Venecija nije jedina: U čak 60 gradova sveta naplaćuju takse za turiste, a one nisu sprečile posetioce da nastavljaju da dolaze

20.05.2024

09:19

0

Sličan porez uveden je u mnogim zemljama sveta

Venecija nije jedina: U čak 60 gradova sveta naplaćuju takse za turiste, a one nisu sprečile posetioce da nastavljaju da dolaze
Copyright Profimedia

U aprilu 2024. Venecija je počela kontroverzni eksperiment naplaćivanja jednodnevnim putnicima 5 evra da posete grad u nekim od najprometnijih dana u godini.

Ali nije samo ovaj italijanski grad sa 30 miliona posetilaca godišnje zainteresovan da isproba nove turističke takse.

U Velikoj Britaniji savet okruga Kent preporučio je uvođenje turističke takse na noćenja u okrugu. U Škotskoj će izgleda posetioci Edinburga plaćati naknadu do 2026. godine, a vlada Velsa planira da uvede sličan zakon kasnije ove godine.

Postoji više od 60 destinacija širom sveta gde je ova vrsta poreza već uvedena. Oni variraju od nacionalnog poreza na Islandu do raznih gradova širom SAD. Neki postoje već duže vreme (Francuska je bila prva 1910. godine), ali većina je uvedena tokom poslednje decenije ili dve.

Pre nego što je pandemija izbila (i turizam stavljen na pauzu), jedan list je 2020. opisao kao "godinu turističke takse", pošto se Amsterdam pridružio rastućoj listi destinacija, koja uključuje Pariz, Maltu i Kankun, koje naplaćuju posetu turistima.

Takse kao ometajući faktor u turizmu?

Uvođenje ovih turističkih taksi često je bilo kontroverzno, pri čemu su industrijska tela izražavala zabrinutost u vezi sa potencijalnim uticajima na turističku trgovinu.

Photo by Ishan@seefromthesky on Unsplash
Maldivi

Po svemu sudeći, veza između ovakvih nameta i broja posetilaca nije jednostavna, jer nekoliko studija dolazi do različitih zaključaka. Na primer, neki su sugerisali da su turistički nameti ometali međunarodni turizam na Balearima i Maldivima i da mogu odvratiti ljude od učešća u domaćem turizmu.

Ipak, u Barseloni, jednom od najpopularnijih gradova na svetu među turistima, broj posetilaca je stalno rastao, sa 7,1 miliona gostiju u hotelima 2013. na 9,5 miliona 2019. godine.

U stvari, odnos između nameta za posetioce i toka turista toliko je složen da ne postoji jedinstven pogled, čak ni unutar iste zemlje. Italija je bila jedna od najviše proučavanih, a rezultati su i tamo nedosledni.

Druga studija, koja je posmatrala tri susedna italijanska primorska mesta, otkrivla je da je taksa samo u jednom od njih smanjila broj turista. Studija o italijanskim gradovima Rimu, Firenci i Padovi pokazuje da ovi gradovi nisu zabeležili nikakve negativne efekte ni u pogledu domaće ni u pogledu međunarodne potražnje.

Dakle, turistička taksa se ne odražava uvek na broj posetilaca.

Korist od prikupljenih prihoda?

Profimedia
Florida

U većini slučajeva prihodi od turističke takse su se koristili za finansiranje marketinga i brendiranja, pa su se direktno ulagali u promociju turizma. Prihod se takođe obično koristio za finansiranje turističke infrastrukture, od javnih toaleta i staza za šetnju ili biciklizma do kongresnog centra vrednog više milijardi dolara u okrugu Orindž na Floridi.

Na Balearima prihodi se obično izdvajaju za projekte koji ublažavaju negativne uticaje turizma na životnu sredinu, kulturu i društvo ostrva. To uključuje upravljanje otpadom, očuvanje prirodnih staništa i istorijskih spomenika i socijalno stanovanje.

Ali generalno gledano, turističke takse su uspešno primenjene na većini destinacija, piše CNN, i malo je dokaza da su turisti zbog njih odustajali od posete.

Istraživanja takođe sugerišu da kada se turistima kaže za šta se koristi taksa, i kada se to direktno odnosi na poboljšanje njihovog iskustva ili unapređenje održivog turizma, oni su spremni da prihvate i plate namet.

Jednodnevni izletnici

Za mnoge turističke destinacije glavni problem nisu turisti koji ostaju preko noći, već dnevni posetioci koji koriste lokalne resurse, a daju malo finansijskih doprinosa. Iz ovih razloga porezi se takođe mogu koristiti za odvraćanje od dnevnih poseta i umesto toga podsticanje dužih boravaka.

Profimedia
 

Venecija je na čelu ove promene. A u aprilu 2024. godine, nakon dugih razgovora između lokalnih vlasti, stanovnika i vlasnika preduzeća, Venecija je započela probno korišćenje dnevne takse za posetioce (tzv. "naknada za pristup").

U britanskom Kentu možda će biti potrebno više vremena da se ostvare tako radikalni planovi. Za razliku od Škotske i Velsa, trenutno ne postoje nacionalni planovi za uvođenje turističkih taksi u Engleskoj.

Mnoge destinacije u Engleskoj htele bi da poboljšaju lokalnu infrastrukturu na koju se turisti oslanjaju, uključujući čistu vodu za kupanje i javni prevoz. U Mančesteru i Liverpulu preduzeća su uvela dobrovoljne naplate preko noći za posetioce, u nedostatku zakonske osnove za sprovođenje obaveznih nameta.

Mnogi drugi gradovi verovatno će slediti njihov primer, a one su već na snazi u nekim gradovima u Francuskoj, Nemačkoj, Italiji, Grčkoj, Belgiji, Butanu, Hrvatskoj, Indoneziji, Maleziji, Austriji, Bugarskoj, Japanu, Češćkoj, Mađarskoj, Portugaliji, Španiji, Holandiji, Sloveniji i Sjedinjenim Američkim Državama, Tajlandu, kao i na Karibima i Novom Zelandu.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike