Goran je odvezao Gišku na poslednji put, a ovo je njegova ispovest: Vozači mrtvačkih kola otkrili koja im je situacija najpotresnija (FOTO)

01.08.2022

06:20

1

Vozači koji su specijalizovani za prevoz posmrtnih ostataka kažu da nisu birali ovaj posao, ali neko mora i to da radi

Goran je odvezao Gišku na poslednji put, a ovo je njegova ispovest: Vozači mrtvačkih kola otkrili koja im je situacija najpotresnija (FOTO)
Groblje Goran Stanojković (2) - Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Vozači zaposleni u JKP "Pogrebne usluge" Beograd svakodnevno prevale po nekoliko kilometara kako bi stigli do nečije kuće ili stana i prevezli posmrtne ostatke umrlih osoba. Njihov zadatak je da preuzmu telo i da ga transportuju do hladnjače ili mrtvačnice.

Ima i onih vozača iz ovog komunalnog preduzeća koji odlaze u inostranstvo po tela preminulih osoba u slučaju kada porodica izrazi želju da ih sahrani u Srbiji.

Vozači rade u tri smene, a radni dan vozača kapele, kako su nam objasnili, počinje tako što dobije nalog za iznošenje tela preminulih. Zanimljivo je da rade samo dva vozača po jednoj smeni u čitavom Beogradu.

Vozač Goran Stanojković, 24sedam/Katarina Mihajlović
 

Prevezao Giškine posmrtne ostatke

Vozač Goran Stanojković zadužen je za preuzimanje posmrtnih ostataka naših sugrađana koji su umrli u inostranstvu. Inače, vozači koji su za to zaduženi preuzimaju posmrtne ostatke i transportuju ih iz inostranstva do mesta gde je zakazana sahrana.

Stanojković je za 24sedam izjavio da je pre nekoliko godina, po završetku ekshumacije tela nekadašnjeg komandanta Srpske garde Đorđa Božovića Giške, prevezao njegove posmrtne ostatke u selo Kuči, koje se nalazi u Crnoj Gori, i to u prisustvu Giškine sestre Slavice.

- Sa Giškinom sestrom Slavicom sam išao u selo Kuči kako bih prevezao njegove posmrtne ostatke, i to bih izdvojio kao jednu od zanimljivijih situacija. Što se tiče inostranstva, najdalje rute su mi bile odlazak u Holandiju, Norvešku i Ukrajinu. Ovim poslom se bavim od '89. godine, i sasvim slučajno sam počeo da ga radim. Dešava mi se da neko od članova tih porodica kod kojih sam bio da preuzmem posmrtne ostatke sa mnom u toku godine kontaktira, kako bi mi čestitali praznike kao što su Uskrs i Božić, što je jako lep gest sa njihove strane - kaže Stanojković.

-  Kada idemo po posmrtne ostatke u inostranstvo moramo da imamo određenu papirologiju, odnosno svu potrebnu dokumentaciju, uključujući umrlicu i sprovodnicu, koja je jako važna. Takođe, moramo da imamo i potvrdu sanirarnog inspektora da nemamo kovid. Kada idemo na dalje rute, odnosno kada prelazimo više od 1.000 kilometara, idu dva vozača. Dešavalo se da kada petkom stignemo u određenu zemlju, gde treba da preuzmemo pokojnika, moramo da čekamo do ponedeljka kako bi se sredila papirologija. Tada nemamo obezbeđen smeštaj već moramo da ga nađemo ili da ga iz Srbije rezervišemo kako bismo imali gde da prespavamo - priča Stanojković.

Da je ovaj posao veoma stresan, saglasan je i njegov šef Duško Tešić, koji je ujedno i organizator rada transporta u JKP "Pogrebne usluge" Beograd.

Duško Tešić,  24sedam/Katarina Mihajlović
 

- Nije lako raditi ovaj posao, a najgore nam je kada vidimo da je preminula maloletna osoba. U početku mi je bilo veoma teško, ali što narod kaže: Živ se čovek navikne na sve. I posle 12 godina rada u ovom poslu krenu mi suze na oči kada vidim da je dete preminulo. To su jako emotivne scene i u tim trenucima smo emotivno rastrojeni. Kada se tako nešto desi, deca su nam prioritet i uvek gledamo da to što pre završimo, jer su to veoma stresne situacije i po nas i po te porodice. Niko se od nas nije odlučio za ovaj posao. Bili smo bez posla, dobili smo ponudu i prihvatili smo je. Možda ovaj posao deluje nekome strašan, ali i to mora neko da radi - kaže Duško.

Tešić nam je objasnio i kakva je procedura kada vozači preuzimaju tela preminulih osoba iz njihovog doma.

Pogrebno vozilo, Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović
 

- Ukoliko se stranke prilikom prijave smrti odluče za iznošenje tela preminulog lica u opremi, onda na adresu idemo sa opremom i vršimo spremanje preminulog lica ako to stranka od nas zahteva. Postoje običaji kod nekih ljudi gde porodica radi spremanje preminulog lica i mi samo smeštamo telo u opremu. Preminula lica preuzeta u opremi transportujemo i smeštamo u hladnjaču do dana sahrane. Ukoliko stranke žele naknadno spremanje preminulog lica, telo iznosimo u PVC vreći i preminulo lice transportujemo do mrtvačnice radi naknadnog donošenja stvari za spremanje pokojnika - kaže Tešić.

Dodaje da vozači kapele transportuju tela preminulih osoba i iz bolnica do mrtvačnice, Instituta za sudsku medicinu, kao i do Instituta za patološku anatomiju. Do ova dva instituta transportuju preminule osobe isključivo ukoliko nadležne ustanove ili rodbina preminulog zahtevaju da bude izvršena obdukcija.

Obavezna zaštitna oprema

- Nosimo radnu uniformu, zaštitne cipele, maske ili vizire. Takođe, nosimo maske i ako je preminulo lice bilo zaraženo kovidom ili neko od njegovih članova porodice. Ništa ne dodirujemo golim rukama već su obavezne zaštitne rukavice. Kada je koronavirus bio baš intenzivan, tada smo nosili zaštitna odela, vizire, obuća nam je bila takođe zaštićena, bukvalno smo bili od glave do pete zaštićeni. Vozila dezinfikujemo tri puta dnevno i čistimo kako pri preuzimanju, tako i po primopredaji smene - zaključuje Tešić u razgovoru za 24sedam.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike