Žuljaju ih patike, a tehnika im crkava: Šta najviše muči naše potrošače

21.07.2021

05:35 >> 15:32

0

Od ukupno 13.671 prigovora na kupljenu robu, najviše su se žalili Beograđani, a zatim Novosađani i Nišlije

Žuljaju ih patike, a tehnika im crkava: Šta najviše muči naše potrošače
Copyright 24sedam/Profimedia

Od svega što kupuju, građane Srbije najčešće “žuljaju” cipele i patike, a ne tako retko imaju problema i sa radom frižidera, šporeta, veš-mašina, kao i sa malim kućnim aparatima – mikserom, peglom, tosterom… Najviše prigovora od početka ove godine, kako kažu za 24sedam u Ministarstvu trgovine i turizma, imaju potrošači iz Beograda, a zatim oni iz Novog Sada, Kragujevca i Niša.

Zanimljivo je i da se kupci u glavnom gradu, pored obuće i bele tehnike, dosta žale i na nameštaj koji su pazarili. Slično je i sa Novosađanima, dok Nišlije najviše muči snabdevanje električnom energijom i vodom. U Kragujevcu su se potrošači ove godine najviše žalili, kao i u Beogradu i Novom Sadu, na obuću i belu tehniku, ali imaju problema i sa komunalnim uslugama.

Pročitajte još

Ne važi uvek – “što u izlogu, to i u radnji”

Prema navodima nadležnog ministarstva, najčešći predmet prigovora potrošača u Srbiji od 1. janura do 19. jula ove godine su reklamacije, odnosno to da trgovci nisu poštovali rok i način odgovora na određenu reklamaciju. Od ukupno 13.671 prigovora, takvih je bilo 4.168.

Nešto manje žalbi odnosi na tzv. saobraznost (3.903), što znači da proizvod ima neku falinku – ne odgovara opisu koji je dao trgovac, nema svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste, ne odgovara po kvalitetu i funkcionisanju onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i nema svojstva potrebna za upotrebu za koju je potrošač nabavlja. U prevodu to znači da, recimo, obuća namenjena za kišu propušta vodu, ili da, na primer, kod veš-mašine ne funkcioniše program za ispiranje veša.

Puni tržni centri; Potrošači sve izbirljiviji; Foto: 24sedam

Takođe, u Ministarstvu trgovine ističu i da je zbog neadekvatne isporuke robe stiglo 920, a zbog neizdavanja računa 736 prigovora.

Oni navode i da tržišna inspekcija, kao organ nadležan za inspekcijski nadzor nad primenom Zakona o zaštiti potrošača u oblasti trgovine robom i uslugama, obavlja i vanredne inspekcijske kontrole, koje pokreće na osnovu predstavki potrošača.

– U 2021. godini, građani su podneli Sektoru tržišne inspekcije 1.745 predstavki u kojima su prijavili svoj potrošački problem. Najviše predstavki, gotovo polovina od ukupnog broja, podneto je zbog povrede odredaba Zakona o zaštiti potrošača kojima je regulisano postupanje trgovca po reklamaciji potrošača – kažu za 24sedam u resornom ministarstvu.

Kako postupa inspekcija?

U slučaju da je građanin podneo predstavku protiv trgovca u kojoj navodi određene nepravilnosti, tržišna inspekcija pokreće postupak vanrednog inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti.

Oprez pri kupovini tehnike; Profimedia

– Ukoliko tržišni inspektor u inspekcijskom nadzoru utvrdi određenu nepravilnost, doneće rešenje o otklanjanju nepravilnosti i podneće zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom prekršajnom sudu protiv trgovca – objašnjavaju u Ministarstvu.

Zakonom o zaštiti potrošača određen je, kako dodaju, raspon za visinu kazne za prekršaj u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara za firmu, od 50.000 do 150.000 dinara za odgovornu osobu u firmi i od 50.000 do 500.000 dinara za preduzetnika. O visini kazne odlučuje sudija prekršajnog suda.

Pročitajte još

U Ministarstvu trgovine naglašavaju i da odnos između potrošača i trgovca u pogledu saobraznosti robe ugovoru pripada oblasti građanskog prava.

– U skladu sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača, potrošač svoja prava ostvaruje direktno sa prodavcem, i tu nije propisana nadležnost, odnosno ovlašćenje tržišne inspekcije da odlučuje da li su reklamacija i zahtev potrošača osnovani ili ne – kažu u ovom ministarstvu.

Rok osam dana za odgovor

Iako, kako naglašavaju, tržišna inspekcija ne odlučuje da li je reklamacija potrošača osnovana ili ne, inspektor je ovlašćen da proveri da li prodavac prima i rešava reklamacije potrošača na način i u rokovima koji su propisani zakonom.

– Naime, prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju, pod pretnjom prekršajne odgovornosti. Takođe, rok za rešavanje prihvaćenog zahteva iz reklamacije ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu, od dana podnošenja reklamacije, isto pod pretnjom prekršajne odgovornosti – objašnjavaju u Ministarstvu.

Svi prigovori potrošača od 1. januara do 19. jula ove godine:

Obuća                                                                     2.185
Bela tehnika                                                           1.207
Kućni aparati                                                         673
Nameštaj/stolarija i oprema za enterijer        660
Televizori                                                                 659
Električna energija                                               592
Mobilni telefoni                                                     571
Računari i IT oprema                                            566
Odeća                                                                       552
Usluge prenosa televizijskog signala               494
Usluge mobilne telefonije                                   421
Usluge pristupa internetu                                   342
Klima-uređaji i uređaji za grejanje                     227

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike