Nezadovoljni radnici ne naprave milijarde

23.01.2024

19:35

0

Gubitak u produktivnosti zbog nezadovoljstva zaposlenih košta samo kompanije u SAD 1.900 milijardi dolara godišnje, a tim problemom se ozbiljno sad bave menadžeri i u Srbiji

Nezadovoljni radnici ne naprave milijarde
posao svađa profimedia-0555495369 (1) - Copyright Profimedia

Samo prošle godine nezadovoljni zaposleni koštali su američke kompanije 1.9 milijardi dolara, procena je u godišnjem istraživanju „Galupa“. Zbog gubitka produktivnosti usled nedostatka radnog motiva i elana, globalno ispušteni profit je pet puta veći.

Te cifre bodu oči, piše „Blumberg“, a naprave ih, odnosno propuste da ih naprave, milioni Amerikanaca koji se sve više osećaju „odvojeno“ od svojih poslodavaca. Kao glavni razlog nezadovoljstva navodi se da zaposlenih kažu da „ne znaju jasno šta se od njih očekuje“, zatim da žele da budu „deo nečeg većeg“ od pustog profita za vlasnike/akcionare kompanije u kojoj rade.

Istraživanje pokazuje da je samo jedna trećina ispitanih rekla je da je angažovana na svom poslu, dok polovina ulaže samo minimalan trud — ono što se naziva „tihi prestanak“.

– Ulozi su veliki za kompanije jer angažovana radna snaga bi trebalo da preko produktivnosti pomogne u povećanju prodaje i profita. Bolje povezivanje sa osobljem takođe povećava zadržavanje radnika. Imati motivisane zaposlene je povezano sa mnogo različitih rezultata koji su važni za organizacije – kaže Džim Harter, glavni naučnik za Galupovu praksu na radnom mestu.

Harter, autor nekoliko knjiga o menadžmentu, upozorio je kompanije da vide da angažovanje radnika ide dalje od pukog „činjenja dobrih stvari za ljude“. Zaposleni žele da „osete kao da je ono što rade na poslu povezano sa nečim većim od njih samih“.

Da bi to popravio, Harter je predložio pojedinačne nedeljne provere i uputstva o tome kako da rade sa svojim kolegama.

– Kada se zaposlenima kaže kako da sarađuju jedni sa drugima, jasnoća uloga porasla je na oko 80% sa manje od 50%. Ova vrsta strategije je posebno potrebna mlađim radnicima jer je mnogo veća verovatnoća da će promeniti posao u potrazi za ispunjenijim balansom između posla i privatnog života. Oni definitivno očekuju da imaju trenera-menadžera koji zaista razmišljaju o njihovom razvoju – rekao je Harter.

Srbija ovde, ipak, u korak sa svetom

Za Srbiju ili region ne postoje podaci o gubitku profita zbog nezadovoljstva radnika ali toga su kompanije i te kako svesne, kaže za 24sedam Tatjana Šokčić, direktorka agencije za ljudske resurse „HR Centar“. I to ne samo strane ili međunarodne kompanije već i domaće.

– Ranije su nas firme angažovale da zaposlene obučimo za prodajne veštine ili „lideršip“, a sada sve više za kurseve očuvanja mentalnog zdravlja, upravljanja stresom, raznih vrsta „vel-biinga“… Korona je sve promenila, od toga šta je ljudima najvažnije u životu do toga šta im je bitno na poslu – objašnjava Šokčićeva.

Profimedia
Razgovarajte sa zaposlenima, ne samo o poslu, preporučuju stručnjaci

 

Poseban slučaj su, ističu to i strani i domaći eksperti, mladi zaposleni. Pripadnici „generacije Z“, su skloni da često menjaju zaposlenja, teško ih je zadržati, a podrazumevaju da posao mora da bude, kako to Džim Harter definiše; „takav da poboljšava njihov ukupan život a ne da bude odvojeni deo toga“.

Šokčićeva jednostavno kaže…

– Nije to generacija „bumera“ koja je radila i ćutala. Oni ne žive da bi radili nego rade da bi živeli, odnosno uživali. Traže razne beneficije, balans posao-privatno ali i višu svrhu, bitna im je ekologija...I tu je ta prepreka koju u svom „majndsetu“ moraju da preskoče kompanije i njihovi menadžeri. Ali, ozbiljno se time neki bave i ovde, i to ne samo zato što je takav standard postavila centrala iz inostranstva već i potpuno domaće firme – napominje naša sagovornica.

Ovakvi stavovi mladih naraštaja mogli bi da prođu kao  „samo njihov problem“ da se i svet nije promenio i da u gotovo svim segmentima tržišta rada nema deficita kadrova.

– Sve dobre firme se bore da zadrže zaposlene i da dovedu što bolje. Ali, sada više ne biraju samo one, već biraju i oni koji dolaze da rade. I otuda i to da imamo sve više ponuda sa hibridnim radom, radom od kuće a da ne govorimo o tome da je sada dodatno zdravstveno ili penzijsko osiguranje sada privilegija svih zaposlenih u mnogim firmama a ne samo menadžera, kao ranije – zaključuje Tatjana Šokčić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike