AI je već u Srbiji: Neće nas zameniti, ali ne treba ga ni ignorisati (VIDEO)

06.11.2023

19:35

0

Situacija sa veštačkom inteligencijom se iz dana u dan menja i svet je oko nje podeljen. A ona je već stigla u Srbiju i neke firme je već koriste u svakodnevnom poslovanju

AI je već u Srbiji: Neće nas zameniti, ali ne treba ga ni ignorisati (VIDEO)
Veštačka inteligencija - Copyright Profimedia

Protekla nedelje bila je veoma uzbudljiva u svetu po pitanju veštačke inteligencije. U SAD je administracija predsednika Džozefa Bajdena donela izvršnu naredbu o veštačkoj inteligenciji, kao prvi korak kontrole razvoja sistema veštačke inteligencije (AI) od strane vladinih agencija. U Evropi, u Velikoj Britaniji su SAD, EU, Kina i domaćin doneli prvi međunarodni sporazum o veštačkoj inteligenciji (AI) -  Deklaraciju iz Blečlija.

Zemlje G7 (Nemačka, Kanada, Sjedinjene Američke Države, Francuska, Italija, Japan i Velika Britanija) prošlog ponedeljka su se dogovorile o međunarodnim vodećim principima i kodeksu ponašanja za kompanije i institucije koje razvijaju AI, sa smernicama za ublažavanje rizika kao što su dezinformacije i kršenje privatnosti ili intelektualne svojine.

O tome šta je veštačka inteligencija, šta je tu sporno i kako se ona već primenjuje u privredi Srbije, 24sedam je razgovarao sa Dušanom Ilićem, direktorom kancelarije češke firme „Daktela“ za Srbiju i Sloveniju.

24sedam/Katarina Mihajlović
Uzeti sve što AI pruža: Dušan illić, Daktela

 

-  Najprostije rečeno, veštačka inteligencija jeste digitalna obrada i primena prirodnog jezika tako da možete da komunicirate sa digitalnim sistemom kakav je internet. To možete preko različitih kanala. Možete da pokrenete AI i da vam on odgovori na  zahtev. I to je onda dobro za vas kao korisnika, ali i za kompaniju koja odmah dobije traženi podatak iz svojih ili svetskih baza, ili istovremeno komunicira sa hiljadama klijenata – objašnjava Ilić.

Globalno je AI hit, ali i velika babaroga, pa se svet podelio na one koji misle da će „svi dobiti otkaz i biti zamenjeni“, kao Ilon Mask, i one koji smatraju da će ljudi „raditi manje i smislenije (a uživati više)“, recimo tri dana nedeljeno, kao što tvrdi Džejmi Dajmon, izvršni direktor banke „JP Morgan Čejs“.

Dušan Ilić ne vidi sebe među prvima.

- Veštačka inteligencija je neminovnost, i na svakom od nas je da se prilagodimo i vidimo kao da je koristimo i izvučemo od nje najbolje što možemo. A primene su najraznovrsnije moguće, od toga da vam četbot nađe najpovoljniji turistički aranžman prema parametrima koje ste zadali ili prema vašoj istoriji pređašnjih letovanja do toga da imate virtuelnog asistenta u firmi koji je naučio sve kompanijske procese i vrlo lako može da savetuje menadžera ili obučava novozaposlenog kompanijskim standardima. Na kraju, može vam pomoći da „iskopirate“ princip razvoja neke uspešne kompanije i primenite ga za testiranje sopstvene biznis ideje – napominje naš sagovornik.

Veštačka inteligencija je već u Srbiji

„Daktela“, češka firma u kojoj udeo ima investicioni fond "Sanberg", posluje u 27 zemalja, uglavnom u Evropi, i ima više od 1.000 klijenta za koje sa mušterijama i partnerima komunicira na više od 14 jezika. Od 2022. godine su i u Srbiji, i od tada ne jenjava interesovanje ovdašnjih firmi svih veličina.

- Javljaju se i veliki i mali, i 70 odsto upita je o veštačkoj inteligenciji i načinima kako da se iskoristi u svakodnevnom poslovanju. A primene su široke, od spoljne komunikacije sa korisnicima na svim mogućim kanalima - od interneta i telefona do društvenih mreža - pa do pomaganja kod primene i unapređenja internih procesa u firmama. Ako vam preti da vam stane neki pogon ili termocentrala, svakako želite da odmah dobijete neki podatak i pošaljete ga serviseru na terenu. Ili ako je nekom ugroženo zdravlje i zove vas za pomoć, ne želite da vam medicinska sestra bude zauzeta rutinskim poslovima zakazivanja termina ili proverom recepata – navodi samo neke primere Ilić.

Profimedia
Virtualni asistenti su već tu

 

„Daktela“ u svom portfoliju klijenata ima i primer kompanije koja je sa inicijalno dvoje zaposlenih, za 18 godina došla na nivo poslovanja od nekoliko milijardi evra na godišnjem nivou.

- Tržišno sada pokrivaju 27 zemalja, sa preko 20 miliona zadovoljnih kupaca. A teško da bi to mogli bez veštačke inteligencije, jer njihov kontakt centar uslužuje kupce na 19 jezika, radi sedam dana u nedelji, 24 sata, sa istim nivoom entuzijazma, ljubaznosti i srdačnosti – napominje Ilić.

Dušan Ilić zato smatra da se veštačke inteligencije ne treba plašiti, već joj se treba prilagoditi.

- Ona može mnogo da pomogne, ali nikada neće zameniti međuljudske odnose i imati poverenje ljudi kao što ga ljudi mogu imati jedni u druge. Tu smo da ostanemo, neće nas AI zameniti, ali kada je već tu, trebalo bi da ga iskoristimo – zaključuje Dušan Ilić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike