Praunuka slavnog pisca Bore Stankovića otkrila nam tajne pirotskog ćilima: Svaka šara nešto znači, neke su čak "čuvale" od zlih sila (VIDEO)

21.02.2023

07:05

0

Veruje se da je pirotski ćilim zaštitnik kuće i da unosi novu energiju u dom

Praunuka slavnog pisca Bore Stankovića otkrila nam tajne pirotskog ćilima: Svaka šara nešto znači, neke su čak "čuvale" od zlih sila (VIDEO)
Milica Živadinović - Copyright 24sedam TV

Žene u Srbiji su se od davnina bavile raznim zanatima, a zanat koji inspiriše i dan-danas je pirotsko ćilimarstvo. Upravo su šare i ovi izvanredni predmeti inspirisali slikarku Milicu Živadinović da se vrati iz Pariza u Srbiju i izda knjigu o pirotskom ćilimu i napravi izložbu slika inspirisanih ovim predmetom.

Da li zbog slavnog dede, pisca Bore Stankovića, koji je u svojim delima poput "Koštane" opisivao vreme kada su se pirotski ćilimi izrađivali, tek Milica je svoju inspiraciju pronašla u predmetu koji je ukrašavao zidove i podove gotove svakog domaćinstva u Pirotu, a kasnije i kraljevskih dvorova.

Na pitanje šta je specifično kod pirotskog ćilima, Živadinovićeva kaže da je osobenost to što pirotski ćilim ima identično lice i naličje.

- To je nešto što je fasciniralo čak i svet, pa je na svetskim izložbama bio primećen po tome. On nikada nije spojen iz delova, i to je nešto što je njegova perfekcija. Karakteristične su boje, runska vuna izuzetnog kvaliteta..., a ornamentika je zaista specifična - objašnjava umetnica.

Živadinovićeva kaže da se godinama bavila motivima koji se pojavljuju na ćilimima, kao i otkrivanjem njihove simbolike.

- Nije bilo uopšte lako pronaći pravu simboliku tih šara. Postoje raznorazni izvori koji nisu uvek identični. I to je nešto što nas povezuje sa praistorijom i sa mnogim krajevima sveta u kojima su nastajale vrlo slične šare. Svaka šara ima svoju simboliku. Pirotski ćilim je pružao zaštitu kuće, mladenaca, i uopšte unosio neku blagovest u kuću - objašnjava ova slikarka.

Verovanja o pirotskom ćilimu

Dodaje da postoji verovanje kako je pirotski ćilim zaštita kuće i da, kada se unese u kuću, donosi novu energiju. 

- Na pirotskom ćilimu se takođe i moli. On je predmet koji se nalazi u svetom prostoru, manastirima i crkvama ispred oltara. U kući je centar okupljanja porodice. Bio je vrlo važan deo dočeka vojske, zatim kraljevskih venčanja... Jedna od najvećih porudžbina ćilima je bila 1922, za venčanje kralja Aleksandra i kraljice Marije Karađorđević. Zatim, nalazi se na Hilandaru - kaže naša sagovornica.

Živadinovićeva objašnjava da popularnost pirotskog ćilima, koja je i danas prisutna, leži u tome što je ovaj naš simbol izuzetnog kvaliteta.

- To je nešto što zaista pruža i taj meditativni mir. A stvarale su ga žene kroz jedan mukotrpan posao, kroz koji su utkale sva svoja osećanja. I muku, i tugu, i radost. A to je nešto što je stvarno plod emocija. Pirotski ćilim je bio deo gradskih kuća u Pirotu. A počeo je da oplemenjuje i kuće po Srbiji, da bi došao do dvorova. Postao je nacionalni simbol Srbije jer je predstavljao našu zemlju na svetskim izložbama tokom 19. i 20. veka. Pa čak i danas je inspiracija za paviljone na svetskim izložbama - u Šangaju 2010. i sad u Dubaiju bio je sastavni deo inspiracije - objasnila je ona.

Inače, Pirot se nalazio na raskrsnici Istoka i Zapada, i otud se i ti uticaju mogu videti na samom ćilimu.

- To je bio stočarski kraj u kome je bilo puno runske vune, i tu je jednostavno sve bilo predodređeno da taj ćilim zaživi. Šare su, mislim, u početku nastajale spontano. Ali upravo se Pirot nalazio na tom razmeđu Istoka i Zapada i kroz njega su prolazili karavani i vojske. Postojao je pirotski panađur, koji je bio preteča sajmova, gde se tokom mesec dana obavljala velika trgovina, kako ćilimima, tako i nameštajem, namirnicama... To je bio centar trgovine i tu su se naručivali ćilimi, ali su donošeni i uzorci ćilima iz raznih krajeva sveta, tako da su u njima tkalje nalazile svoju inspiraciju i stvarale nova dela - objasnila je Živadinovićeva.

Zaštitni znak Pirota

Međutim, pirotske tkalje su dale svoj pečat čitavoj ovoj priči, upravo u motivima koje su tkale.

- Recimo, pirotska kornjača je nešto što je zaštitni znak Pirota i što, prema tumačenju, donosi dugovečnost i blagostanje. Ona je čuvar života i tipično pirotska šara. Ima puno gugutki na pirotskom ćilimu koje unose radost u kuću i blagovest. Vraško kolo je tipična pirotska šara. Ona asocira na sunce, to je kolo i to su blagočasti u stvari. To je jedna okretuša koja će sačuvati svog vlasnika od zlih sila. Može čak, kažu, da polomi neprijatelju koleno da ne uđe u kuću. Tu su i turski vojnici, nizamčići se zovu. Ima i životinja... Inače, ćilim je bio najvažniji deo miraza u Pirotu - rekla je ona.

Zanimljivo je da su svi ovi motivi prilično pravilnih oblika, poput kvadrata i trouglova.

Živadinovićeva objašnjava da je to, zapravo, arhetip čoveka.

- To je naš genetski kod. Još u praistoriji čovek je iscrtavao neke forme koje su simetrične. I kada dete hoće da nacrta mamu, nacrtaće glavu, pa trup, pa će trougao da bude suknja... Sve je to deo našeg genetskog koda - kaže ona.

Inače, postojale su i pravilnosti kod izrade ćilima.

- Oni su se i naručivali, tako što su klijenti mogli da odaberu koju šari i boje žele, ali su postojala određena pravila o tome koliko ide motiva u ploču. Kompozicija pirotskog ćilima je specifična jer on ima polje u sredini, zatim ćenar, koji je manji ram, a oko svega toga ide ploča. U toj ploči najčešće se nalazi kornjača u različitim bojama, sve zavisi od veličine ćilima. Inače, pirotsko ćilimarstvo je zaštićeno geografskom oznakom porekla 2002. godine i tada su u elaboratu osnovna pravila zapisana. I bez poštovanja svih tih pravila ne može da se izda serftifikat o originalnosti ćilima - rekla je ona.

Živadinovićeva kaže da pirotski ćilim nije menjao svoju formu kroz vreme, a da se smatra da je nastao od pokrivke za konja.

- Ta pokrivka za konja je štitila konja, ali je služila i konjaniku za molitvu ili da se pokrije. Od toga je nastao pirotski ćilim, ali i zavesice, draperije... - kaže ona.

24sedam TV
Pirotska kornjača, jedan od simbola sa ćilima

 

Što se tiče motiva sa pirotskih ćilima, oni nisu više specifični samo za ovaj predmet. 

- Možemo ih naći na samim ćilimima, ali je to i inspiracija za savremenu unutrašnu arhitekturu. Tako da ćemo ih često naći u restoranima, bankama, velikim holovima... to je nešto što sve više vole i mlađi ljudi, pa je ideal savremenog domaćinstva - objasnila je ona.

Inače, pravili su se i odevni predmeti sa motivima pirotskih ćilima.

- Pravile su se, na primer, torbice. Danas možete da vidite da, recimo, Rambo Amadeus nosi nešto što je sašiveno od samog ćilima. Interesantno je da se ćilimi ne tkaju samo za pod već postoje i oni za zid. Razlika je u samoj tehnici. Postoje određeni ćilimi koji su rađeni kao gobleni. I jesu pod uticajem italijanskih goblena. Tako postoji venecijanka ili dubrovčanka, postoji srpska ili jugoslovenska kruna, i to su ćilimi koji su tkani za zid. Oni su sastavljani iz kockica, u stvari, tako da sve niti nisu upredene, i oni ne bi smeli da se stave na pod. Takođe, postoji velika predstava lava koja je potpuno fantastična.  

Živadinovićeva je rekla da je najveća narudžbina bio "Kraljevski plavi ćilim", koji je sastavljen iz nekoliko delova.

- Taj osnovni deo ima 49 kvadrata, a pored su išli zastirači, tako je napravljeno oko 100 kvadrata tog ćilima 1922. godine. I on se danas čuva u Sabornoj crkvi, a ove godine je bio izložen povodom stogodišnjice od venčanja kralja Aleksandra i kraljice Marije u kući kralja Petra u Topoli - rekla je ona.

BONUS VIDEO

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike