Poginulo 50, povređeno 1.300, a svakog dana budu oborena 4 motociklista! Stručnjaci upozoravaju: Ko god je žurio, nije stigao!
Vozači sve češće kola zamenjuju motorima, ali ne shvataju koliko je upravljanje drugačije
Sa prvim toplim danima veliki broj motorista vratio se na ulice, a samim tim povećan je i rizik od njihovog obaranja. Prošle godine imali smo 50 poginulih i oko 1.300 povređenih, a sem alkohola i velike brzine postoje i drugi uzroci ovako lošeg rezultata, kaže za 24sedam Vladimir Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
- Veoma je primetno da su ljudi odsutni u vožnji. Korišćenje mobilnog telefona, kuckanje poruka, odsutne misli, kojekakvi problemi... sve se to reflektuje na saobraćaj i onda dobijamo nešto što je haotično. A na sve to smo prešli čarobnu brojku od dva miliona registrovanih vozila. Gužve su, nervoza je sve veća i u tim stanjima rizik od greške raste - kaže Jevtić.
On podseća da je u Beogradu prosečno putovanje kolima u jednom smeru 42 minuta, pa se zato vozači sve češće opredeljuju za alternativna vozila poput motora ili skutera.
- Ali to nije isto kao automobil. Rutinske refleksne reakcije u automobilu se drastično razlikuju od refleksnih reakcija koje morate da imate na motociklu. U automobilu, primarna je desna noga, na motociklu je primarna desna i leva ruka i sve je drugačije. Ljudi toga nisu svesni i sve funkcioniše dok se ne desi problem. A kada se on desi, nemate treniranu rutinu i onda počinje panično ponašanje - objašnjava Jevtić.
On naglašava da vozači često odustaju od postupaka u vožnji koji su obavezni.
- Recimo migavac. Nekoliko puta je dovoljno da ne date migavac i odmah se stvara loša navika koja se ekstremno teško ispravlja. Onda ljudi često naglo skreću kada vide parking-mesto, kao da su videli zlatnu polugu... i onda nastane apsulutno haotično stanje kakvo imamo sada na ulici - kaže on.
Padova bar za trećinu više
Povrede 1.300 motociklista prošle godine su sigurno nastale zbog padova, a Jevtić kaže da je padova bilo barem trideset odsto više.
Prema ovoj računici ispada da su gotovo svakog dana u godini pala barem četiri vozača motora.
- To je veliki broj i može mnogo manji da bude - dodaje on.
Jevtić objašnjava da su za moto saobraćajke podjednako krivi i vozači kola i vozači motora.
- Motociklisti gledaju svaki milimetar da se provuku i prođu, pa urade to na način tako da ne naglase vozaču da su blizu. Onda vozač kola naglo skrene bez migavca i nastane problem. Suština je u stvaranju neočekivanih stvari i sa jedne i sa druge strane - dodaje on.
Jedan od problema koji se često može videti na ulicama jeste da pojedini neodgovorni motociklisti pretiču čitave kolone automobila, ponekad se "provlačeći" između njih. Jevtić naglašava da je to zabranjeno.
- Ko god je žurio, nije stigao. U Beogradu i da vozite brzo, sačekaće vas sledeći semafor, a uštede su od tri do pet minuta vremena u jurnjavi. Jednostavno ne možete više vremena da uštedite i najbolje je ponašati se kako je propisano - objasnio je on.
Ono što je specifično za toplo vreme jeste i da na ulice izlaze motoristi koji "divljaju" na motorima. Pa, osim brze vožnje, neki motoristi podižu motore na zadnji točak.
- To je klasična nasilnička vožnja. Moja slobodna procena je da to radi 10-15 odsto vozača maksimalno. Međutim, njima ne možete da stanete na put sem ekstremnom kaznenom politikom, u smislu oduzimanja vozila za takvo ponašanje. To je ekstremna vožnja ne samo po njih nego i po ostale vozače. Takvog vozača ne možete da uverite da treba da vozi 50-60 na sat - smatra Jevtić.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari