Da li će Beograd opet biti blokiran: Taksisti se protive usvajanju studije Saobraćajnog fakulteta

06.01.2021

14:07 >> 08:45

0

Iz Saveza auto-taksi udruženja Srbije ističu da bi prihvatanje odluke izazvalo revolt kod taksi prevoznika, koji će se preliti na ulice, gde bi svako u svom

Da li će Beograd opet biti blokiran: Taksisti se protive usvajanju studije Saobraćajnog fakulteta
Copyright Foto: L. Đ. T.

Beogradski taksisti mogli bi, uskoro, ponovo da protestuju i blokiraju centar grada, a ovoga puta razlog je protivljenje studiji Saobraćajnog fakulteta “Planiranje i projektovanje sistema taksi prevoza putnika u Beogradu za period 2020-2024”.

Iz Saveza auto-taksi udruženja Srbije (SATUS) navode da će tražiti od gradonačelnika Beograda Zorana Radojičića da Grad ne prihvati studiju jer bi to moglo, kažu, da “izazove revolt kod taksi prevoznika, koji će se preliti na ulice, gde bi svako u svom vozilu iskazao svoje nezadovoljstvo”.

U studiji koju je za Grad Beograd, kao naručioca, uradio Saobraćajni fakultet, između ostalog, navodi se da je prestonici potrebno 7.006 taksi vozila, koja rade osam sati u toku dana, po principu jedan automobil jedan vozač, a predviđeno je i osnivanje Odeljenja za monitoring i kontrolu rada taksi sistema.

Aleksandar Bjelić iz SATUS-a istakao je za 24sedam da će udruženje čiji je on član uputiti zahtev gradonačelniku da se studija ne usvoji, kao i da je prvo trebalo da bude dostavljena svima, kako bi se sa njom upoznali i onda argumentovano učestvovali u javnoj raspravi.

– Da bismo se bavili brojem vozila stručno, a ne po političkoj direktivi, trebalo je da od nas traže nove izveštaje, jer je tokom pandemije virusa korona posao pao za 65 odsto. Uvideli bi koliki je obim posla i koliki bi tada broj vozila bio potreban gradu. Trebalo je da konsultuju ekonomiste koji bi im dali realnu sliku pada prihoda, jer su nam potrebne dve-tri godine da se oporavimo i vratimo se na broj transportnih zahteva koji smo imali pre pandemije – navodi Bjelić.

On tvdi da je na ulicama sada 6.300 vozila, što je za 706 manje od broja koji se spominje u studiji. Navodi i da je zato trebalo da stručnjaci sa Saobraćajnog fakulteta daju predlog rešenja problema za više od 500 taksi preduzetnika koji su stanju privremenog prekida raa, kao i da je ključ problema i rešenja tu.

Foto: Prinscreen/YouTube/Jutarnji program TV Hepi

– Studija je bazirana na broju vozila i osam časova rada, a taksi preduzetnici, po postojećem zakonu, mogu da zaposle vozače na svojim vozilima. Ujedno, u studiji se ne pominje da se cena taksi usluge nije menjala sedam godina, i da su svi parametri za određivanje cena u tom periodu povećani za skoro 60 odsto – navodi Bjelić.

Studijom su kao ključni problemi identifikovani nedovoljno definisani regulatorni okviri, odsustvo kontrole na strateškom nivou upravljanja, nedovoljno vozila na radu i njihova neusaglašenost sa potrebama korisnika što prouzrokuje značajan broj nerealizovanih zahteva, visoka prosečna starost voznog parka (oko 13 godina), nizak stepen digitalizacije sistema, postojanje neregularnih taksi vozila i vozača, kao i drugih oblika konkurencije.

Analiza je pokazala da kod vozača postoje velika odstupanja u dužini radnog vremena. Ima onih koji dnevno rade samo dva do tri sata, dok su neki za volanom više od 12 časova, a prosečan broj vožnji je 9,61 po vozilu dnevno, navodi se u studiji.

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Utvrđeno je da je za minimum održivosti potrebno najmanje 11 prosečnih vožnji dnevno, koji trenutno realizuje oko 40 odsto vozača. Prevoznici bi bili u potpunosti održivi, i sa vozilima čija je nabavna vrednost do 20.000 evra, ukoliko bi ostvarili 14 ili više vožnji dnevno.

Pročitajte još:

Uvođenjem Odeljenja za monitoring i kontrolu bi se obezbedilo upravljanje dozvolama, pregled svih aktivnih i neaktivnih vozila na mapi, analiza makro i mikro podataka o radu vozača i vozila i obezbedili bi se uslovi za analizu baza podataka ispostavljenih i opsluženih zahteva.

Istraživanje trajalo 15 meseci

Istraživanje za izvođenje studije trajalo je 15 meseci, a realizovao ga je tim sa Katedre za drumski i gradski transport Saobraćajnog fakulteta. Sprovedena su opsežna istraživanja i to sa 2.068 korisnika, 415 vozača, 15 eksperata, a obuhvaćeno je više od 60 odsto aktivnih taksi vozila u sistemu i obrađena baza podataka taksi operatora sa više od 15 miliona zahteva za vožnju.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike