Hladna jutra uvek predstavljaju veliki problem za akumulator: Evo testa da proverite da li je vreme da ga zamenite

30.11.2022

09:32

0

Autor: Z. A.

Akumulator će u proseku bez poteškoća izdržati oko 48 meseci u regijama s umerenim temperaturama

Hladna jutra uvek predstavljaju veliki problem za akumulator: Evo testa da proverite da li je vreme da ga zamenite
car-g88ebb69c5_1280 - Copyright Pixabay

Jutarnje temperature spustile su se oko nule, što je znak da smo u delu godine kad pre posla ulazimo u ledom okovana vozila, a posebno su osetljivi akumulatori u automobilima. Zapravo, sada će najviše vozača na svojoj koži osetiti ranjivost akumulatora jer hladna jutra jesu idealna prilika u kojoj oni najčešće zakažu, pa ne možemo da pokrenemo automobil.


I tada postajemo svesni da bez struje koju ta velika baterija pruža vozilo ne bi služilo ničemu, osim za popunjavanje parkirnog mesta. Akumulator je srce električnog sistema vozila ključan za pokretanje motora, ali i rad svetala, prozora, brisača, klima-uređaja, grejanja sedišta, radija i čitavog niza drugih električnih potrošača kojih je sa svakom novom generacijom automobila sve više.

Tehnologija i efikasnost akumulatora takođe napreduju i prate sve veću kompleksnost modernih vozila, ali i dalje je reč o potrošnoj komponenti koju ćete u nekom trenutku morati da menjate, zato je dobro redovno proveravati njeno „zdravstveno” stanje.

Pexels
 

Kada je vreme za zamenu

Redovne provere stanja napona profesionalnim ispitivačem daće vam do znanja da li je vreme za zamenu. Npr., ako je akumulator u celosti napunjen, ima napon od barem 12,6 volti, kod vrednosti od 12,2 volti napola je pun, a kod 11,9 volti gotovo je prazan.

Ako merač pokazuje manje od 11 volti, akumulator treba što pre zameniti. Redovnu zamenu mogu preduhitriti razni problemi, a prvi znak da nešto nije u redu s vašim izvorom električne energije jesu sporija i teža pokretanja motora, ponajpre kod hladnog starta u ovo doba godine.

Treba znati i da prve jesenje niže temperature nisu jedini, a ni glavni krivac što akumulator ujutro nije reagovao na nadražaje. Njega je načelo leto, visoke temperature, a hladnoća ga je samo dokrajčila.

Naime, iako je ustaljeno mišljenje kako niske temperature ubijaju akumulator, „kutijama“ bez kojih nema pokretanja motora najviše glavobolje zadaju letnji meseci i visoke temperature. Upravo je leto problem kada visoke temperature „cede“ kapacitet akumulatora. Niske temperature akumulatoru zadaju tek poslednji udarac.
Pexels
Provera akumulatora

Menjajte ga dok još radi

Kako se u hladno jutro ne bismo našli u potrazi za brojem neke od službi pomoći na pautu – koje najviše posla i imaju upravo zbog akumulatora – akumulatoru treba posvetiti malo više pažnje.

Pod tim se misli na to da prilikom redovne posete servisu treba da tražite da provere stanje akumulatora. Akumulator bi trebalo zameniti novim u trenutku dok još radi, ali mu je kapacitet oslabio, a ne u trenutku kada više ne pokazuje ni trunke života. Treba ga tretirati otprilike onako kako tretiramo kočione pločice ili gume, koje se menjaju kada im oslabi efikasnost, a ne kada zbog dotrajalosti već prouzrokuju dodatne troškove.

Ako automobil ne servisirate u servisu koji ima mogućnost da ispita stanje i ispravnost akumulatora, možete ga proveriti u svakoj boljoj trgovini rezervnih delova. Takođe, kod mnogih automobila izmena akumulatora nije komplikovana, pa vozač to može obaviti sam.

Unsplash
Prazan akumulator

Šta treba da gledate kad kupujete nov

Kod kupovine akumulatora bitno je znati kakav nam akumulator treba. Ako je auto opremljen start/stop funkcijom - iziskuje „bolji“, AGM akumulator.

Treba znati dimenzije koje automobil može prihvatiti, gde su raspoređeni ‘+’ i ‘-’ polovi i, naravno, kapacitet akumulatora – 45 Ah, 55 Ah, 74 Ah ili koliko je već propisao proizvođač vozila.
Važno je gledati amperažu akumulatora jer možete imati akumulator od 70 Ah koji ima 630, 650 ili više od 750 A. Upravo su oni bitni kod pokretanja motora, pa dizelaši iziskuju veću amperažu, kao i vozila s više potrošača. Pri izboru akumulatora, najsigurnije je pratiti uputstva proizvođača automobila.

Profimedia
Prazan akumulator

 

Šta utiče na životni vek akumulatora

Na životni vek akumulatora utiče niz faktora, poput klime u kojoj živite ili potrošača koje koristite tokom vožnje, ali u proseku će bez poteškoća izdržati oko 48 meseci u regijama s umerenim temperaturama, odnosno bitno manje u vrlo hladnim ili vrelim klimama, piše večernji.hr.

Vozači često kažu da im zamenski akumulator nije izdržao kao onaj prvi, originalni, pa se stvara utisak da su zamenski akumulatori lošijeg kvaliteta od originalnih. Problem je u tome što nakon četiri-pet godina starosti vozila – u koje je ugrađen novi akumulator – svi ostali sklopovi više nisu novi, već su istrošeni. Takvi sklopovi više ne rade kao prvog dana i utiču i na trajnost akumulatora.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike