„Provereno vozilo“: Koliko možemo biti sigurni sa polovnjacima

22.10.2023

07:25

0

Autor: G.M.Š.

Na tržištu Srbije pojavila se još jedan aplikacija kojom možemo da pokušamo da ne kupimo „mačku u džaku“ kada razmišljamo da uzmemo polovni automobil. Da li smo sada potpuno bezbedni?

„Provereno vozilo“: Koliko možemo biti sigurni sa polovnjacima
Ilustracija - Copyright Profimedia/Pixabay

Udruženje osiguravača Srbije obavestilo je javnost ovih dana da je pokrenulo aplikaciju za mobilne telefone „Kar-ček“ (CarCheck), kojom bi građani trebalo da bezbednije kupe polovni automobil. Takva aplikacija nije novitet ni na srpskom tržištu, ali izdavači kažu da postoji jedna bitna razlika. Deo podataka se dobija besplatno, i to su oni najosnovniji ali i u suštini najvažniji podaci - da li vozilo postoji u bazi, koja mu je godina proizvodnje i datum prve registracije u Srbiji (posle 01. juna 2011. godine), da li je menjalo kategoriju i sl.

Za ostale podatke se plaća „po 890 dinara“ a moguće je saznati da li je bilo prijavljenih nezgoda sa tim vozilom (prema štetama koje su prijavljene iz autoodgovornosti), da li je menjana boja karoserije, da li je vozilo bilo u vlasništvu pravnog lica ili lizing kuće, da li je korišćeno kao taksi vozilo….

Slične podatke mogli smo i dosad dobiti od drugih aplikacija, recimo „Kar-vertikal“ jedna kompletan izveštaj o vozilu, sa podacima od toga „da li je ukradeno“, kakvi su bila „prolazna vremena“ na kilometar-satu (odometru)… do pune specifikacije originalne opreme naplaćuje od 1.750 do 2.800 dinara po izveštaju (zavisno od broja izveštaja).

Pitanje je da li smo sada bezbedni(ji) i da li ljudi zaista mogu da samo preko aplikacije budu sigurnu da pri kupovini ne dobiju „mačku u džaku“? To pitanje, kao i pitanje da li se kupovina polovnjaka razlikuje kada kupujete npr. dizelaša i električni automobil, 24sedam je pitao Milana Lončara, glavnog inženjera u Centru za motorna vozila Automoto saveza Srbije (AMSS-CMV).

- Aplikacije su korisne da se utvrdi da li su „papiri“ automobila u redu, to jest da li se slaže automobil i to što piše u dokumentima koja dobijete uz njega, ako ih dobijete. Mi u Centru proveravamo automobile  prema bazama Agencije za bezbednosti saobraćaja i međunarodne baze DECRA. Ne znam doduše da li u ko pravi te aplikacije može da ima pristup policijskim bazama, i ovde i napolju, pa da može da zna da li je vozilo ukradeno, a o saobraćajnim nezgodama može da zna samo za one koje su prijavljene osiguranjima, radi naplate štete ili odštete – kaže nam Lončar.

"A koliko je prešao"

Ono što ljude najviše zanima kada kupuju polovnjaka, nakon toga da li je auto „čukan“ pa „izvlačen“, je koliko je kilometra prešao i u kakvom je stanju, jer svaki je po pravilu, za prodaju „našminkan“.

- Kilometar-sat je posebna priča i tu ne možete znati tačno koliko je auto prešao, ni pregledom u servisu a ne po aplikaciji. Tu se podaci dobijaju posredno i „dedukcijom“, kada imate redovno servisirano vozilo i u istoriji vidite da je na nekom tehničkom pregledu imalo 150.000 pređenih kilometara a posle toga ili kada ga vi pregledate 99.000 – objašnjava stručnjak CMV:

Da bi zaista znali u kakvom je stanju automobil, on mora proći detaljan tehnički pregled i samo tada možete da budete sigurni da ne kupujete nešto što ne želite. Za razliku od „standardnih“ automobila na benzin i dizel, kod električnih automobila je situacija malo drugačija, i možda malo jednostavnija.

- Kod električnih automobila imate mnogo manje delova a time i šanse da nešto ne bude u redu. Ne znam za slučaj da se pokvario električni motor. Kod automobila „na struju“ najveća briga su baterije. I njeno tanje mora da se dijagnostikuje u servisu, ali i to je već kod ozbiljnih marki došlo dotle da imamo automobile koji su stari i više od deset godina a da im je baterija degradirala desetak odsto, što je odlično. Sada imamo i ove kombije koje je uzela „Pošta“ pa ćemo pratiti i videti kako tu ide – napominje Milan Lončar.

Prema istraživanju „Kar-vertikala“ u 14 evropskih zemalja, oko 13% svih vozila ima prepravljenu kilometražu, a 38% je bilo oštećeno pa popravljeno pred prodaju. Famozno „vraćanje kilometraže“ češće je kod starijih vozila ali ne treba biti manje sumnjičav ni kod novijih. Manja kilometraža može, kažu upućeni, da podigne cenu vozila i za 20% do 25% odsto.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike