Jedemo salame, zaslađujemo se keksom a sve to zalivamo pivom

11.03.2023

09:51

0

Autor: 24sedam

I u krizi potrošači u Srbiji u proseku nisu promenili navike, porastao je obim prodaje mesa, keksa i piva

Jedemo salame, zaslađujemo se keksom a sve to zalivamo pivom
Ilustracija - Copyright Profimedia

Navika se teško odreći ili ekonomska kriza nije pogodila srpsko konzumersko društvo kao što je to bilo očekivano, ili bar nije pogodila dodatno, pokazuju podaci iz istraživanja kompanije "Nilsen IQ", sprovedeno tokom prošle godine, piše "Telegraf".

I pored energetske krize i velike inflacije, obim potrošnje se zadržao u 2022. godini kao tokom, doduše takođe krizne, 2021. godine.

U poslednjem kvartalu 2022. godine prodaja robe široke potrošnje u Srbiji porasla je obimom 1,6 odsto a u novčanom za 24 odsto, što je naravno posledica inflacije.

Najprodavanije kategorije hrane tokom tog tromesečja, kao i tokom cele godine bile su: pivo, mesne prerađevine, gazirana bezalkoholna pića, mlevena kafa i keks. Od ovih kategorija najveća promena cene zabeležena je kod „luksuza“ – keksa.

Ako se pogledaju prodaje svih kategorija hrane, najveći skok cena zabeležen je kod svežeg mleka (59 odsto), a sledi margarin (30 odsto). Kod neprehrambene robe više cene su pogurale statističku vrednost prodaje toalet papira, deterdženta za veš, pelena za bebe…

U regionu ista pesma

U Hrvatskoj je u četvrtom kvartalu rast prodaje po vrednosti iznosio 18 odsto, a ukupno u 2022. godini 12 odsto. No, i tamo je obim prodaje zadržao prošlogodišnji nivo. Slovenija je čak zabeležila i  najniži rast novčane vrednosti prodaje robe, i to u čitavom Jadranskom regionu, zbog najmanjeg podizanja cena. Nominalni rast u poslednjem kvartalu je 15 odsto, za celu godinu devet odsto, a obim prodaje je isti.

U kategoriji „oprema za uklanjanje prašine“ rast cene je 76 odsto u prošloj godini a toaletni papir je zabeležio skok cene od preko 30 odsto.

Smanjuju se hipermarketi, jačaju diskonti

Hipermarketi, kao dominantna kategorija velikih gradova, beleže pad prodaje od 5,6 odsto na godišnjem nivou, a postoji trend smanjenja površina.

Dobar deo razloga zašto je to tako je što je još pred početka kovid krize u Srbiji počeo da se razvija kanali diskontne prodaje. Sada je on u punom zamahu i rast u četvrtom kvartalu u odnosu na prethodnu godinu je iznosio 45 odsto.

Sa diskontima se znatno povećala i prodaja marki trgovaca (private label, PL), čiji je udeo na tržištu maloprodaje sada 12 odsto, za 1,2 procentna poena više nego godinu dana ranije.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike