Kamioni bez vozača: Rešenje iz snova, ali pitanje je da li su bezbedni

13.01.2022

19:20

0

Sve je više automatskih kamiona teških 40 tona. Radnici se bune, inženjeri tvrde da su potpuno bezbedni, ali ima i zabrinutih...

Kamioni bez vozača: Rešenje iz snova, ali pitanje je da li su bezbedni
kamioni1 - Copyright Pixabay

Špediteri i softver developeri eksperimentišu sa "samovozećim kamionima" da bi tako rešili problem manjka vozača koji je izazvala pandemija kovida 19, zbog čega su ih žestoko kritikovali stručnjaci za bezbednost, koji ovu tehnologiju smatraju rizičnom za vozače.

J.B.Hunt Transport Services Inc., odsek za prevoz robe Uber Technologies Inc-a i FedEx Corp, su neki od operatera koji testiraju tzv. "samovozeće kamione", pošto je manjak vozača doveo do zastoja u lukama i pojačao probleme u lancima snabdevanja, što je zaustavilo američku, ali i svetsku, privredu. I dok će biti potrebno više godina da "samovozeći kamioni" dobiju upotrebnu dozvolu, pioniri ove tehnologije to vide kao dugoročno rešenje za rastući problem na tržištu rada.

Ne moraju da jedu i spavaju...

- Živim šoferima priroda nalaže da jedu, spavaju i prave pauze. To vodi nedovoljnoj iskorišćenosti ovih kamiona i mnogo manjem protoku robe - kaže Sterling Anderson, suosnivač firme Aurora Innovation Inc-a, koja je počela da testira softver za autonomnu vožnju kamiona prošlog meseca u Teksasu gde im je logistiku obezbedila Uber Technologies, prenosi Blumberg.

Do pojačanog pritiska da se "samovozeći kamioni" nađu na putevima je došlo nakon što je zbog bezbednosnih rizika i usporenog razvoja odloženo uvođenje potpuno autonomnih putničkih vozila. Tesla Inc. je otišla najdalje sa svojim Autopilot modelom, sistemom koji pomaže pri vožnji, ali se on nalazi pod detaljnom istragom američkih regulatora za bezbednost automobila. Predstavnici ove industrije navode da je Kongres zaustavio donošenje propisa kojim bi se odobrio veći broj autonomnih vozila na putevima.

Zapošljavanje novih vozača nije lako jer je vožnja kamiona naporan posao. Vozači kamiona na velike udaljenosti u proseku pređu oko 125.000 milja (201.200 kilometara) godišnje i provode u proseku 300 dana na putu, prema navodima „CDS Tractor Trailer Training“ škole iz Vudforda, u Virdžiniji. Prosečna plata za ovu poziciju je u 2020. godini iznosila 47.130 dolara godišnje, prema američkom Birou za statistiku rada. 

Povećanje cena

Ariel Volf, glavni pravni savetnik „Koalicije za autonomnu vožnju“, koja predstavlja kompanije kao što su „Ford Motor Co.“, „Uber Technologies“, „​​Lift Inc.“ i „Vaimo LLC“, rekao je da autonomni kamioni „mogu poslužiti kao aktivni partner“ kompanijama koje pokušavaju da reše nedostatak vozača kamiona.

24sedam/Profimedia
 

- Moraju da budu bezbedna, ali moramo ta vozila da izvedemo na puteve što je pre moguće - rekao je on, dodajući da se predviđa da će deficit vozača kamiona nastaviti da raste, što će dovesti do povećanja cena i kašnjenja.

Volf odbacuje kritike bezbednosnih grupa koje povezuju povećanje broja saobraćajnih nesreća sa samovozećim automobilima i kamionima. On je ukazao na podatke Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja na autoputevima koji pokazuju da je 94 odsto nesreća na putevima u SAD uzrokovano ljudskim faktorom. 

Sindikalni lideri kažu da zakonodavci prvo treba da se pozabave uticajem na bezbednost i radnu snagu pre nego što dozvole široku upotrebu automatizovanih kamiona.

- Bili bismo naivni kada bismo pomislili da možemo zaustaviti tehnološki napredak. To nikada nije bio naš cilj. Ali moramo da se uverimo da je implementiran na bezbedan način i da budemo sigurni da takođe razmišljamo i o ekonomskom uticaju njegove primene - rekao je Greg Regan, predsednik Unije sindikata za transport i promet Američke federacija rada i Kongresa industrijskih organizacija.

Alexander Lesnitsky/Pixabay
 

Džon Samjuelsen, međunarodni predsednik Sindikata transportnih radnika, rekao je u saopštenju da će Kongres morati da se uhvati u koštac sa uticajem tehnologije autonomne vožnje na komercijalne vozače.

Gde su benefiti za "ljude koji rade"?

- Ukoliko oni ikada zapravo ispune svoja obećanja o bezbednosti i dalje moraju da dokažu da će ekonomiju učiniti boljom za ljude koji rade - izjavio je.

Zakon koji bi dozvolio auto-proizvođačima u SAD-u da prodaju i do 80,000 autonomnih putničkih automobila, ali bez kamiona i vozila za komercijalne namene, još otkako je odobren u Kongresu 2017. ne uspeva da dobije odobrenje Senata. Zagovornici bezbednosti i sindikati uspeli su da ubede zakonodavce da kamione ostave van tog zakona, što ih stavlja još dalje od dozvole u zakonodavnom postupku.

Profimedia
 

Ovo ipak ne zaustavlja razvoj tehnologije. Pilot Aurora Innovation-a sa Uber Freight-om, koji povezuje transportere sa njihovom digitalnom mrežom kurira, započeo je prevoz tovara između terminala u Dalasu i Hjustonu. Vozila trenutno imaju čoveka prisutnog u kabini ali je Anderson izjavio da očekuje da će potpuno autonomna verzija softvera postati dostupna do 2023. godine.

Ima i zabrinutih

Poslovne prednosti su ogromne, izjavio je Anderson. Dok su čoveku potrebna dva do tri dana da preveze tovar iz Los Anđelesa u Dalas, kada se računaju federalni zakoni o pauzama, autonomni kamion mogao bi da put izveze bez stajanja za 24 časa.

- To je nešto što potpuno menja pravila igre za industriju, ako se roba može prevesti toliko brzo i efikasno - izjavio je on.

Čejs, predsednica Zagovornika Autoputeva i Automobilske Bezbednosti, kaže da ostaje skeptična.

- Kada govorimo o kamionu od 40 tona u slučaju sudara može doći do prave katastrofe - naglasila je ona.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike