Deca sve kasnije počinju da govore! Nikada nije prerano da počnete učiti dete prvim rečima, objašnjava logoped Marijana Babić

16.05.2021

20:30 >> 21:29

0

Dete je progovorilo onda kada prvi put svesno upotrebi reč koja ima značenje

Deca sve kasnije počinju da govore! Nikada nije prerano da počnete učiti dete prvim rečima, objašnjava logoped Marijana Babić
Profimedia

Nikada nije prerano da počnete učiti dete prvim rečima i lakše je nego što mislite. Većina roditelja zna da je deci potrebno čitati pred spavanje, a znate li da je priča sa decom isto toliko važna za razvoj komunikacijskih veština. Upravo je interakcija između roditelja i deteta najvažniji faktor u celom tom procesu.

Kako se na najbolji način obogaćuje rečnik deteta pitali smo Marijanu Babić, logopeda i reedukatora psihomorike.

– Deca najbolje uče kroz igru i putem imitacije, zato su roditelji jako važna karika u tom tretmanu. Uvek se mora voditi računa o tome kako se obraćamo detetu. U komunikaciji sa detetom mlađeg uzrasta, treba koristiti reči koje dete može da oseti svojim čulima. Imenujte ih i koristite u različitim kontekstima. Koristite dodatne opise. Ako vam se dete obrati jednom rečju ( pas), nadovežite se glagolom ili pridevom (Pas laje, To je mali pas…). Koristite i pitanja ( Ko radi? Šta radimo sa ?). Vremenom pitanja treba da postanu složenija.

Normalan razvoj govora podrazumeva da jednogodišnjak zna nekoliko reči, dvogodišnje dete treba da vlada sa 200 do 300, dok trogodišnjaci koriste od 1.500 do 2.000 reči.

Profimedia

Pročitajte još:

Reči bodre decu da shvate svet oko sebe, širok rečnik im pomaže da svoje emocije pretoče u reči, da se druže sa ljudima, da maštaju, ali i da pitaju.

Kako da znamo da li nam dete vlada dovoljnim brojem reči?

– Ako uzmemo u obzir dvogodišnje dete, od njega očekujemo proste rečenice ” Daj vodu” ili ” Hoću loptu”, jer je rečnik deteta do 24 meseca sačinjen od pedesetak glagola. Rečnik vremenom postaje bogatiji, kreće se od prostoproširenih do složenih rečenica i već u njima dete upotrebljava zamenice i predloge.

Profimedia

Jezičke veštine svakog deteta razvijaju se različitim intenzitetom i izrazito su individualne. Ali tako da se sa rastom deteta razvija i njegov rečnik. Ipak, pedagozi i logopedi upozoravaju da deca sve kasnije počinju da govore. Uzrok vide u preteranom konzumiraju digitalnih sadržaja, putem ekrana – televizije, kompjutera, laptopa, tableta i pametnih telefona.

Kada treba da se zabrinemo i javimo stručnom licu za pomoć?

– Važno je da razvoj govora prati detetov uzrast. Manja odstupanja se mogu tolerisati, međutim, ukoliko dete ne prati većinu normi predviđenih za njegov uzrast, potrebno je obratiti se logopedu. Ako roditelj ima bilo kakvu sumnju treba da potraži savet. Ukoliko dete ne koristi reči sa značenjem, pokazni gest, ne razume jednostavne naloge ili kod deteta izostaje kontakt pogledom, potražite savet, kaže za 24sedam logoped Marijana Babić.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi