aktuelno

Nema rešenja bar još pet godina: Srbiji fali 20.000 profesionalaca za volanom

06.10.2023

09:25

0

Problem je veliki i teško ga je brzo rešiti i pored poboljšanja u propisima, kažu u „Srbijatransportu“

Nema rešenja bar još pet godina: Srbiji fali 20.000 profesionalaca za volanom
Ilustracija - Copyright Tanjug/Dopisništvo KIM

Srbiji nedostaje 20.000 profesionalnih vozača i teško je očekivati da će u narednih pet godina problem biti ublažen, kaže direktor Udruženje drumskog saobraćaja "Srbijatransport" Goran Aleksić.

- U narednih pet godina teško da ćemo ublažiti sadašnji problem. Trebalo bi da napravimo bar 4.000 vozača godišnje. Hiljadu vozača treba da dođe iz srednjih stručnih škola, a tri hiljade iz sistema iz društva kroz Centre za stručnu profesionalnu kompetenciju – kaže Aleksić.

Aleksić kaže da je dobro što je promenjen propis i snižena starosna granica za one koji prođu izuzetno kvalitetnu obuku.

- "I oni će do pune starosne granice - vozači kamiona do 21 godine, a autobusa do 24, moći da rade samo u nacionalnom saobraćaju - rekao je on i naveo da tu kvalitetnu obuku kreira Agencija za bezbednost saobraćaja.

Prema njegovim rečima, u Srbiji sada postoji 26 centara za stručnu profesionalnu kompetenciju.

- Mislimo da ćemo vrlo brzo imati više od 60, čime će biti pokrivena cela Srbija. Ranije je obuka trajala sedam sati teoretske nastave i 15 sati vožnje u auto-školi. Sad traje 140 sati, to je temeljna obuka koja uči mlade kako se vozi u krivini, po kiši, uzbrdo, nizbrdo, kako se održava vozilo - rekao je Aleksić.

Naveo je i da transportna privreda ima izuzetno kvalitetnu saradnju sa ministarstvima građevinarstva, saobraćaja, unutrašnjih poslova, Agencijom za bezbednost saobraćaja.

Prvi problem je, svakako, plata

Ali, nisu samo propisi problem, jer vozača je malo i zbog malih plata u Srbiji pa odlaze tamo gde su veće.

- Moramo ozbiljno da razmišljamo o povećanju zarada. Zarade koje su već dovoljno velike stvoriće atraktivno zanimanje koje će Srbiji obezbediti dovoljan broj profesionalnih vozača kako bi ispunili zahteve proizvodne privede, industrije i građana", rekao je on.

U Srbiji, kako kaže, postoji 175.000 licenciranih vozača, od čega je deo u inostranstvu, dok se deo bavi taksi prevozom.

- Procenjujemo da je angažovano oko 100.000 profesionalnih vozača i taj nedostatak od 20.000 vozača, koji se kumulirao godinama ogroman je - rekao je on dodao da je MUP prihvatio sa velikim razumevanjem njihovu inicijativu, a što postoji u EU - snižavanje starosne granice zbog nedostatka profesionalnih vozača.

Prema njegovim rečima, sada postoji nedostatak konkurencije i selekcije.

- Više nema rigoroznih kontrola, psihotestova, jasno je da je ugrožena i bezbednost saobraćaja i sama delatnost, jer nama ko da radi. Veliki uzrok toga je što su profesionalni vozači otišli u inostranstvo u zemlje koje su na vreme sagledavale potrebe svoje privrede i donosile mere koje su im u interesu, i sada su naša država, naša vlada i naši ljudi u institucijama prepoznali da moraju da donose mere u interesu privrede i društva - rekao je on.

Odmah se sa kategorijom „B“ može polagati za „D“ kategoriju, naveo je i dodao da žene sada lako mogu da upravljaju autobusima, menjači su automatski, udobni su za vožnju, a zarade prilično visoke.

Prema njegovim rečima, neko ko radi za minimalac, ako je zdrav i sposoban može da pređe i da radi daleko kvalitetniji posao nego što sada radi.

Aleksić, na pitanje koliko vozača je u inostranstvu i kako to da smo došli do toga da naši vozači odlaze, a da nas voze stranci, kaže da kada neko ode sam da radi u Nemačku treba da zna da će tamo imati zaradu manju od lekara, profesora... a i usluge režije stanovanja su mnogo visoke.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike