Kada će se oporaviti nemačka auto-industrija: Bez optimizma za 2022.

21.12.2021

10:19

0

Zbog korone vlada velika neizvesnost u auto-industriji, proizvodni procesi se prekidaju, fabrike zatvaraju, vlada i nestašica čipova, pa se i na sledeću, 2022. godinu ne gleda sa optimizmom

Kada će se oporaviti nemačka auto-industrija: Bez optimizma za 2022.
Copyright Printscreen/Youtube/GommeBlog.it

Da li će se i u idućoj godini nastaviti kriza u automobilskoj industriji, pitanje je kojim se u današnjoj analizi bavi "Dojče vele" (DW).

Nakon više od tri decenije u kojima je proizvodnja automobilske industrije premašivala potražnju, tokom pandemije koronavirusa situacija se savim preokrenula.

Proizvođačima nedostaju šipovi, došlo je do problema u lancima snabdevanja, rastu cene sirovina... Proizvodna zapinje, kupci vozila više ne mogu da računaju na velike popustie, a na naručene automobile čekaju mnogo duže nego ranije.

- Sveobuhvatni oporavak verovatno će se dogoditi tek u 2023. godini - ocenjuje u jednoj aktuelnoj studiji stručnjak za auto-industriju Ferdinand Dudenhefer iz nemačkog Centra za automobilska istraživanja (CAR).

Pad od 20 odsto

U 2019. godini, pre korona krize, u Nemačkoj je prodato 3,6 miliona automobila, a već u 2020. taj broj je pao na 2,9 miliona. Prema prognozama CAR-a, u ovoj godini se može očekivati prodaja od 2,69 miliona automobila. Iako Dudenhefer očekuje da će se u prvoj polovini sledeće godine nemački proizvođači i dalje boriti s posledicama nestašice čipova, prodaja bi, ipak, trebalo da poraste, i to na 3,01 milion automobila.

Povratak na nivo od pre pandemije, odnosno kompletan oporavak auto-tržišta u Nemačkoj, Dudenhefer predviđa tek u drugoj polovini 2023. Tek tada se, kaže, može očekivati da će se snabdevanje tržišta stabilizovati.

Prema rečima tog stručnjaka, krajem 2023. starost vozila registrovanih u Nemačkoj biće iznad deset godina, a to bi moglo da dovede do „podmlađivanja“ voznog parka, odnosno do povećane kupovine novih automobila. Taj proces obnove pre svega podstiču električni automobili, koji su sve traženiji i na nemačkom tržištu.

Dudenhefer skreće pažnju na još jedan fenomen. Nakon 2020, u kojoj je dominirala korona, problemi i prekidi u proizvodnji u automobilskoj industriji, koja je od ključnog značaja za nemački BDP, uticali su i na usporavanje rasta u prva dva kvartala 2021. Važna tržišta poput SAD, Rusije i Brazila u istom periodu zabeležila su rast prometa.

- Posledica toga je preraspodela unutar automobilskog tržišta na globalnom nivou. U 2021. će prvi put u Indiji biti prodato više automobila nego u Nemačkoj - najavljuje on, a i u 2022. će, prema prognozama, Indija biti ispred Nemačke.

Analiza podataka Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) pokazuje da se u Indiji može računati s velikim stopama rasta prodaje na automobilskom tržištu. Među zemljama BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija, Kina), upravo bi Indija, zahvaljujući pojačanoj industrijalizaciji, mogla da se pozicionira odmah iza Kine. Ni u Brazilu ni u Rusiji u idućoj godini ne može se računati sa znatnijim privrednim rastom.

"Na nulu" ni u 2022.

U pretpandemijskoj 2019. godini, na svetskom tržištu je prodato oko 80 miliona novih vozila. U 2020, prodaja je opala za više od 14 odsto, na 68,6 miliona. Prema prognozama nemačkog CAR-a, u 2021. može se očekivati lagani rast prodaje na 70,5 miliona, a u 2022. čak i mali skok, na 75,2 miliona.

Ni u 2023, u kojoj se prognozira prodaja 78,8 miliona automobila, neće se dostići nivo od pre pandemije, a tek 2025. može se očekivati povratak brojkama koje je automobilska industrija beležila pre korone.

- Za oporavak od pandemije potrebno je vreme - oprezan je zaključak Dudenhefera na osnovu prognoza njegovog Centra za automobilska istraživanja. Proces stvaranja dodate vrednosti mora se iznova organizovati, a trebalo bi kreirati i dodatne kapacitete kada je reč o proizvodnji čipova, poručuje nemački stručnjak.

Uprkos krizi, za automobilsku industriju u proteklom periodu nije sve bilo baš tako crno. Sudeći po rezultatima istraživanja britanske konsultantske firme „Ernst i Jang“, 16 najvećih svetskih proizvođača automobila je u trećem kvartalu 2021. zajedno ostvarilo operativnu dobit od 23 milijarde evra. To je rast od 11 odsto i, ujedno, novi rekord.

Prodaja putničkih automobila jeste, doduše, opala za 16 procenata (prema procenama analitičara, zbog nestašice čipova oko jedanaest miliona vozila uopšte nije moglo da bude proizvedeno), i 13 proizvođača je prodalo manji broj vozila nego u istom periodu pre godinu dana, ali svih 16 preduzeća je zajedno ostvarilo promet od 371 milijardu evra, što je u stvari pad od 1,6 odsto.

Dobit je znatno porasla zato što su čipovi koji su bili na raspolaganju ugrađivani u skupe modele vozila, kod kojih proizvođaći ostvaruju veću maržu. Upravo ti modeli su primarno bili na raspolaganju mušterijama, a osim toga, gotovo da i nije bilo popusta na kupovinu novih automobila, jer je potražnja bila veća od ponude.

Takođe, većina firmi je tokom godine uspela da poveća svoju berzansku vrednost, a pre svih američki proizvođač električnih automobila „Tesla".

Ali analitičari firme „Ernst i Jang“ ukazuju na to da su moguća i nova „uska grla“ u auto-industriji.

- Znatan rast broja novih zaraza koronom u nekim zemljama i stroge mere koje se zbog toga uvode mogli bi ponovo da dovedu do novih problema i prekida u proizvodnji i lancima snabdevanja - kažu oni.

Takve turbulencije najviše pogađaju Kinu. Na tom najvećem svetskom tržištu automobila u trećem kvartalu 2021. zabeležen je pad prodaje od čak 26 procenata, zaključuje se u analizi DW-a.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Dojče vele

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike