Ko će nam dovoziti robu: Kamiondžije u svetu muče uslovi rada, a u Srbiji nešto drugo

29.09.2021

05:35

0

Hronična nestašica vozača kamiona i autobusa u Evropi eskalirala je u Velikoj Britaniji do te mere da je i vojska angažovana. Može li takva sudbina da zadesi i Srbiju?

Ko će nam dovoziti robu: Kamiondžije u svetu muče uslovi rada, a u Srbiji nešto drugo
Copyright Foto:Pixabay/Alex Fox

Britanska vlada je kao hitne mere rešavanja potencijalno katastrofalnog problema manjka vozača kamiona uvela davanje privremenih viza za 5.000 stranih vozača kamiona i ubrzanu obuku domaćih. Problem da nema ko da doveze gorivo ili hranu mogao bi se proširiti i preko Lamanša, jer vozača nedostaje i u Evropi i u Srbiji.

Zbog relativno teških uslova rada, i ne tako velike plate, u transportnoj industriji Evrope nedostaje 400.000 vozača "teških vozila“ (HGV), istaknuto je ovih dana nakon dramatičnih scena u Velikoj Britaniji, gde se pojavila nestašica goriva na pumpama jer nema ko da ga doveze iz skladišta, a pitanje je ko će voziti i hranu ili odnositi đubre.

Problem dubok i trajan

Za razliku od Velike Britanije, gde je nedostatak vozača dodatno pojačan Bregzitom, u Evropi se ne mogu "utešiti“ privremenim problemima tranzicije ka novom (starom) sistemu.

Problem je i u Evropi dvojak – uticaj pandemije, zbog koje na tržište već dve godine ne stižu normalno nove generacije vozača, ali i dugoročni problem same profesije. Biti vozač više nije poželjno zanimanje za mlade, jer se u drugim sektorima može zaraditi više novca uz mnogo manje fizičkog napora. Pogotovo u Srbiji, kaže za 24sedam Goran Ilić, profesionalni vozač kamiona i autobusa sa višedecenijskim međunarodnim stažom.

- Problemi vozača u Srbiji su isti kao i onih u belom svetu, od uslova rada do plate, ali je ipak tamo plata daleko veća. Zbog toga je nama prvo pitanje "koliko para“, a njima su bitni i uslovi rada. A ovde gazde neće da plate koliko plaćaju oni u Evropi. Sad su malo to podigli, ali i dalje nije dovoljno. Možda 1.500 evra za turu do Rusije nekom izgleda mnogo, ali kada odbijete troškove i podelite to mesečno, izađe vam dnevnica 30 evra. A niste bili kod kuće dve ili tri nedelje – ističe Ilić.

Gašenje požara u Britaniji

Samo u Britaniji, gde je situacija najdramatičnija jer nema ko da doveze gorivo na pumpe, fali 100.000 vozača kamiona. Britanska vlada je krenula u gašenje požara sa 5.000 tromesečnih viza za vozače iz EU, ali pitanje je ko će se odazvati, jer ni tamo nema vozača. Uz to, 4.000 ljudi će biti na ubrzanom kursu za HGV vozače u narednih 12 nedelja, a poslaće i gotovo milion poziva ljudima koji već poseduju dozvole da se "vrate u posao“.

Zbog toga je on, kao porodičan čovek, sa međunarodnih tura prešao na kraće relacije.

- U profesiju vozača danas može da uđe samo neko mlad, ako nema ništa drugo. A mladi onda odu u svet i ne vrate se. Neće sigurno ovde raditi u gradskom prevozu za šezdesetak hiljada dinara s jednim danom odmora nedeljno ili dobaciti do 70.000 sa noćnom smenom. Ja i dalje imam otvorenu ponudu kolege da dođem u Minhen i zarađujem na kamionu od 2.000 do 2.500 evra mesečno, i to uz plaćen smeštaj u gazdinom soliteru. Ali mator sam ja za to – objašnjava Ilić.

Niko i ne polaže kad mora da čeka

Dodatni problem u Srbiji, ali i u delu Evrope, jeste to što su izmenjena saobraćajna pravila - za licencu za vozača kamiona potrebno je napuniti 21 godinu, a za autobus 24. To još više umanjuje broj potencijalnih kandidata, jer kada se neko snađe da zarađuje za život sa 24 godine možda ga više neće ni zanimati ta profesija.

- A sigurno ga neće zanimati da prvo nađe ogroman novac, a to su hiljade evra, da plati da uopšte dođe do dozvole. Pa samo za "B“ kategoriju polaganje je 70.000 dinara, a gde su ostale... – napominje Ilić.

Ovaj problem ranije je za 24sedam istakao i Neđo Mandić, predsednik poslovnog udruženja "Međunarodni transport“. Domaći obrazovni sistem bi trebalo da za potrebe privrede godišnje "izbaci“ od četiri do pet hiljada profesionalnih vozača. A u sadašnjem školskom sistemu oni ne postaju vozači kamiona, jer niti to uče, niti mogu da kao maloletnici dobiju licencu za teška vozila.

I u Evropi, iz drugih razloga, imaju manjak "priliva“ vozača.  Kovid i prateća zatvaranja uslovili su da se obuke i testiranja ili ne održavaju ili održavaju u manjoj meri. Britanci su izračunali da je 25.000 ljudi manje bilo na licenciranju za kamiondžije u 2020. nego u 2019. godini.

RINA
Ni malo naivno zanimanje: Kamiondžija na drumu

Pritom je 15.000 vozača iz Evrope otišlo posle Bregzita i zbog kovida. Faktor kovida, ma kako trenutno bolan bio, ipak je kratkotrajnog efekta i sa vakcinacijom će i taj problem biti rešen.
Mnogo je ozbiljnije pitanje da li će u škole vožnje i na obuku i testove za kamiondžije, kada budu mogli da se odražavanju u punom obimu, imati ko da se javi.

U Evropi problem nisu ni plate

Prošle godine je britanska kuća "Transport intelidžens“ objavila da Nemačkoj nedostaje između 45.000 i 60.000 vozača, a da će se taj broj do 2027. godine "popeti" na 185.000. Ništa bolje nije ni u Francuskoj, gde se manjak procenjuje na 43.000, a nešto je bolje u Italiji, gde fali "samo“ 15.000 vozača.

Problem je očigledan i u "evropskom“ delu Balkana. Pisali smo već o situaciji u Hrvatskoj, gde vozača nedostaje i za lokalne relacije. Milan Vrdoljak, vlasnik i predsednik Uprave firme "Rikardo“ (Ricardo) iz Darde u Baranji koja ima 265 transportnih vozila, kaže da bi, da im dođe 100 vozača, za sve njih bilo posla. A ne dolaze, iako su im plate u rasponu od 935 do 2.000 evra.

Zašto vozača nema, posebno u Britaniji, za londonski "Gardijan“ je slikovito opisao britanski i evropski vozač Kristofer Džons iz Barvoša u Saseksu.

Foto: RINA
Danima u kabini: Vozači na putu

- Radimo tako mnogo za tako malo para. I to se već dugo ne menja. Startna plata drugara u "Lidlu“ je ista kao dugogodišnjih vozača kamiona. Mogao bih da zaradim mnogo više na povremenim poslovima, ali mi treba sigurno zaposlenje jer imam ženu i troje dece. Da bi imao dobru zaradu moraš da radiš širom Evrope, i da dobiješ putne troškove. Ali onda propustiš mnogo od odrastanja svoje dece – objašnjava Džons.

Kaže da kod kuće, u Britaniji, vozače tretiraju mnogo gore nego u Evropi. Na putevima čak ne postoje ni odmorišta, toaleti, ništa što kamiondžijama treba, posebno na jugu.

- Na putu provedemo nedelju-dve ili duže. Mesečno to ispadne 20 dana van kuće. To znači da smo primorani da spavamo u kamionima na parkinzima ili lošim svratištima, bez uslova za zadovoljavanje elementarnih potreba. Na auto-putevima vam naplate parking 30 funti, čega u Evropi nema, a da ne pričamo o uslovima u Francuskoj, gde su uz put pristojni restorani i barovi, u kojima se možete i okrepiti i istuširati. Zbog toga ne očekujem da će ljudi iz Evrope pohrliti ovamo - komentariše Džons hitne mere koje je smislila britanska vlada.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike