Dve države imaju avione "sudnjeg dana": Mogu da izdrže nuklearni udar, a sve je počelo tokom Hladnog rata

28.07.2021

19:30 >> 08:46

0

Specijalno dizajnirani da izdrže nuklearne udare

Dve države imaju avione "sudnjeg dana": Mogu da izdrže nuklearni udar, a sve je počelo tokom Hladnog rata
Copyright Youtube/Printscreen

Samo dve države na svetu, SAD i Rusija, imaju avione “sudnjeg dana”.

Te letelice su dizajnirane da služe kao vazduhoplovni komandni štab za lidere i visoke vojne zvaničnike i da pregrme nuklearni rat.

Tako se i zovu jer su specijalno dizajnirani da izdrže nuklearne udare.

Pročitajte još

Rusija se pojačava

Proizvođač aviona u ruskom Voronježu započeo je rad na novom tipu letelice koja bi mogla da bude korišćena u slučaju nuklearnog sukoba, saopštili su izvori iz vojne industrije za medije.

– Ruske vazduhoplovne snage će imati dva vazdušna komandna štaba zasnovana na “Il-96-400M”, a jedan je u proizvodnji. Treći će biti naručen u budućnosti – rekao je izvor za Sputnjik.

Profimedia

Nova klasa zvaće se “zveno-3C”, a plan je da zamene “iljušina”, konkretno Il-80, koji se inače nazivaju avionima “sudnjeg dana” koji služe u ruskim vazduhoplovnim snagama. Biće poboljšane njegove karakteristike što se odnosi na domet, koji će biti udvostručen, vreme patroliranja i bolji sistem veze.

Ti avioni su razvijeni kasnih 80-ih po uzoru na Il-86 i uvedeni u službu 1992. godine. Tri od četiri proizvedena aviona ostaju u službi i nalaze se u bazi Čkalovski, nadomak Moskve.

Zašto su toliko posebni?

Avioni “sudnjeg dana” će moći da u vazduhu dopunjuju gorivo uz pomoć vazdušnog tankera i biće opremljen naprednim radio-sistemom preko koga će prenositi naređenja strateškoj avijaciji i mobilnim i podzemnim raketnim silosima, kao i nuklearnim podmornicama u radijusu od 6.000 kilometara, u slučaju da su uobičajeni načini komunikacije odsečeni. Pretpostavlja se da će ih tokom leta pratiti lovci, posebno u slučaju potencijalnih napada.

Novi avioni su predviđeni za evakuaciju najvišeg rukovodstva zemlje i upravljanje snagama u slučaju uništavanja kopnene i satelitske infrastrukture.

“Il-96-400M” je zamišljen da bude prodavan i komercijalno kako bi se obnovio sektor proizvodnje aviona u zemlji i postepeno umanjio udeo “Erbasa” i “Boinga” na tržištu.

Ipak, planovi za masovnu proizvodnju su stali jer, navodno, nema dovoljno zainteresovanih u avio-kompanijama, a usled pandemije koronavirusa opao je broj letova generalno.

Očekuje se da će prvi prototip civilnog “Il-96-400M” biti završen do kraja godine posle čega će uslediti probni letovi.

Ruski avion za sudnji dan je prošle godine bio u žiži javnosti kada je prijavljeno da su lopov provalili u zatvoreni aerodrom, u regionu Rostov, i ukrali radio-opremu iz jedne od letelica. U to vreme avion je bio na održavanju.

Kako se Amerika sprema za sudnji dan?

Sjedinjene Američke Države su druga zemlja koja je opremljena tzv. avionom za “sudnji dan”.

Youtube/AIRBOYD

Za sada imaju 4 “boinga E-4B najtvoča”, zasnovana na modelu “Boing 747”. I od njih se očekuje, kao i u slučaju Rusa, da će se zameniti naprednijim modelima.

Jedan od “najtvočeva” pre nekoliko dana je sleteo u vazduhoplovnu bazu, tačnije na aerodrom “Tonopa”, nadomak Oblasti 51, sa nekoliko visokih zvaničnika, preneli su lokalni mediji.

Ovi avioni takođe predstavljaju svojevrsne komandne punktove u vazduhu, sa kojih američki predsednik može da naredi nuklearni napad, u slučaju sukoba.

Youtube/AIRBOYD

Služe i u druge svrhe, takođe. Koriste se u vojnim operacijama velikog obima, u slučaju prirodnih katastrofa, ali i za prevoz državnog sekretara odbrane u strane zemlje.

“E-4B” je prvi put predstavljen 1974. godine, a bio je izveden iz “Boingovog” modela 747-200. Ipak, posle decenija službovanja, sprema mu se penzija.

Američke vazdušne snage su odlučile da staru flotu zamene novim avionima koje poseduju moderne komunikacione i kontrolne sisteme koji mogu da izdrže nuklearne eksplozije.

Operacija “Ogledalo”

Još 60-ih godina prošlog veka javila se ideja o neophodnosti postojanja komandnih punktova u vazduhu na kojima bi se odvijalo sve što ne bi moglo na zemlji.

Projekat “Ogledalo” je započet 3. februara 1961. godine u vreme velikih tenzija tokom Hladnog rata. Nuklearni sukob između Istoka i Zapada bio je veoma zamisliv. Američka vojska i obaveštajna služba razmišljala je kako da održi komandni štab nedodirljivim u slučaju da sve ostalo bude uništeno.

Tako se stvorila komanda “iz ogledala”, koja bi u vazduhu oponašala sve što bi se inače događalo na zemlji.

Prvi avioni “sudnjeg dana” su bili modifikovani KC-135A, “Boingovi” stratotankeri. Jedan je konstantno držan u vazduhu. U avionu je bilo oko 30-40 ljudi, a ideja je bila da glavnokomandujući odatle može da izvrši kontranuklearni udar, ukoliko komunikacija sa svim postojećim strukturama bude izgubljena. Iz aviona se održava komunikacija sa nuklearnim podmornicama. 2002. godine su pravila malo postrožena kada je odlučeno da samo predsednik ili sekretar odbrane mogu izdati naređenja, a samo predsednik može narediti nuklearni udar.

Pročitajte još

Pojedinosti operacije “Ogledalo” su menjani tokom vremena, a menjali su se i tipovi aviona, tj. stari su zamenjivani novim.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike