Najnovije istraživanje otkrilo šta je uništilo dinosauruse, a nije udar meteora u planetu Zemlju

09.11.2023

Autor: V. I.

Copyright Profimedia

Šta je ubilo dinosauruse ? Prema nedavnoj revolucionarnoj studiji, to nije bio veliki udar meteora, kako smo mislili. Iako je asteroid Čiksulub, širok 10 kilometara, eksplodirao u Zemlju s više energije od milijardu nuklearnih bombi zajedno, prašina koja se digla u Zemljinu atmosferu izazvala je smrt dinosaurusa pre 66 miliona godina.

To je nalaz nove studije, objavljene u časopisu Nature, koja sugeriše da je fina silikatna prašina proizvedena u prahu stena izazvala dramatičan period globalnog hlađenja .

Eksplozija nije glavni uzrok

"Eksplozija zapravo nije bila ono što je izazvalo izumiranje dinosaurusa i svih drugih vrsta“, objasnio je paleontolog prof. Stiven Brusat i dodao:

"Prašina i čađ koje su se digle u atmosferu blokirale si zrake Sunca na najmanje nekoliko godina, i izazvale strahovitu hladnoću na Zemlji. Biljkama nisu mogle da vrše fotosintezu i eko-sistem se urušio kao kula od karata. Verovatno su ove najsitnije čestice prašine imale jedan od najvećih efekata na unuštavanje svega živog na planeti."

Ranije se smatralo da su sumpor oslobođen od Čiksulubovog udara i čađ stvorena od šumskih požara nakon udara bili glavni pokretači drastičnog hlađenja Zemlje. Međutim, različite klimatske simulacije koje je koristio tim naučnika iz Belgijske kraljevske opservatorije ukazuju na to da je fina prašina ipak odigrala ključnu ulogu.

Prilikom ispitivanja uzoraka stena iz Tanisa - dobro očuvanog fosilnog nalazišta u Severnoj Dakoti, SAD, poznatog po pružanju direktnih dokaza o uticaju Čiksuluba - naučnici su otkrili mnogo veću distribuciju sitnih silikatnih ostataka manjih od osam mikrometara (0,000008 m) nego što se očekivalo.

Koristeći podatke sa lokacije, istraživači procenjuju da je prašina mogla ostati u Zemljinoj atmosferi 15 godina nakon udara asteroida, što je doprinelo padu površinske temperature za 15 °C.

Prema novim simulacijama, prašina - zajedno sa čađom i sumporom - dve godine je blokirala fotosintezu biljaka, te pokrenula lančanu reakciju izumiranja životinja.

Ukupno, dinosaurusi su lutali Zemljom otprilike 165 miliona godina (poređenja radi, Homo sapiens postoji samo 300.000 godina). Asteroid Čiksulub i njegove posledice ubile su oko 75 odsto oblika života na planeti, uključujući skoro sve neleteće dinosauruse i velike sisare.

Nakon masovnog izumiranja, život se nastavio u obliku malih ptičjih dinosaurusa i sisara, od kojih će mnogi na kraju evoluirati u sadašnje oblike života na Zemlji.

Bonus video: