aktuelno

Dan kada je potonuo "Dunavski Titanik": Najveća tragedija u istoriji srpskog rečnog brodarstva - život je izgubilo više od 100 ljudi

09.09.2024

11:01

0

Autor: Redakcija 24sedam

Beograd je tog 9. septembra 1952. godine bio zavijen u crno

Dan kada je potonuo "Dunavski Titanik": Najveća tragedija u istoriji srpskog rečnog brodarstva - život je izgubilo više od 100 ljudi
Copyright Muzej nauke i tehnike Beograd

Na današnji dan, pre tačno 72 godine, nedaleko od Velikog ratnog ostrva dogodila se jedna od najvećih tragedija u srpskom rečnom brodarstvu.

Putnički brod "Niš" je potonuo, odnoseći sa sobom 104 života, dok je samo tridesetak putnika uspelo da se spasi iz talasa Dunava. Ova tragična nesreća zauvek će ostati urezana u sećanju Zemunaca i svih Beograđana.

Brod "Niš" je bio deo važne rečne linije koja je povezivala Beograd i Zemun. Početkom septembra 1952. godine, most između ova dva grada bio je zatvoren zbog rekonstrukcije, što je rezultiralo povećanim brojem putnika koji su se odlučili za rečni prevoz. 

Dan kada je potonuo "Dunavski Titanik": Najveća tragedija u istoriji srpskog rečnog brodarstva - život je izgubilo više od 100 ljudiMuzej nauke i tehnike Beograd
 

Kapacitet brodova "Niš" i "Zagreb" bio je ograničen na 60 putnika, ali su usled problema u drumskom saobraćaju ovi brodovi prevozili mnogo više ljudi nego što je bilo dozvoljeno.

Na dan tragedije, most je bio zatvoren za pešake, a brodski saobraćaj je obavljan upravo putem brodova "Zagreb" i "Niš". Kapetan "Niša" Ferdinand Nobilo doneo je odluku da pre vremena krene prema Zemunu, kako ne bi dodatno opteretio već prepun brod. Međutim, oluja je munjevitom brzinom pogodila brod nedaleko od Velikog ratnog ostrva

Kiša, grad i snažan vetar od preko 100 km/h prevrnuli su brod u 13.12, a u narednim minutima on je nestao na dnu reke, na dubini od 14 metara.

Dan kada je potonuo "Dunavski Titanik": Najveća tragedija u istoriji srpskog rečnog brodarstva - život je izgubilo više od 100 ljudiMuzej nauke i tehnike Beograd
 

Tokom tih nekoliko minuta agonije, odvijale su se brojne pojedinačne tragedije. Ljudi su se borili za svoje živote u vodama Dunava. Neki su uspeli da doplivaju do obale, samo da bi nekoliko trenutaka kasnije izdahnuli. Drugi su se borili da spasu druge, rizikujući svoje živote. Brojne porodice su ostale bez svojih najmilijih, a mnogi su se spasili čudom ili su u toj strašnoj situaciji pokazali izvanrednu hrabrost i humanost.

Nakon nesreće, održane su masovne sahrane za više od 70 žrtava u Beogradu i Zemunu. Leševi utopljenika iz drugih gradova su ispraćeni u Zagreb, Sarajevo, Mostar i druga mesta. Zemun je zavijen u žalost, sa kafanama bez muzike i zatvorenim radnjama. Na groblju su se okupile hiljade ljudi kako bi se oprostile od svojih sugrađana.

Brod "Niš" je kasnije izvađen iz reke uz pomoć ronilaca i dizalice "Soča", potpuno neoštećen, zadržavši položaj kao da plovi. Nakon čišćenja i popravke, ponovo je uveden u rečni saobraćaj pod imenom "Senta", i saobraćao je na redovnoj liniji Smederevo - Kovin sve do 1956. godine.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike