Pilotiranje postalo posao za bogataše: Školovanje pilota košta oko 120.000 evra, a sem u Srbiji, mogu da lete i na Bliskom istoku

07.12.2022

07:40

0

Dvogodišnje školovanje pilota košta oko 70.000 evra, a dodatna obuka za let na određenom avionu može koštati više od 40.000 evra

Pilotiranje postalo posao za bogataše: Školovanje pilota košta oko 120.000 evra, a sem u Srbiji, mogu da lete i na Bliskom istoku
Ilustracija - Copyright Profimedia

Piloti u Srbiji mogu da zarade mnogo više od većine "običnih" ljudi, ali su u odnosu na inostranstvo njihove plate i dalje manje. Na Međunarodni dan avijacije srpski piloti i dalje mogu da rade na Bliskom istoku, dok su im Amerika i Evropa gotovo nemoguća misija. 

S druge strane, pilotski posao je postalo zanimanje za bogate, jer samo školovanje može da košta i više od 120.000 evra.

Stevan Ignjatović je instruktor avijacije, i čitav život proveo je kao pilot, upravo u Srbiji.

Međutim, kaže on, piloti su nekada išli u avijaciju iz ljubavi prema letenju, a danas mnogo više njih to radi zbog para.

- Danas pilot može da bude onaj čiji roditelji imaju dovoljno para. Ja sam u desetoj godini rešio da budem pilot, i narednih 10 godina, dok nisam otišao da se školujem, posvetio sam sebe tom budućem zanimanju po pitanju zdravstvene sposobnosti. Pa sam onda bio padobranac, jedriličar, pa su me primili u školu u Vršcu. Leteo sam na DC-9, bio u ratu... Ceo svoj život sam prosvetio tom pozivu. Nikada nisam nosio markirani sat, naočare ili vozio skup auto. A to vam je trend u poslednjih 10 godina - priča on.

Foto: Fejsbuk/Stevan Ignjatović
Stevan Ignjatović

Sem državne škole u Vršcu postoje i privatne, a zašto je to postao posao za one koji imaju puno novca, Ignjatović ilustruje cenom školovanja, ali i kasnije obuke za let.

- Sada je to došlo skoro do 70.000 evra. To podrazumeva od osnovne obuke, pa do dva-tri vida drugih obuka. kako biste dobili dozvolu koja vam omogućava da završite obuku na nekom od aviona koji su u saobraćaju. Što dodatno košta ako vas ne školuje kompanija koja vas primi. A takvih kompanija retko da ima. I kada sve saberete, to je investicija od oko 120.00 evra - objašnjava Ignjatović.

Čitava procedura školovanja za pilota traje dve godine.

- Morate u roku od 24 meseca da date 14 ispita u Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo. Podrazumeva se da za to vreme završite i praktični deo obuke. Kada završite školovanje, možete da vozite putnički avion samo pod uslovom da ste završili obuku za taj avion. Recimo, obuka za taksi avione košta oko 40.000 evra - objašnjava ovaj instruktor.

Na pitanje kolike su plate pilota, kaže da su u svetu između 5.000 i 6.000 evra, dok se ne postane kapetan, a posle su između 10.000 i 12.000 evra. A da bi se postalo kapetan, potrebno je oko pet godina. 

- U Saudijskoj Arabiji imate platu 7.000-8.000, besplatan stan i tako dalje. Ako štedite, možete uložene pare da vratite i za dve godine - dodaje Ignjatović.

Profimedia
Taksi avion

Dodaje da je samo pitanje ko ima te pare za školovanje. 

- U Srbiji piloti mogu da žive sasvim lepo i oni dobro zarađuju u odnosu na okruženje. Jedan profesor na fakultetu ima 150.000 dinara, a ja sam kao pilot zarađivao i po 6.000 evra mesečno. Imate profesore i inženjere koji rade za 100.000 dinara, a pilot može sa srednjom školom da ima 250.000 dinara platu - dodaje on.

- Ali za svet je to mala para. Kinezi ne pitaju šta košta, oni plaćaju pilote i po 25.000 evra. Oni ne mogu da "naprave" toliko pilota koliko im treba. U Americi manje kompanije plaćaju i po 180.000 godišnje pilotima. Ali je nemoguće raditi u Americi jer niste njihovi. Uglavnom, mi možemo da letimo na Bliskom, Srednjem i Dalekom istoku. A tu su plate dva- tri puta veće nego kod nas. Ali nedostatak rada tamo je to što nemate penziono osiguranje. Morate sami da uplaćujete novac u neki fond koji će jednog dana da vam daje penziju. A kod imate i penziono, socijalno... i kada odete u penziju primate maksimum republičke penzije. Mada je to četiri puta manje od pilotske plate - kaže Ignjatović.

Profimedia
Ilustracija


Problem kod naših pilota je to što dozvole koje izdaje Srbija sužavaju manevarski prostor za rad u inostranstvu.

- Za Evropu važi takozvana EASA dozvola koju mi ne možemo da dobijemo jer naša zemlja nije članica EU. Tako da su naši piloti prinuđeni da se školuju u inostranstvu, popute Mađarske, Grčke... da bi dobili njihove dozvole. A onda smo opet u problemu što naše pilote, sem Mađara, niko drugi neće da primi zbog pasoša. I onda jedino imaju prolaz na Srednjem, Bliskom i Dalekom istoku, kao i Africi. Jer tamo ne pitaju koju dozvolu imate, a uglavnom dobijate kompanijske dozvole - objašnjava on. 

- Naš pilot može da ode u Indoneziju da leti u lou kost kompaniji i primiće ga, bez obzira na dozvolu, ako uspešno završi školovanje. U Africi naši piloti mogu da lete i u državnim i u privatnim kompanijama, ako se izvrši validacija dozvole. Dovoljno je da položite nekih pet predmeta da biste mogli da letite u njihovom vazdušnom prostoru. I zato naših pilota ima dosta u UAE, Saudijskoj Arabiji... - objašnjava ovaj iskusni pilot.

Iako se čini da su plate pilota visoke, zapravo oni nisu odavno u vrhu po visini zarada.

- Kada sam počeo da letim, nije bilo opštine u Jugoslaviji gde pilot nije bio među prva dva na poreskim listama kada je morao da se plaća porez. Kada sam otišao u penziju pre tri i po godine, bio sam na opštini 179. po sumi koju sam prijavio kao lični dohodak. Drugar moga sina radi za američku IT firmu, živi u Beogradu i ima 6.000 evra platu. A sličnu platu ima naš kapetan aviona koji putuje za Ameriku - objasnio je ilustrativno Ignjatović. 

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike