Kako zadržati zaposlene: Nalaženje kadrova nije kraj "muke“ poslodavca

14.06.2023

19:35

0

Istraživanje Infostuda pokazuje da kompanije i u Srbiji imaju velike probleme da nađu i zadrže dobre kadrove. Šta kada se dobije bolja ponuda iz druge firme?

Kako zadržati zaposlene: Nalaženje kadrova nije kraj "muke“ poslodavca
Vole da šefuju - Copyright Profimedia

Pored brojnih lokalnih briga, poslodavce u Srbiji muče i neke brige koje dele sa kompanijama širom sveta. Ne radi se ovoga puta ni o inflaciji, većim troškovima poslovanja i sve skupljem novcu, već o tome s kim da taj novac u biznisu naprave.

Privlačenje kandidata za posao ali i zadržavanje već zaposlenih u protekle dve godine bio je najveći problem svake druge kompanije u Srbiji, pokazalo je danas predstavljeno istraživanje specijalizovanog portala za zapošljavanje Infostud.

U istraživanju, koje je urađeno tokom februara pod imenom "Puls HR zajednice", obuhvaćene su proizvodne kompanije, kao što je auto-industrija, zatim one iz prodaje robe i usluga, firme koje rade u različitim oblicima distribucije i maloprodaje robe široke potrošnje, kao i iz bankarstva i osiguranja.

Rezultati su, po poslodavce, zabrinjavajući. Više od četvrtine kompanija (27 odsto ispitanih) je kao veliki problem navelo visoku fluktuaciju zaposlenih i obezbeđivanje motivacije da ostanu u preduzeću. Još je veći privući dobrog kandidata (73 odsto ispitanih).

Da ova stvar nije novina i da su poseban „problem“ mladi za 24sedam objašnjava Tatjana Šokčić iz agencije za ljudske resurse „HR Centar“.

'Previše zauzeti' da se jave kandidatima

Najveća zamerka kandidata koji se u Srbiji javljaju na oglase za posao je da gotovo nikada ne dobiju povratnu informaciju (ukoliko ne prođu dalje). Rezultati ovog istraživanja su pokazali i da 54 odsto kompanija uvek pruža povratnu informaciju kandidatima, dok su ostali kao opravdanje zašto to ne čine, naveli „nedostatak vremena“ i „neadekvatne prijave“.

- Bez obzira kakve vi dobre klasične beneficije nudili, platu, bonus… nove generacije traže i „nešto više“. Oni hoće da vide i razvoj karijere, stalno učenje, ali i da im bude izazovno i zanimljivo na poslu. Ako je dinamično, super ako nije, "idemo dalje“. Ponekad ni ne znamo tačno zašto odlaze, naprosto ih privuče nešto drugo – kaže Šokčić

Teško zainteresovati, ali ni zadržati nije lako

Kada je reč o specifičnim industrijama, rezultati istraživanja pokazuju da su najveći izazovi u proizvodnji bili privlačenje kadrova, što je istaklo 73 odsto ispitanika.

U auto-industriji organizacioni izazovi, prema mišljenju 33 odsto ispitanika, bili su najveći problem, dok je istovremeno, fluktuaciju zaposlenih u ovoj industriji kao problem označilo 13 odsto kompanije.

Kada su u pitanju proizvodnja, distribucija i maloprodaja robe široke potrošnje za 65 odsto ispitanih privlačenje kandidata predstavljalo je veliki izazov. Istraživanje Infostuda je pokazalo da je u sektoru bankarstva zadržavanje zaposlenih bio ključni poduhvat, jer je 76 odsto ispitanika iz ove industrije to označilo kao glavni napor.

Prema istraživanju, 32 odsto kompanija je navelo da je stopa retencije (zadržavanju zaposlenih) bila veća od 90 odsto, a čak 27 odsto njih nije znalo kolika im je stopa retencije.

Freepik
Biznis ali i "zabava": Za mlade to nije samo "posao od 9 do 5"...

- Danas kada neko može da preko interneta sazna za gotovo ceo svet kolika je plata ili uslovi za posao koji on zna/želi da radi, teško je kompanijama da ponude nešto novo i više. A konkurencija nije mala, pogotovo u sektorima gde je brz napredak tehnologije doveo do toga da onih sa nekim iskustvom ima malo  – napominje Tatjana Šokčić.

Šta kada se dobije bolja ponuda?

Jaka konkurencija na tržištu dovela je do toga da je postalo lakše i da se pregovara o plati, i u potencijalno novoj i u „staroj firmi“ – kada se dobije konkretna ponuda za novu. Ali, s time treba biti oprezan, vidi se iz jedne prepiske sa vebsajta za pomoć pri zapošljavanju Joberty.rs.

IT industrija - poseban izazov

Iz Infostuda su naveli da se sa istim, a možda i većim izazovima, suočava i IT industrija. Svima fale kandidati - male IT kompanije teže prate trendove i uvode benefite, srednje kompanije se najviše bore sa tim kako da privuku kandidate, a velike kako da zadrže zaposlene.

Iskustva su različita, ta tako korisnik pod nadimkom „user20043“ kaže da je dobio ogromnu povišicu kada je rekao da odlazi iz firme, dok „user29700“ upozorava da se sa "ostankom kod trenutnog poslodavca" može desiti i da obeća povišicu, zaposleni odbije ponudu za novi posao ali od obećanja ne bude ništa. Savet je – ne odbijati ponudu dok se povišica ne dobije „crno na belo“ (aneksom ugovora).

Naravno mora se biti spreman i na iskrene odgovore „mi to ne možemo da priuštimo“ (user12400) ali i na situacije u kojoj je „user83316“:

"Kada sam ja pitao za povišicu, cela firma je krenula sa predstavom kako mi performanse nisu dobre. Niko se nije čak ni setio da me pita zašto sam tražio povišicu niti da me sasluša do kraja. Mislim da ću samo da prihvatim ponudu i odem. Nema poente da ostajem kada neće ni da razgovaraju o tome".

Rad od kuće u Srbiji više nije izuzetak

Kada je reč o radnom okruženju, istraživanje Infostuda je pokazalo da postoji razlika u pristupu radu izvan kancelarije i radu u kancelariji.

Rad iz firme obavezan je za sve zaposlene u 46 odsto kompanija, što je daleko manje nego što je bilo pre pandemije. Svaka četvrta kompanija dozvoljava da neki zaposleni rade od kuće, dok neki treba da dolaze u kancelariju-

Što se tiče famozne „fleksibilnosti rada“, to u Srbiji još nije zaživelo jer samo 15 odsto kompanija dalo je zaposlenima mogućnost da dolaze u kancelariju samo određenim danima u nedelji, a da ostatak vremena rade od kuće ili sa neke druge lokacije.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike