Dopuna klime je prevara: Ne nasedajte na „majstorsku“ foru

03.09.2023

07:35

12

Bilo da mislite da vam je kućna klima “malo popustila" nakon paklenih letnjih dana, ili se već spremate za septembarsko dogrevanje, poslušajte savet pravih majstora

Dopuna klime je prevara: Ne nasedajte na „majstorsku“ foru
klima instaliranje remont novac dinari copy - Copyright Profimedia

Među mnogobrojnim žalbama građana na majstore svakako su najbrojnije one na cenu i kvalitet radova, i tu ni izmene Zakona o zaštiti potrošača nisu mnogo pomogle. Kada im se nešto „skupo naplati“ ili radovi loše izvedu, građani se osećaju više ili manje prevarenima ali postoje slučajevi kada ni ne znaju da su prevareni. Čak, građani sami izazovu takvu situaciju.

Da i ovi naizgled neverovatni slučajevi postoje, i to ne u malom broju, za 24sedam kažu iz beogradskog servisa „Klima Pingvin“.

- Najčešći primer je famozna „dopuna klime“. Čak ljudi sami zovu i traže „dopunu freona“, neki i svake godine, a veliki broj nesavesnih majstora iskorištavaju neobaveštenost i tehničko neznanje mušterija. U suštini, tako nešto ne postoji jer klima uređaj ne može da „malo izgubi gasa“. Klima „ne troši“ gas i uređaj ili radi, što znači da je gasa dovoljno, ili ne radi. Ako slabije hladi ili greje, problem je u nečem drugom i to mora da serviser utvrdi. – objašnjava Ivan Antić, vlasnik „Klima Pingvin“ i član Upravnog odbora Udruženja servisera klimatizacije Srbije.

„Dopuna klime“ je vrlo raširen slučaj i naivne građane jedan dolazak „majstora“ košta  i četiri hiljade dinara, koliko se naplati „kilogram freona“.

- Ni u jednoj varijanti popravke klima se „ne dopunjuje“. To kada vam dođe majstora sa bocom i malo „šišne“ gasa ništa ne znači. Da bi se znalo koliko gasa ima i eventualno nedostaje, celokupan rezervoar gasa mora da se isprazni i taj gas izmeri vagicom. A za to se ne koristi manometar već rekuperator i proces ne traje dva minuta već sat i po . Ukoliko gasa nedostaje, mora se naći i gde „curi“, jer samom dopunom ne bi ništa postigli. A da gas stvarno izlazi, verovatno bi se ceo rezervoar ispraznio a ne „samo malo“ – ističe Antić.

Čuvajte se oglasa

Iz Udruženja servisera klimatizacije upozoravaju građane da ovih nekoliko hiljada dinara nije i najveća šteta koju mogu pretrpeti od nesavesnih ili čak lažnih majstora.

- Građani kada im zatreba majstor pogledaju oglase ali ne vode mnogo računa o tome da li se radi o registrovanoj firmi ili preduzetniku, već gledaju ko može najbrže da dođe ili eventualno kolika je cena. A kada dođe nekakav majstor Pera ili Žika, nema tu ni PIB-a, ni računa a ni garancije. Dešava se da čovek kupi pripejd broj, „odradi sezonu“ i posle se bavi nečim drugim – napominje Antić.

On kaže da ni pravi majstor ne može da vam da odsečak fiskalnog računa za izvršenu uslugu u vašem domu, jer račun mora da prođe fiskalnu kasu u servisu, ali da potrošač može i mora da dobije overeni pisani predračun sa svim podacima firme, od registracije u APR-u do poreskog identifikacionog broja.

- To svakako nije papir iz račun-bloka koji se kupi u knjižari i na njemu „majstor“ nažvrlja svoj potpis. Mnogo je ljudi tako prevareno, u hiljadama – kaže Antić.

Trošak za dopunu klime nasankani građanin će nekako i preboleti ali dešavaju se i mnogo ozbiljnije stvari, upozoravaju serviseri.

- Kad vam dođe neki neproveren majstor i skine elektroniku sa klima uređaja da bi navodno popravio u servisu, čak unapred naplati, a potom se nikada više ne pojavi niti javni na telefon, možete da budete u problemu koji vas na kraju košta i nekoliko stotina evra. Onda umesto tržišnoj inspekciji ili udruženju potrošača možete da se „žalite“ jedino policiji – zaključuje naš sagovornik.

Iz Udruženja servisera, koje okuplja 140 firmi i preduzetnika iz branše, kažu da na svoje članove nikada nisu imali primedbe građana ovakvog tipa.

- Naši članovi se sigurno ne bave „dopunom klime“, jer bi zbog takvog neprofesionalnog ponašanja bili izbačeni iz Udruženja. Jedina žalba građana za koju ja znam je bila uvezi toga da serviser „nije želeo da dođe na ugradnju“. Ispostavilo se da to bilo u piku sezone i da čovek jednostavno nije mogao da postigne – objašnjava Antić.

Savet je, u suštini jednostavan. Koji god da tehnički proizvod kupite, uključujući i klima uređaj, uz račun i garanciju uvek dobijete spisak ovlašćenih servisa. Pozivanje tih brojeva je put sa najmanjom šansom za glavobolju a ako mislite da su oni ovlašćeni skupi, možete da potražite servis u sopstvenoj režiji ali, ponavljamo, mora biti pravi, znači registrovan u APR-u.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike