Zašto ste genetski više poput svog tate nego mame?

14.06.2022

Autor: D. R.

Zašto ste genetski više poput svog tate nego mame?
profimedia-0309163030 - Copyright Profimedia

U školi svi učimo o genima i načinu na koji se nasleđuju - podjednako od majke i oca. Međutim, nedavna studija otkriva da ono što smo učili možda nije sasvim tačno.

Ovaj članak će vam objasniti zašto smo svi genetski malo sličniji našim očevima i kako je naša veza sa našim očevima zaista posebna.

Uopšteno govoreći, mi smo i dalje 50 odsto majka i 50 odsto otac

Večitim raspravama o tome da li dete više liči na oca ili na majku sada može mirno da dođe kraj. Svako od nas nasledi polovinu svojih gena od tate, a polovinu od mame.

Ljudi obično imaju 22 uparena ne-polna hromozoma i 2 polna hromozoma. Hromozomi u parovima su jednostavno kopije jedan drugog - jedan dobijen od tate, drugi od mame. Međutim, poslednja 2 hromozoma određuju pol bebe, a otac je odgovoran za prenošenje gena, čineći dete biološki muško ili žensko.

Pexels

Naš izgled zavisi od toga koji su geni naših roditelja bili dominantni, a koji recesivni

Dominantni geni su jači, a recesivni, zauzvrat, slabiji. Na primer, gen za smeđe oči je dominantan, a gen za plave ili zelene oči je recesivan. To znači da ako imate smeđe oči, a vaš muž ima plave oči, vaše dete će najverovatnije imati smeđe oči, jer su geni majke, u ovom slučaju, jači. Međutim, očevi geni su izražajniji.

Zašto ste genetski više poput svog tate nego mame

Uprkos ogromnom uticaju majke na izgled deteta, nedavna istraživanja pokazuju da sisari, a to uključuje i ljude, koriste više DNK od očeva tokom mutacije - procesa koji nas oblikuje u ono što jesmo.

Istraživači su testirali vezu između ekspresije DNK i mutacija. Nekoliko stotina gena pokazalo je „neravnotežu u korist tate“, rekao je Džejms Krouli, autor studije. Iako proces još nije primećen kod ljudi, naučnici nazivaju rezultate studije „izuzetnim novim otkrićem koje otvara vrata potpuno novoj oblasti istraživanja ljudske genetike“.

Pixabay

Stoga, obratite pažnju na zdravstveno stanje svog oca

S obzirom na to da su očevi geni moćniji, to čini decu sklonijom bolestima dobijenim od oca nego od majke.

- Ako bi se nasledio od majke, gen ne bi bio izražen toliko koliko bi bio da je nasleđen od oca - rekao je Pardo-Manuel de Vilena, koautor studije.

- Dakle, ista loša mutacija bi imala različite posledice u bolesti ako bi bila nasleđena od majke ili od oca. To znači da posmatrajući zdravstveno stanje svog oca, možda ćete moći da predvidite svoje moguće bolesti u budućnosti.

Da li ste znali za ovu osobinu naših gena? Na koga vi više ličite - na tatu ili mamu?

BONUS VIDEO: