Hoće li električni automobili „ukinuti“ radnike u fabrikama: Nije sve crno, naprotiv

21.08.2022

18:15

0

Veliki strah od promena koje donosi proizvodnja električnih automobila, pre svega otpuštanja radnika kao kod nas u Fijatu, neosnovan je, kažu stručnjaci u Srbiji

Hoće li električni automobili „ukinuti“ radnike u fabrikama: Nije sve crno, naprotiv
elektricni auto srbija - Copyright Pixabay/Profimedia

Automobilska industrija ubrzano prelazi na električna vozila i uskoro će stotine hiljada ljudi doživeti sudbinu sličnu dobrom delu radnika kragujevačkog „Fijata“. U njihovoj firmi proizvodiće se auto na struju i njihovo znanje sklapanja benzinskog i dizel motora ili manuelnog menjača više nikome neće biti potrebno.

Učenje do kraja radnog veka

Petar Živković napominje da se „Fijat“ uložiti u radnike koji ostaju, kao što to rade i druge velike firme. A vremenom će se zaposliti i novi.
- Recimo, „Reno“ iz svoje fabrike u Bursi u Turskoj, redovno svake godine šalje po trećinu radnika na doobuku u Francusku. To je stalan proces učenja, nadamo se da će tako biti i sa novom fabrikom u Kragujevcu. Mnogo toga zavisi šta na umu imaju u „Stelantisu“, da li jeftiniji visokotiražni model za region ili opet neki za određenu grupaciju kupaca, kao što je bio „500 L“ – kaže Živković.

Međutim, ovakva sumorna slika bliske budućnosti radnika u proizvodnji automobila, kamiona i autobusa, samo je deo, i to manji, celokupne priče o tome šta donosi tranzicija ka elektromobilnosti, objašnjavaju stručnjaci za 24sedam.

- Istina je da prelazak na električna vozila samo po sebi donosi otpuštanje ljudi, jer tehnologija je takva da je zbog manje delova potrebno i nešto manje radnika. Ali, istovremeno, u celom procesu otvaraju se nova radna mesta na novim poslovima koji do sada nisu postojali. Zbog toga ne mislim da će biti neka dramatična promena na tržištu rada, već pre samo preraspodela poslova i odlazak na nove kakvu je donosila i svaka druga ranija modernizacija – kaže za naš portal Boris Dumnić, profesor na Katedri za energetsku elektroniku Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu.

Profesor Dumnić ističe da radnici nekih specijalnosti, kao što je viđeno u našoj priči o „Fijatu“, postaju višak ali da sa dolaskom elektrifikacije vozila neki drugi postaju traženi.

- Najbolji dokaz toga već imamo u Srbiji, gde prethodnih nekoliko nisu došle samo kompanije koje proizvode automobile ili delove za njih već i veliki broj onih koje su ovde otvorile svoje tehničke i razvojne centre. A u njima se neće razvijati tehnološka rešenja, sistemi, softveri ili sklopovi za klasične automobile već upravo za električne i hibridne. To za nas predstavlja veliku šansu – napominje Dumnić.

Ovako stvar vide i neki analitičari u svetu. I dok pesimisti kažu da će višak biti čak polovina od 14,6 miliona radnika u industrijama koja su direktno ili indirektno vezana za vozila, studija evropske  industrijske grupe „Platforms for elektromobiliti“ kaže da će 2030. evropska autoindustrija imati samo jedan odsto manje zaposlenih od trenutnih 5,7 milion radnika.

24sedam/Nenad Vujanović
 

Poslovi vezani za klasične motore sa unutrašnjim sagorevanjem će pasti od 20 do 42 odsto, i tu će biti gubitak od 500.000 radnih mesta. Istovremeno, proizvodnja i usluge vezane za tehnologiju nulte emisije štetnih gasova će porasti za 10 odsto i zaposliti 300.000 novih radnika.

Prilika više nego problema

O velikoj prilici pre nego o velikom problemu koji u Srbiju donosi „elektrifikacija“ transporta i celokupnog načina života, govori i Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije.

Sve o elektromobilnosti u septembru u Novom Sadu

O tome šta sve donosi elektromobilnost, koje su prednosti i mane u pojedinim oblastima života i rada - od neophodne energetske tranzicije društva, ekonomske konkurentnosti firmi, pametnih gradova... do savremenih softvera i sveta postprodaje i servisa svega što „ide na struju“, raspravljaće se dva dana 8.i 9. septembra na Novosadskom sajmu.

Osim niza panela i konferencija na „EV dejs“ (Electric Vehicle Days) posetioci će moći prisustvuju i izložbama svega što čini „vožnju na struju“ – od automobila, trotineta i e-bicikala, do punjača i infrastrukture, najavljuje Dumnić, čiji FTN uz „Ninamediju“ organizuje ovaj događaj.

 

- Deo radnika „Fijata“ bi bio višak pri svakoj modernizaciji i mimo ove električne, jer automatizacija i roboti čine svoje. Sećam se jedne rečenice tadašnje kancelarke Angele merkel pre pet,šest godina na sajmu u Nemačkoj. Ona je rekla da Nemačka može koliko sutra da pređe na prozvodnju samo električnih automobila ali šta onda da se radi sa 800.000 radnika iz te industrije. Zbog toga se sve to kod ozbiljnih firmi planira na duže. Ali prava prilika Srbije jeste da se sada uradi ono što je propušteno kada je dolazio „Fijat“. Treba zapeti da se mnogo više delova za električne automobile proizvodi kod kuće. Imamo dobre radnike, plate su manje nego na Zapadu, i to bi moralo da se kapitalizuje – napominje Živković.

Živković ukazuje na primer Slovačke, male zemlje koja je postala automobilska velesila sa najviše proizvedenih automobila po glavi stanovnika iako nema „svoj“ brend a ova industrija pravi 13 odsto BDP-a. Upravo tamo, u Veliku Trnavu,  ovih dana na obuku odlazi i četvrta grupa radnika od 500 onih koji ostaju u kragujevačkom „Fijatu“.

Profimedia
 

Da ovu tehnološku revoluciju treba iskoristiti, slaže se i profesor Dumnić.

- Zamislite da sada u Srbiji krenemo da razvijamo naše vozilo sa klasičnim motorima, ili neki bitniji sklop za njega. Ne bi imali nikakvu šansu na tržištu, globalizovanom i toliko tehnički razvijenom da je sve dovedeno do savršenstva. Ali sa tehnologijama koje su novina za sve, i „hardverski“ i softverski, i mi imamo priliku da napravimo nešto svoje i na tome zaradimo – zaključuje Boris Dumnić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike