Kako je jedan gradonačelnik maštao o beogradskim kejovima kada je postojao samo jedan - u Zemunu

05.07.2022

09:20

0

Još davne 1956. godine pisao je o toj viziji, u vreme kada je tek minimalni deo priobalja Beograda bio pretvoren u provizorni kej

Kako je jedan gradonačelnik maštao o beogradskim kejovima kada je postojao samo jedan - u Zemunu
24sedam/Goran Sivački

Da se od Karaburme do Ade Ciganlije provozate biciklom, džogirate ili samo prošetate uz reku, neopterećeni preprekama, pogledom na ruine, prugu i bez uskih grla kroz koja biste morali da se provlačite – bio je san mnogih beogradskih urbanista i arhitekata.

Jedan koji se usudio da se glasno zapita o smislenosti takvog stanja, bio je i mladi arhitekta i kasniji gradonačelnik Beograda, Bogdan Bogdanović.

Još davne 1956. godine pisao je o toj viziji, u vreme kada je tek minimalni deo priobalja Beograda bio pretvoren u provizorni kej.

Pixabay
 

“Uzeo sam pre neko veče kartu Beograda i napravio sam ovaj mali račun, ovako kako sledi: Od vrha Ade Ciganlije do Kule Nebojše, duž obale, može da ima oko 10 do 15 kilometara. Od Kule Nebojše do Višnjice je nešto manje, recimo 10.

Od Zimovnika do početka Zemunskog lesa, opet je oko 15 kilometara, ako nije i više. To je ukupno 30 do 40 kilometara obale. Ako uračunamo i obim Ade Ciganlije i obim Ratnog ostrva, nećemo mnogo pogrešiti kad kažemo da Beograd ima oko 50 kilometara obale.

Da je uračnutana druga strana Dunava, preko puta Zemuna i Beograda, duž Pančevačkog rita, bila bi ta cifra i 60! Impozantna cifra, svakako. Sramota je, međutim, kad moramo da dodamo da Beograd ima svega stotinak metara šetališta pored obale, i to u Zemunu."

24sedam/Goran Sivački
 

Treba samo malo mašte da shvatimo kakva je mapa Beograda bila ispred Bogdanovića.

Beograd tada još uvek nije bio ovoliki grad, koncentrisan je bio na šumadijskoj strani, a Zemun je bio fizički odvojen deo grada, ne samo surovom prirodom, već i gomilom koloseka železničke stanice koja se nalazila u blizini Hotela Jugoslavija.

Situacija je danas potpuno drugačija, slika srpske prestonice baš kakvu je Bogdanović zamislio postoji. Građani Beograda danas se mogu prošetati od Ade Huje, preko 25. maja, Sava promenade, pa sve do Ade Ciganlije! 

Takođe, na doprinosu da Beograd polako dobija izgled prave evropske metropole dodatno utiče i gradnja Linijskog parka, koji će se prostirati od Pančevačkog mosta pa sve do Beton hale.  

Gradnja ove prave gradske oaze predstavljaće "Adu Ciganlij" za stanovnike centra grada i njegovom izgradnjom će se život Beograđana spustiti na reku, daleko od gradske vreve. 

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Kaldrma