Ne očekujte spektakl: Šta će se dogoditi na tržištu polovnjaka od 1. januara 2024.

07.11.2023

19:35

0

Kupci automobila se nadaju da će najavljena subvencija za euro 6 vozila oboriti i cene na domaćem tržištu, ali prodavci se sa tim ne slažu

Ne očekujte spektakl: Šta će se dogoditi na tržištu polovnjaka od 1. januara 2024.
Ilustracija - Copyright Profimedia

Za one kojima treba noviji automobil ali ne žele da ga kupe sad već će sačekati da država i ostvari dugo najavljivanu subvenciju od 2.100 evra, januar je relativno blizu. Za tih nekoliko meseci trebalo bi da se razjasni pod kojim će tačno uslovima građani moći da predaju na reciklažu svoje automobile sa euro 3 motorima i starije, a da uz subvenciju države kupe one sa zasad poslednjim važećim euro 6 standardom emisije štetnih gasova.

Kupci se, kao i uvek, nadaju ne samo da će uz subvenciju kupiti povoljnije, nego i da će ona generalno oboriti cene na tržištu polovnih vozila.

- Ne verujem da će se to desiti, mada i mi čekamo tu subvenciju. I prodavci bi želeli da cene padnu, pa da se brže vrti prodaja, ali sumnjam da će se to desiti. Subvencija će nam možda doći samo kao dodatni alat za prodaju i malo olakšati nekim ljudima da kupe kola – kaže za 24sedam Peđa Sablić, zamenik generalnog direktora u auto-kući „Balkan auto“.

Nekima, jer treba biti realan i shvatiti da većini kupaca polovnih automobila i uz naknadu države od 2.100 evra automobili mlađi od 2014. ili 2015. godine su i dalje cenovno nedostižni. Tu se radi o automobilima koji, na primer, trenutno idu od „fijat pande“ iz 2015. godine, koji je oglašen na sajtu za prodaju polovnih automobila za 5.500 evra, preko „golfa 7“ iz 2016. za 9.500 evra, do „audija a4“ iz iste godine kojeg cene 15.500 evra.

A prosečna cena na aktuelnom tržištu polovnjaka je 4.500 evra, a od 120.000 do 130.000 vozila, koliko se proda godišnje, više od polovine je starije od 2013. godišta.

- Za nas u „Balkanu“ veliki deo tržišta i „ne postoji“ jer radimo samo sa mlađim i proverenim vozilima, tako da možda zahvatimo trećinu potražnje – dodaje Sablić.

Deo tog tržišta i ne potpada pod uredbu o subvenciji, bar ne onako kako je ona najavljivana, jer nema još nikakvog formalnog javnog dokumenta, pošto će moći da se „zamene“ samo stari dizelaši. To je 65 odsto tržišta automobila u Srbiji, i kod polovnih i kod novih vozila.

Cena neće nikud

Da cena neće ni naviše ni naniže, sa subvencijom i bez nje, smatra i Miroslav Majkić, direktor prodaje u „Autoprometu“, kući koja takođe radi sa vozilima koja su urađena po poslednjem evropskom standardu na koja može da se da garancija.

Unsplash Profimedia
Ako i bude korekcija cene, to neće biti ništa vredno pomena

 

- Mi se nadamo da će subvencija doprineti tržištu, ali ne znamo u kojoj meri. Spremamo lager da kupci imaju izbor pa... videćemo. Što se tiče cena, one su već mesecima stabilne i na našem i na inostranom tržištu od koga zavisimo, i tu se ništa neće promeniti. U međuvremenu, nova vozila poskupljuju. Lizing poskupljuje i ne može ni korišćenima da padne cena. Ali u normalnijoj smo situaciji, tako da i kupci i mi znamo šta da očekujemo. Podsticaj za euro 6 pozdravljamo, jer samo kod nas i u BiH još mogu da se uvoze vozila euro 3 i euro 4, koja ne samo da su stara nego su već i nebezbedna – upozorava Majkić za 24sedam.

Peđa Sablić dodaje da je konkurencija na evrpskom tržištu velika i da novija vozila znače i višu cenu.

- Kao što za njih licitiramo mi, tako licitiraju i drugi iz Evrope, a viška vozila na tržištu nema - kaže Sablić.

I pored toga što je i dalje dozvoljen uvoz "krševa" iz EU, starih i više od dve decenije (euro 3 standar je startovao 2001. godine), na tržištu Srbije je u prvoj polovini ove godine zabeležen pad od sedam odsto kod prodaje polovnjaka u odnosu na prošlu godinu, koja je bila  dvostruko lošija.

Vlada Srbije je najavila poseban konkurs za zamenu i reciklažu starih dizelaša, sa euro 1, 2 i 3 motorima, sa idejom da se smanji aerozagađenje koje nastaje u saobraćaju.

Kako je više puta najavljeno, vlasnici starijih automobila na dizel će „najkasnije do Nove godine“ moći da se prijave za reciklažu svojih vozila, a od države će dobiti do 2.100 evra za kupovinu automobila sa euro 6 motorom. Prema procenama, radilo bi se o 144.000 vozila u prvom ciklusu „Programa za zaštitu vazduha“.

U najavi, reč je o kupovini polovnih vozila, ali je Asocijacija uvoznika vozila i delova uložila prigovor i zatražila da se u uredbu stavi da mogu da se kupe i nova vozila. Da li će se primedba usvojiti, videćemo u konačnoj verziji.

Vozila svakako moraju da se kupe od registrovanih firmi za prodaju automobila, kojih u Srbiji ima oko 1.500, a ne od privatnih lica.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike