"Pametni" semafori - zbunjuju pešake i vozače: Kako da zeleni talas u Beogradu više ne bude mit

31.05.2021

09:10 >> 12:07

0

Autor: Jovana Vrećo

U glavnom gradu trenutno je u toku realizacija projekta modernizacije svetlosne saobraćajne signalizacije na 322 raskrsnice, rekli su za 24sedam, u Sekretarija

"Pametni" semafori - zbunjuju pešake i vozače: Kako da zeleni talas u Beogradu više ne bude mit
Tanjug/Sava Radovanović

Najveću nervozu, pored gužvi u saobraćaju na beogradskim ulicama, vozačima stvaraju semafori, pa se za one koji na svom putu uhvate zeleni talas, koji je za mnoge mit, smatra da su srećnici.

Upravo, kako bi se rešio ovaj problem, u glavnom gradu trenutno je u toku realizacija projekta modernizacije svetlosne saobraćajne signalizacije na 322 raskrsnice, odnosno tzv. “pametnih” semafora. Ipak, za mnoge građane, kako one koji su učesnici u vožnju, tako i pešacima, i dalje je nedoumica na kom principu oni funcionišu.

Kako su rekli za 24sedam u Sekretarijatu za saobraćaj, ovim projektom se na postojećim semaforizovanim raskrsnicama uvodi sistem adaptibilnog upravljanja saobraćajnim tokovima.

-Osnovna suština ovog projekta je prilagođavanje rada semafora saobraćajnim opterećima na mreži, u realnom vremenu – istakli su u Sekretarijatu i naglasili da se pod mrežom podrazumeva skup raskrsnica u određenoj oblasti, na nekom koridoru i slično, kao i da se takva oblast naziva zonom i sadrži uglavnom od 5 do 25 raskrsnica.

Pixabay

Opterećenje menja boju semafora

A, sve to radi, prema objašnjenju u Sekretarijatu – funkcionalno.

Tako, ukoliko se povećava broj vozila u zoni, način rada semafora se menja u tom smislu da se produžavaju vremena za opsluživanje nekih korisnika.

– Ako na nekom od smerova počne značajno da raste opterećenje, taj smer će dobiti duže intervale zelenog kako bi se vozila bolje opslužila. U tom slučaju sistem menja način rada semafora i pokušava da optimizuje trajanje signala na raskrsnicama u zoni – navode oni i dodaju da se preispitivanje načina rada semafora vrši u intervalima od 5 do 15 minuta.

Pixabay/ Siobhan Dolezal

Naglašavaju da treba znati da se korekcije u sistemu vrše u skladu sa parametrima i ograničenjima koje projektanti sistem definišu, a programeri unesu u sistem.

– Svi početni parametri su podložni promenama jer se priroda saobraćajnih tokova u gradovima tokom vremena (meseci, godine) menja iz različitih razloga – navode u Sekretarijatu.

Zeleno

Pored opisanog generalnog načina rada adaptibilnih sistema, kako dodaju naši sagovornici, treba naglasiti i karakteristiku da se zelena vremena racionalno dodeljuju korisnicima, što znači da se dodela zelenog vremena nekom korisniku vrlo često zasniva na proveri da li je isti iskazao zahtev za opsluživanjem, odnosno da li je uopšte prisutan na raskrsnici.

Važno za pešake

Da bi sistem pravilno funkcionisao i upravljao saobraćajem u skladu sa trenutnom situacijom, neophodno je, objašnjavaju u Sekretarijatu, da učesnici u saobraćaju nauče da ga pravilno koriste.

Tako, postoje dve vrste pešačkih tastera:

  • Taster koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim osobama. Zvuk se aktivira pritiskom sa donje strane uređaja (slika 1)
  • Taster koji služi za najavu pešaka i koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Za prelazak ulice potrebno je pritisnuti taster koji se nalazi na uređaju na stubu semafora. Nakon što pešak pritiskom aktivira taster, nakon određenog vremenskog perioda, dobiće zeleno svetlo (slika 2)

Sekretarijat za saobraćaj

– Ukoliko pešak ne pritisne taster, sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da pešak ne dobije zeleno svetlo – ističu naši sagovornici.

Važno za vozače

Najveća pogodnosti koje sistem pruža, ističu, je pravilno korišćenje detektora (takozvane induktivne petlje) koji su urezani u gornju površinu kolovoza.

–  Prepoznavanjem prisustva vozila, sistem može produžiti zeleno vreme na određenom prilazu raskrsnici i na taj način smanjiti redove i čekanje u kolonama. Ukoliko se vozilo pravilno ne pozicionira iznad detektora ispred zaustavne linije, sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da vozilo ne dobije zeleno svetlo – objašnjavaju oni.

Pročitajte još:

Ipak, zaključuju u Sekretarijatu, uvođenje ovakvog sistema upravljanja na semaforskim raskrsnicama zavisi od mnogo faktora, pre svega od veličine raskrsnice, broja signalnih grupa, instalacija detektora, ugradnje komunikacione mreže, složenosti upravljačkog algoritma i slično.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi