je dobro grafomotorno uklopljen. Te greške se ispravljaju, ali je mnogo lakše da se nauči nešto nego da se popravlja neispravno - kaže Lajovićeva.

Profimedia
Ilustracija

- Zašto se ide u školu? Zašto se kreće u prvi razred? Da se deca opismene! A opismenjavanje podrazumeva pravilno učenje pisanja i čitanja. Koliko dece dođe i čita potpuno pogrešno. U pedagogiji postoji metodika kako se uči čitanje jer to najviše odgovara detetu u tom uzrastu. I to je pravilno da bi se razumele reči - kaže ona.

Lajovićeva objašnjava da to što roditelji, recimo, veruju da dete zna da broji zapravo nema puno veze sa istinom.

- Dovedu dete koje zna da kaže jedan, dva, tri, četiri, pet... Veoma je teško da objasnite roditelju da dete ne razume šta radi i da bi isto moglo da vam govori neke druge reči koje mu tako poređate - kaže ona.

- Ako postoji stručno lice koje je završilo školu za to, ostavite onda njemu, ukoliko dete samo nema interesovanja - kaže Lajovićeva.

Psihološkinja je zaključila da test za buduće prvake služi tome da stručna lica utvrde da li je dete spremno za polazak u školu i koji je stepen njegove spremnosti za školu. Ali uprkos rezultatima testa, dete će sigurno biti upisano u školu.

- Deca se svakako upisuju sa određenim kalendarskim uzrastom jer se smatra da ako dete nije dostiglo određeni stepen možda se nije neko na pravi način bavio sa njim i da sredina učenja gde su vršnjaci može da mu pomogne - zaključila je ona.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike