Sad je sve na kamionima a Evropi fali stotine hiljada vozača

19.10.2022

08:20

0

Autor: 24sedam/RTS

Logistika i troškovi prevoza čine trećinu krajnje cene proizvoda ali su, bar do sada, imali manji uticaj na inflaciju od hrane i energenata

Sad je sve na kamionima a Evropi fali stotine hiljada vozača
Ilustracija - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

Ukupni troškovi prevoza i pratećih usluga čine najmanje trećinu cene nekog proizvoda a tome najveći uticaj ima cena goriva. Ekonomisti ne spore da logistika utiče na inflaciju, ali poslednjih meseci manje od porasta cene hrane i eneregenata, piše RTS.

Transport i logistika su najviše trpeli u vreme pandemije. Na to se nadovezao konflikt u Ukrajini, pa je taj sektor pretrpeo vidljive promene i ušao u inflatorni lanac.

- Mnoge firme su se zbog dve godine nemanja pravovremenog snabdevanja repromaterijalom i komponentama, koje su imale globalno, preorijentisale i pokušavaju da u svom relativno bliskom okruženju organizuju svoje nove pravce snadbevanja. Zato će taj prekookeanski transport trpeti, jer su se firme organizovale da im lanci snadbevanja budu kraći i pouzdaniji. Dok sa druge strane firme sada imaju mnogo više dobavljača - navodi Dragoljub Damnjanović, predsednik Srpske asocijacije menadžera.

Špediteri i prevoznici kažu da je sada najveći pritisak na kamionski prevoz.

U nedavnoj analizi na specijalizovanom portalu „Energija Balkana“, kaže se da je rat u Ukrajini već u startu doneo dvostruko otežavajuće uslove poslovanju u Evropi. Prvo je zbog blokade crnomorskih luka fokus prebačen na rečni saobraćaj, a sa tranzitnih linija koje prolaze kroz Rusiju i Ukrajinu na avionski, železnički i drumski saobraćaj. Međutim, ispostavilo se da Evropi nedostaje nekoliko stotina hiljada vozača kamiona, tim pre veliki broj kamiondžija dolazio iz Ukrajine, zemlje gde su se vraćali radi vojne obaveze.

Na drugoj strani, pojeftinio je kontejnerski saobraćaj.

- Kontejnerski saobraćaj iz Kine beleži dramatičan pad cena. To je prouzrokovano smanjenom potražnjom robe u ovom delu sveta, pre svega Evrope i Amerike. Trenutno su u Srbiji i regionu puni carinski magacini. Na to će sigurno imati veliki uticaj trenutna manja cena i robe i transporta, i uvoznici koji sada nabavljaju robu, oni će izaći na tržište i ponuditi tržištu daleko niže cene - kaže Nebojša Đekić iz kompanija "Kargo-partner Srbija".

Ono na šta su avioprevoznici bili prinuđeni u vreme pandemije, da koriste putničke avione za kargo saobraćaj, izgleda da im se osladilo. Sada rado spuštaju cenu aviokarte za putnike sa ručnim prtljagom, jer im je isplativije da umesto njihovih velikih kofera u avione tovare robu.

- Kada imate aviokompanije koje su bile izuzetno ugrožene tokom pandemije i koja nisu još akumulirala sredstva da se oporave od gubitaka u doba pandemije, bez obzira na podršku države, i kada bi ta podrška države izostala i kada bi morale da se oslone na svoje finansijske kapacitete, onda bi one imale problem likvidnosti. Zbog toga one primenjuju ove mere prilagođavanja, kako bi se odupreli ovoj produženoj krizi - navodi Bojan Stanić iz PKS.

Stručnjaci procenjuju da je učešća transporta u ukupnoj inflaciji udvostručeno u odnosu na period pre korone i da je vrh dostignut već krajem prošle godine. Trenutno stagnira i bez obzira na ukrajinski konflikt ne gura toliko inflaciju, koliko cena hrane i energenata.

Ali, i to bi sa nekim dramatičnijem rastom cena goriva moglo da se promeni.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike